Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin neuletta ei tarvitse pingottaa ja/tai höyryttää?

Vierailija
17.10.2022 |

Netistä löytyy valtavasti ohjeita neuleen pingottamiseen, mutta ei kerrota sitä, milloin ei tarvitse pingottaa tai käsitellä muutenkaan. Onko tähän jotain nyrkkisääntöä olemassa?

Kysyn sen vuoksi, että olen neulomassa hyvin hyvin kevyestä alpakkalangasta (puikot 5 mm) takkia, ja takakappaleen valmistuttua alkoi askarruttaa, pitäisikö näin nättiä palmikkoneuletta ollenkaan litistää. Jokainenhan tekee niin kuin haluaa, mutta kysyn nyt mielipiteitä muilta. :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsiala on tasaista, pingottamiselle ei ole mitään tarvetta. Itse olen kerran kokeillut pingottamista, mutta en huomannut mitään merkittävää eroa siihen että ei pingota. Ja on tässä noin 30 vuoden aikana tullut jokunen paita neulottua, niin pitsiä, palmikkoa kuin kirjoneulettakin.

Vierailija
2/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä erikoista. Tästä kohdasta on poistettu minun kommenttini ensimmäiselle vastaajalle. Kiitin häntä ja kerroin, että neuleeni on niin väljä ja liehuvainen, että vaikka pingottamatta jättäminen olisikin virhe, se ei valmiissa vaatteessa näkyisi. Ovatkohan "väljä" ja "liehuvainen" niin alatyylisiä sanoja, että koko kommentti olisi poistettu niiden vuoksi? Vai mikä ihme tässäkin nyt on ollut vikana?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan höyryttänyt tekemiäni neuleita. Mistään pingottamisesta en ole ennen kuullutkaan.

Vierailija
4/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan höyryttänyt tekemiäni neuleita. Mistään pingottamisesta en ole ennen kuullutkaan.

Pingottamiseen on ihan omia työkalujaankin, mutta minä olen tyytynyt nuppineuloihin ja suihkupulloon. Jotkut ilmeisesti höyryttävät villasukatkin tähän tarkoitukseen tehtyjen muottien päällä. Minä olen neulonut vain puuvillaa, ja nyt, kun huomasin, etten olekaan allerginen juuri alpakalle (kaikelle muulle olen), tuli tämä pingotusasia esille.

Ap

Vierailija
5/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmikkoneule ainakin kannattaa pingottaa, niin se tavallaan avautuu. Mutta älä litistä.