Mikä kaveriani oikein vaivaa, olen huolissani
aloitetaan sillä että jos pitäisi kuvailla ystävääni jotenkin sanoisin että on todella sosiaalinen, puhelias, melkeimpä jopa yliaktiivinen ja aina energinen ja ikihymyilijä.
- kaveri unohtaa KAIKEN. Unohti jopa toisen kaverin olemassaolon...
- kaikki tavarat hukkuu, jopa tärkeät paperit.
- on sellainen opettajan silmätikku kokoajan, meille tehtiin luokkaan istumajärjestys kun kuulemma meidän kaveriporukka häiritsi muita. ( olemme ammattikoulussa ensimmäistä vuotta)
- tekee paljon huolimattomuusvirhetä kuten vaikka unohtaa laittaa nimen kokeeseen, vahingossa jättää takin naulakkoon tai unohtaa puhelimen jonnekkin.
- kokoajan toistaa anteeksi kun tekee jotai tai vaikka vahingossa koskee toiseen tai tekee jotain mistä joku ei tykkää.
- ei kuuntele, ei tunneilla eikä kaveriporukan puheita.
- aina kujalla, olemme nimittäneet hänet vuoden blondiksi.
- ei erota oikeaa ja vasenta, ilmansuuntia, eikä osaa esimerkiksi kuukausia tai aakkosia luetella ilman että tulee virheitä tai siinä kestä tolkuttomasti aikaa.
- ei osaa kelloa
- välillä on ihan omissamailmoissaan esim. tunneilla, opettaja välillä käy herättämässä että huomenta vaa sullekkin tyyppisesti.
- valittaa kokoajan tylsyyttä ja keksii jotain ihan muuta tekemistä esimerkiksi tunneilla kun pitäisi tehdä jotain muuta.
- kerran kaverini lipsautti sille että vitsi sä oot tyhmä ja siitä lähtien ruvennut hokemaan kuinka tyhmä on ja voisi vähän tsempata. Luulen että otti itseensä.
- huomaan ettei tee tahallaan vaan oikeasti tahattomasti ja välillä jopa tiedostamatta.
- lisäksi kotona kaikki ok, vanhemmat aika ylisuojelevia.
- en usko että on mitenekään masentunut tai ahdistunut, ei esitä mitään vaan on aina ollut tuollainen.
Mistä voisi olla kyse?
Miten voisin auttaa?
Aina kun yritän puhua totisesti asiasta kaveri välttelee kysymystä ja on sanonut ettei halua puhua asiasta.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon lisäksi tehnyt äö testin jonka tuloksesksi sain 108 eli keskiverron. Eikö se selitä että en ole kehitysvammainen. Ei mulla kyllä adhd ole myöskään.
Kannattaisi hakeutua ihan oikeisiin testeihin, jossa testataan laajemmin ja luotettavammin ymmärrystä ja taitoja. Nettitestit on lähinnä viihdettä.
Lisäksi paikkaan jonne hain toiselleasteelle mitattiin kongnitiivisia taitoja, yms muita ja niistä selvisin hyvin.
Pääsin hyvillä pisteillä soveltuvuuskokeista sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd ja heikkolahjainen (eli lievästi kehitysvammainen).
Kyllä normiälyinen osaa mm kellonajat. Mitä te ees opiskelette? Mihin tommonen pääsee mukaan töihin? Johonkin tuettuun työhön kenties.Kehitysvammaa sillä ei kyllä ole. Vika ei ole ymmärryksessä vaan jossain ihan muussa.
Jos ei osaa kellonaikoja, niin kyllä on vikaa oppimisessa ja ymmärryksessä. Eli on lievästi kehitysvammainen. Moni tällainen saa diagnoosin vasta aikuisiällä.
Tarkoitin sillä ettei osaa kunnolla kelloa, että ei osaa arvioida aikaa sun muuta. Sekottaa välillä kun esimerkiksi 13 olisi kello 3 vaikka todellisuudessa on 1. Mutta huomaa virheensä kun rupeaa miettimäön et ei se ny viel voi olla näi paljoo ja kattoo uudestaan ja tajuaa että tuli pueni huolimattomuusvirhe.
Kyse ei ole siis ymmärryksestä mikä kello on tai mitä numerot tarkoittavat.
ApKuulostaa hahmotushäiriöltä. Ja ne kuuluvat myös kehitysvammaisuuteen.
Nyt kyllä puhut pelkkää potaskaa. Voit vaikka käydö googlaamassa. Itse kävin ja siellä sitä ei liitetty mitenkään yhteen. Lopeta väärän tiedon levittely ja ap:n pelottelu turhalla.
Ei ole mitään potaskaa ja tiedän aiheesta paljon enemmän kuin sinä. Eikä ole kyse pelottelusta. Opettele sinä sen sijaan etsimään tietoa, alla vähän apua ja faktaa etsintääsi tukemaan.
https://www.kehitysvammaliitto.fi/kehitysvammaisuus/oppiminen/
Kehitysvammaisella henkilöllä voi olla erilaisia vaikeuksia, jotka vaikuttavat hänen oppimiseensa.
Kyky oppia lukemaan, kirjoittamaan tai laskemaan voi hankaloitua esimerkiksi lyhyt- ja pitkäkestoisen muistin heikkouden, motoriikan tai keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmien takia.
Oppimisen esteenä voivat olla lisäksi vaikeudet hahmottaa aikaa ja tilaa, mikä saattaa ilmetä haasteina erilaisissa muutos- ja siirtymätilanteissa.
Joo se vaikuttaa tuolla tavalla oppimiseen. Mutta siinä on vaikka mitä muita oireita lisäksi. Kehitysviivästymää, kielelliseten ja sosiaalisten taitojen puutosta, autismia. Mitä kaikkea. En huomannut yhtään sellaista oiretta kyseisessä listauksessa.
Ota asioista selvää! Ei todellakaan kaikilla kehitysvammaisilla ole tuollaisia oireita tai ominaisuuksia. Kehitysvammainen voi olla vaikka ei olisikaan autismia (läheskään kaikilla kehitysvammaisilla ei ole), kielellistä viivästymää tai merkittävää sosiaalisten taitojen puutetta. Voi taivas taas...
Ja muuten, tällä ap:n esimerkillä on mm sosiaalisten taitojen puutetta, mikä näkyy tuossa listauksesta, kun vaan luet sen.
Siis siinä listassahan luki että on todella sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut. Pölpöttää usein kaikkea. Ei mielestöni kuulosta sosiaalisten taitojen puutteesta. Oon eri mieltä sun kanssa. Ap saa ihan itse päättää kehen ja mihin luottaa.
Pölpöttäminen ei kerro mitään sosiaalisista taidoista ei myöskään ulospäinsuuntautuneisuus. Listassa kerrottiin, että ei kuuntele, ei kavereita eikä muitakaan. Eli selvästi on puutteita sosiaalissa taidoissa. Myös liika pölpöttäminen kertoo sosiaalisten taitojen puutteesta. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot on vähän eri asioita.
No itseasiassa oli vissiin epäselvä lista. Kavereita löytyy paljon. Tai lähimpiä kavereitä ehkä 5-10. Sitten sellaisia ystäviä monta. Tiedän koska puhun itsestäni tässä(:
Siitä huolimatta puutteita voi olla ja on sosiaalisissa taidoissa.
Ihan sama. Meni moti täällä teidän kanssa kinasteluun. Opettajat tähän asti vaa yrittäny tunkee jonnekki adhd testeihi mut en oo sustunu ku oon kokenu etten haluu mennä sinne. Niillähän on vaitiolovelvollisuus nj ei porukoillakaan oo mitää hajua. Ehkä nekin on vaa ihan tyytyväisiä.
Mitähän sä sitten toivoit kuulevasi täällä? Että oot ihan normaali, vaikka sisimmässäsi tiedät olevasi erilainen kuin muut?
Se on rankkaa olla nuori ja heikkolahjainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd ja heikkolahjainen (eli lievästi kehitysvammainen).
Kyllä normiälyinen osaa mm kellonajat. Mitä te ees opiskelette? Mihin tommonen pääsee mukaan töihin? Johonkin tuettuun työhön kenties.Kehitysvammaa sillä ei kyllä ole. Vika ei ole ymmärryksessä vaan jossain ihan muussa.
Jos ei osaa kellonaikoja, niin kyllä on vikaa oppimisessa ja ymmärryksessä. Eli on lievästi kehitysvammainen. Moni tällainen saa diagnoosin vasta aikuisiällä.
Tarkoitin sillä ettei osaa kunnolla kelloa, että ei osaa arvioida aikaa sun muuta. Sekottaa välillä kun esimerkiksi 13 olisi kello 3 vaikka todellisuudessa on 1. Mutta huomaa virheensä kun rupeaa miettimäön et ei se ny viel voi olla näi paljoo ja kattoo uudestaan ja tajuaa että tuli pueni huolimattomuusvirhe.
Kyse ei ole siis ymmärryksestä mikä kello on tai mitä numerot tarkoittavat.
ApKuulostaa hahmotushäiriöltä. Ja ne kuuluvat myös kehitysvammaisuuteen.
Nyt kyllä puhut pelkkää potaskaa. Voit vaikka käydö googlaamassa. Itse kävin ja siellä sitä ei liitetty mitenkään yhteen. Lopeta väärän tiedon levittely ja ap:n pelottelu turhalla.
Ei ole mitään potaskaa ja tiedän aiheesta paljon enemmän kuin sinä. Eikä ole kyse pelottelusta. Opettele sinä sen sijaan etsimään tietoa, alla vähän apua ja faktaa etsintääsi tukemaan.
https://www.kehitysvammaliitto.fi/kehitysvammaisuus/oppiminen/
Kehitysvammaisella henkilöllä voi olla erilaisia vaikeuksia, jotka vaikuttavat hänen oppimiseensa.
Kyky oppia lukemaan, kirjoittamaan tai laskemaan voi hankaloitua esimerkiksi lyhyt- ja pitkäkestoisen muistin heikkouden, motoriikan tai keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmien takia.
Oppimisen esteenä voivat olla lisäksi vaikeudet hahmottaa aikaa ja tilaa, mikä saattaa ilmetä haasteina erilaisissa muutos- ja siirtymätilanteissa.
Joo se vaikuttaa tuolla tavalla oppimiseen. Mutta siinä on vaikka mitä muita oireita lisäksi. Kehitysviivästymää, kielelliseten ja sosiaalisten taitojen puutosta, autismia. Mitä kaikkea. En huomannut yhtään sellaista oiretta kyseisessä listauksessa.
Ota asioista selvää! Ei todellakaan kaikilla kehitysvammaisilla ole tuollaisia oireita tai ominaisuuksia. Kehitysvammainen voi olla vaikka ei olisikaan autismia (läheskään kaikilla kehitysvammaisilla ei ole), kielellistä viivästymää tai merkittävää sosiaalisten taitojen puutetta. Voi taivas taas...
Ja muuten, tällä ap:n esimerkillä on mm sosiaalisten taitojen puutetta, mikä näkyy tuossa listauksesta, kun vaan luet sen.
Siis siinä listassahan luki että on todella sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut. Pölpöttää usein kaikkea. Ei mielestöni kuulosta sosiaalisten taitojen puutteesta. Oon eri mieltä sun kanssa. Ap saa ihan itse päättää kehen ja mihin luottaa.
Pölpöttäminen ei kerro mitään sosiaalisista taidoista ei myöskään ulospäinsuuntautuneisuus. Listassa kerrottiin, että ei kuuntele, ei kavereita eikä muitakaan. Eli selvästi on puutteita sosiaalissa taidoissa. Myös liika pölpöttäminen kertoo sosiaalisten taitojen puutteesta. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot on vähän eri asioita.
No itseasiassa oli vissiin epäselvä lista. Kavereita löytyy paljon. Tai lähimpiä kavereitä ehkä 5-10. Sitten sellaisia ystäviä monta. Tiedän koska puhun itsestäni tässä(:
Siitä huolimatta puutteita voi olla ja on sosiaalisissa taidoissa.
Ihan sama. Meni moti täällä teidän kanssa kinasteluun. Opettajat tähän asti vaa yrittäny tunkee jonnekki adhd testeihi mut en oo sustunu ku oon kokenu etten haluu mennä sinne. Niillähän on vaitiolovelvollisuus nj ei porukoillakaan oo mitää hajua. Ehkä nekin on vaa ihan tyytyväisiä.
Mitähän sä sitten toivoit kuulevasi täällä? Että oot ihan normaali, vaikka sisimmässäsi tiedät olevasi erilainen kuin muut?
Se on rankkaa olla nuori ja heikkolahjainen...
En viitti ruveta täällä jankkaamaan sun kanssa tästä. Mun mielestä ihan selvää ettei mulla ole mitää kehitysvammaa. Sulla on ilmeisesti oma mielipiteesi asiasta.
Olin itse aika pitkälti tuollainen teininä. Impulssiivinen, unohdin kaiken, aina väärässä paikassa väärään aikaan, unohtelin tavaroitani sinne ja tänne ja hukkasin kaiken aina. Jotenkin vain lilluin elämässä eteenpäin, olin niin tottunut siihen että aina kaikki menee jotenkin pieleen.
Myöhemmin olen sitten opetellut hyödyllisiä rutiineja joilla elämäni pysyy helpommin hallittavana. En ole enää myöhässä joka paikasta, koska olen opetellut tähtäämään siihen että olen n. puoli tuntia ajoissa. Aina myöhästyn, joten ehdin juuri.
Kirjoitan myös kaiken ylös, ja mielellään vielä aakkosjärjestykseen. Minua pidetään töissä joka fiksuna, kun minulta saa vastauksen moneen asiaan. Olen vaan kerännyt hirveästi tietoja koneelle, ja haen niitä sieltä. En muista ulkoa mitään!
Pakkaan tavarani edellisenä päivänä, varsinkin jos on jotain erityistä mitä pitää olla, varmistan moneen kertaan. Ja aina ovella tarkistan että on avaimet mukana.
Kukaan ei tiedä millainen häslä olen oikeasti, koska en kerro kuinka paljon vaivaa näen sen eteen että vaikuttaisin normaalilta. Löydän itsestäni sekä ADD- että austisia piirteitä. En ole hakenut diagnoosia, enkä nyt työikäisenä varmaan sellaisella enää mitään tekisikään.
Pyydä Elvanse lääkettä lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä Elvanse lääkettä lääkäriltä.
En haluu syödä mitää lääkkeitä
Voiko kyse olla jostain esittämisestä tai huomionhausta? Mulla oli kaveri yläasteella/lukiossa joka päästeli suustaan kaikenlaisia urpouksia (mm. onko New York Lontoossa) ja silti hän sai kokeista aina 8-9 eli ei ollut mitenkään tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kyse olla jostain esittämisestä tai huomionhausta? Mulla oli kaveri yläasteella/lukiossa joka päästeli suustaan kaikenlaisia urpouksia (mm. onko New York Lontoossa) ja silti hän sai kokeista aina 8-9 eli ei ollut mitenkään tyhmä.
En usko, ollut aina tollanen. Mietin tässä kylläkin et onko se new york englannissa? Et ei se kyllä ainakaan huomiota hae kun ei haluu puhuu asiasta muille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, ollut aina tollanen. Mietin tässä kylläkin et onko se new york englannissa? Et ei se kyllä ainakaan huomiota hae kun ei haluu puhuu asiasta muille
Unohditko jo että myönsit sen että puhut itsestäsi etkä kaveristasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohditko jo että myönsit sen että puhut itsestäsi etkä kaveristasi?
Joo xdd😂😂
Tämmöst se on ku unohtelee kokoajan.
Viimetteeks kadotin koulun jonku tärkeen hoks lapun ja ei kyllä mitään hajua mihin sen oon pistäny.