Sivuainekysymys liittyen yliopistoon ja AMK:hon
Opiskelen AMK:ssa tutkintoa ja olen suorittanut useamman yliopiston opintokokonaisuuden, jotka olisi mahdollista lukea sivuaineiksi vähintään yhteen yliopistotutkintoon; näitä siis jäisi todennäköisesti yli.
Tiedän että kertaalleen yo-tutkintoon käytettyä sivuainetta (perus- tai aineopinnot) ei voi kierrättää eli käyttää toiseen tutkintoon, mutta onko vaarana, että AMK:ssa hyväksilukuja tuottaneita yo-opintoja (yksittäisiä jaksoja tai opintokokonaisuus) ei voi enää yhdistää yliopistotutkintoon tutkintoaikaa lyhentävästi? En ole kuullut, että näin olisi, mutta tuli mieleen kysyä.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Mikäli valmistut ja kurssit kuuluvat osaksi valmista tutkintoa, niistä ei saa hyväksilukuja. Jos jätät kesken ja vaihdat alaa, niin entisistä opinnoista saa hyväksiluvun. Esimerkiksi kandidaatiksi valmistuminen vaatii 180 op, jotka eivät ole osa muuta tutkintoa.
Jos nyt ymmärsin mitä haet takaa. Itse opiskelen sekä AMK:ssa että yliopistossa tällä hetkellä.
Kiitos vastauksesta.
Kuulostaa aika kamalalta, jos on näin. Minun kohdalla esim.kärpänen tapettiin vasaralla siten, että yhden 5op kurssin ahotoimiseen käytettiin kokonainen yliopiston perusopintokokonaisuus ja toisiin taas on saatettu käyttää kursseja sieltä täältä. Näitä ei ole viety vielä ns.sopimuspankkiin ja voisin joidenkin opintojaksojen kohdalta pyytää hyväksilukua AMK-suorituksilla.
Minulla on esim.yhdestä toisesta aineesta valmiit perusopinnot ja aineopinnot melkein valmiit ja muutamia kursseja on käytetty yksittäisten AMK-opintojaksojen hyväksilukuun noista aineopinnoista. Olisi ihan katastrofi, jos menettäisin kokonaisen pitkän sivuaineen tuon takia.
Nyt vielä lisäkommenttina se, että minulla olisi yliopiston haku ensi keväänä ja tuo AMK:sta valmistuminen on mahdollista aikaisintaan 2023 vuoden lopussa, että en tiedä vaikuttaako tämä jotenkin, että ja jos AMK-tutkinto ei ole valmis.
Onko tästä jotain kirjallista todistetta olemassa?
Mikäli valmistut ja kurssit kuuluvat osaksi valmista tutkintoa, niistä ei saa hyväksilukuja. Jos jätät kesken ja vaihdat alaa, niin entisistä opinnoista saa hyväksiluvun. Esimerkiksi kandidaatiksi valmistuminen vaatii 180 op, jotka eivät ole osa muuta tutkintoa.
Jos nyt ymmärsin mitä haet takaa. Itse opiskelen sekä AMK:ssa että yliopistossa tällä hetkellä.