Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Se sairauslomalainen voisi tehdä vaikka paperitöitä"

Vierailija
18.10.2022 |

Näin näkee palstalla usein kirjoitettavan. Mistä se työnantaja repii niitä sairauslomalaisille osoitettuja työtehtäviä? Miten esimerkiksi keittiöapulainen suoriutuisi toimistotöistä ja päinvastoin? Miksi ylipäätään tarvitaan peruskoulun jälkeen mitään koulutusta, jos kuka tahansa voi tehdä kenen tahansa työtehtäviä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähihoitajana vanhusten tehostetussa palveluasumisessa ja kun lääkäri kielsi työskentelyn kentällä sekä työaika 60% joksikin aikaa niin tein toimistossa töitä. Se onnistui silloin kun ei ollut vakituista sairaanhoitajaa niin tein paperitöitä. Kirjasin koneelle päivystyksen/osaston kirjaukset (eri potilastietojärjestelmät), tein lääkärien määräysten perusteella muutoksia lääkelistoihin, kirjasin parin uuden asukkaan perustiedot koneelle, soittelin päivystykseen tai kiireettömälle puolelle, otin verikokeita (mulla luvat suoritettuna tähän).

Mutta nyt on sairaanhoitaja niin ei varmaankaan onnistuisi tuo. Eikä siellä samaan aikaan olisi voinut olla monta hoitajaa tekemässä paperihommia kun ei niitä kaikille olisi riittänyt. Sitten ollaan sairauslomalla jos ei ole tarjota korvaavaa työtä. Eikä meidän keittäjille ja laitoshuoltajille voi noita toimistotöitä tarjota. 

Vierailija
2/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt noin kirjoitettavan. Olen itse kirjoittanut, että lääkärinlausunto on vain asiantuntijalausunto eikä työnantajan tarvitse sitä noudattaa (fakta) ja että on mahdollista, että sairauslomallakin voi tehdä jotain korvaavia tehtäviä.

Paperitöistä en ole puhunut yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo sana työ aiheuttaa näppylöitä ja kutinaa.

Turhapuro puhui aikoinaan ryöstä.

Vierailija
4/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt noin kirjoitettavan. Olen itse kirjoittanut, että lääkärinlausunto on vain asiantuntijalausunto eikä työnantajan tarvitse sitä noudattaa (fakta) ja että on mahdollista, että sairauslomallakin voi tehdä jotain korvaavia tehtäviä.

Ei jokaisessa työpaikassa ole tarjota korvaavaa työtä. Tai jos on useampi yhtä aikaa työkyvytön, niin ei mahdollisia korvaavia töitä riitä kaikille. Tai sairausloman syy on oikeasti sellainen, että ei onnistu korvaavakaan työ.

Vierailija
5/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta miksi luulet, että aloituksella viitataan sinuun? Tuo on ihan yleistä, että sairauslomalla oleva sijoitetaan toiseen tehtävään, jos mahdollista. Yleensä ne toiset tehtävät tarkoittaa juuri niitä toimistotöitä.

Vierailija
6/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin löytyy korvaavaa työtä sille joka sitä suostuu/haluaa tehdä. Mutta yleensä ei, saikuttaja saikuttaa tasan niin kauan kuin työterveys lappuja jakaa

Vierailija
7/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helppoja ne toimistohommat sitten oikeastaan on, jos perusduunarikin pystyy ne tekee? Tutut toimistotantat huokailee kuinka oli taas vaativaa asiantuntijatyötä ja piti käydä sivu tolkulla läpi papereita. Jokin nyt ei oikein täsmää.

Vierailija
8/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin löytyy korvaavaa työtä sille joka sitä suostuu/haluaa tehdä. Mutta yleensä ei, saikuttaja saikuttaa tasan niin kauan kuin työterveys lappuja jakaa

Kerrotko tarkemmin esimerkkejä? Kuka nämä korvaavat työt yleensä tekee ja mitä heille tapahtuu, kun sairauslomalla oleva isketään heidän töitä tekee?

Vierailija
9/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänään on tuosta puhuttu tällä palstalla sairauslomaa koskevassa keskustelussa. Tekstisi muuten vaikuttaa aika harhaiselta, onko kaikki hyvin? Kaikki ei aina liity juuri sinuun.

Vierailija
10/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri antaa sairaslomaa, niin työnantaja ei todellakaan yksipuolisesti voi sitä kumota. Ei työnantaja päätä kenenkään työkykyä.

Vierailija
11/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa työtehtävissä on sitä liikkuvaa osuutta ja "paperihommia". Oma kokemukseni on raksalta, ja kyllä esim työnjohtotehtäviä isolla työmaalla pystyttäisiin väliaikaisesti jakamaan niin, että se sairauslomalainen tekee tehtäväsuunnitelmia, laskee määriä, tarkastelee suunnitelmia, tekee hankintoja tms, ja toiset ovat enemmän itse mestalla. Korona-aikaan suositeltiin, että inssit tekee esim. laskuntarkastusta tai vastaavia tehtäviä ihan etänä. Tuollaiset hommat onnistuisi osittain saikullakin.

Tosin parantumisellekin pitää jättää aikaa, itse olin aikoinaan 6 viikkoa saikulla jalkaleikkauksen jälkeen, ja vaikka työ olikin koneen ääressä istumista, en silti pahemmin töitä tehnyt tuona aikana. Aineisto oli konttorilla vaikean matkan päässä, jalkaa piti kuntouttaa monta kertaa päivässä ja se turposi herkästi istuma-asennossa, joten kylmähoito oli säännöllistä.

Vierailija
12/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä mistä tapauksista ap puhuu ja onko joka alalla sama mutta ainakin joissain se on että työnantajan pitää KOULUTTAA mahdollisuuden tullen uusiin tehtäviin eli vaikka sinne toimistotyöhön jos ei korvaavaa työtä muute ole.

Vierailija
13/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko tarkemmin esimerkkejä? Kuka nämä korvaavat työt yleensä tekee ja mitä heille tapahtuu, kun sairauslomalla oleva isketään heidän töitä tekee?

No minä yrittäjä tietenkin yön pimeinä tunteina. Siksi kaikki auttavat kädet olisivat tarpeen milloin tahansa - kaiken oppii, viitseliäisyydestä se on vaan kiinni

Vierailija
14/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä mistä tapauksista ap puhuu ja onko joka alalla sama mutta ainakin joissain se on että työnantajan pitää KOULUTTAA mahdollisuuden tullen uusiin tehtäviin eli vaikka sinne toimistotyöhön jos ei korvaavaa työtä muute ole.

Halvemmaksi tulee hyväksyä lääkärin määräämä sairausloma ja antaa työntekijän sairastaa rauhassa. Pienissä firmoissa kun ei tolkuttomasti ole niitä työtehtäviä.

Vierailija
15/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helppoja ne toimistohommat sitten oikeastaan on, jos perusduunarikin pystyy ne tekee? Tutut toimistotantat huokailee kuinka oli taas vaativaa asiantuntijatyötä ja piti käydä sivu tolkulla läpi papereita. Jokin nyt ei oikein täsmää.

Riippuu varmaan toimistohommista ja kuka niitä hommia tekee. Esimerkiksi lähihoitaja suoriutuu osastonsihteerin työstä ihan varmasti, kun osaa käyttää potilastietojärjestelmiä ja tietää mitä kuuluu potilaan hoitopolkuun. Siitä en tiedä suoriutuuko lähihoitaja tuosta vaan vaikka sairaalan johdon assistentin työstä tai jonkun muun hallintopuolen ihmisen.

Vierailija
16/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa työtehtävissä on sitä liikkuvaa osuutta ja "paperihommia". Oma kokemukseni on raksalta, ja kyllä esim työnjohtotehtäviä isolla työmaalla pystyttäisiin väliaikaisesti jakamaan niin, että se sairauslomalainen tekee tehtäväsuunnitelmia, laskee määriä, tarkastelee suunnitelmia, tekee hankintoja tms, ja toiset ovat enemmän itse mestalla. Korona-aikaan suositeltiin, että inssit tekee esim. laskuntarkastusta tai vastaavia tehtäviä ihan etänä. Tuollaiset hommat onnistuisi osittain saikullakin.

Tosin parantumisellekin pitää jättää aikaa, itse olin aikoinaan 6 viikkoa saikulla jalkaleikkauksen jälkeen, ja vaikka työ olikin koneen ääressä istumista, en silti pahemmin töitä tehnyt tuona aikana. Aineisto oli konttorilla vaikean matkan päässä, jalkaa piti kuntouttaa monta kertaa päivässä ja se turposi herkästi istuma-asennossa, joten kylmähoito oli säännöllistä.

Rakennussiivooja alkaisi laskea määriä ja tarkastella suunnitelmia, ei taida toimia.

Vierailija
17/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulla on sellanen työ, että sitä ei voi tehdä missään sairastapaus tilanteessa. Ei edes, jos pikkurilli paketissa tai jalka paketissa.

Vierailija
18/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan ihan vaan suosiolla pitää ne sairauslomat. Siinähän menee koko työyhteisö sekaisin, kun jatkuvasti pitäisi olla sumplimassa, kuka tekee mitäkin. Yrityksiä ehtii mennä nurin, kun sairaita koulutetaan eri työtehtäviin. Ja mites jos ei ole vaadittavia lupakortteja, näitäkin tarvitaan tietyissä ammateissa. Ei ole ihan niin yksinkertaista kuin jotkut luulee.

Vierailija
19/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä kirjanpitäjä joutuisi opettamaan tuontannon työntekijälle ihan kaiken tietokoneen käytöstä arvonlisäkiemuroihin ja palkkasihteeri palkkojen laskemisen. Kiva kai se joillekin on päästä näkemään, mitä työkaverit saa palkkaa ja onko jollain ulosottoja tai milläs diagnoosilla ne työkaverit sairastaakaan. Itse en kyllä suostuisi opettamaan vähän väliä täysin ummikkoa, sillä se tietäisi minulle ylitöitä ja virheiden korjaamista pitkän ajan päästäkin.

Vierailija
20/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennussiivooja alkaisi laskea määriä ja tarkastella suunnitelmia, ei taida toimia.

No, sen takia puhuinkin työnjohtajista, joilla työnkuvaan jo itsessään kuuluu sitä koneella istumista työmaalla liikkumisen lisäksi. En usko, että he olisivat ainoa tällainen ammattiryhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän