Alkuraskaus ja alkoholi
Juu tiedän, että on varmasti miljoona kertaa käsitelty aihe, mutta nyt tämä on totta omallakin kohdalla. Elikkäs viikonloppuna oli pitkään odotettut juhlat ja viinaksia tuli nautittua reippaalla kädellä. Tiistaina sitten raskaustesti näytti yllätyksekseni / järkytyksekseni plussaa. Olenko nyt sitten omalla kännäilylläni vahingoittanut mahd. tulevan lapseni? Eikö ne kymmenen ensimmäistä viikkoa ole ne tärkeimmät tässä?
Kääk.
Kommentit (13)
ihan alussa ei haittaa, koska teillä ei ole vielä yhteistä verenkiertoa. Puhun nyt ensimmäisestä kahdesta viikosta.
ja jos siihen solumöykkyyn tulee ratkaisevia " virheitä" menee raskaus kesken. Siinä vaiheessa kun lapsen aivot ja elimet erikoistuvat ja kehittyvät voi varmasti pienikin alkoholi annos vaikuttaa. Siksi meillä varmaankin on niin paljon FAS-lapsia. Googlettakaa ja lukekaa mitä löydätte alkoholista ja raskaudesta.
ainoa riski on keskenmeno (eli siis että olisit ollut raskaana tietämättäsi, ja sit menkat tulisi normaalisti, ja alkanut raskaus siinä mukana). Tätä tapahtuu aika paljon, eli nainen ei edes tiedä että on ollut raskaana. Mutta jos raskaus jatkuu, vauva ei ole vahingoittunut.
Join siis tämän humalan niinä päivinä kun kuukautisia odottelin; kierto ei ole ihan säännöllinen ja tosiaan suunnitelmissa raskaus ei ollut. Eli alkio oli varmasti sen kaksi viikkoa vanha.
Luin jostain, että ennen yhteistä verenkiertoa myrkyt voisi läpäistä solukalvon, joten yhteistä verenkiertoa ei tarvittaisi.
Tottahan on että FAS-lapsia syntyy Suomessa noin 100 vuodessa, joten kaikki vanhinkokännäilijät ei voi kuulua tähän joukkoon. Ja jos alkio jotenkin vaurioittuu ihan ensiviikkoina, se raskaus menee kesken. Mutta pelottaa tämä silti. Oliskin ollut hillitty humala, mutta kun niin, että muistikin pätkii. Auts.
Ap.
Itse join humalan viikolla 6 enkä tiennyt olevani raskaana. Poikani on täysin terve, eikä mitään vaikutuksia ole näkynyt. Mutta nämä ovat yksittäistapauksia jokainen. Raskaana on huolissaan kaikesta. Ei auta muuta kuin yrittää rentoutua ja nauttia, noin minulle sanottiin neuvolassa, kun olin asiasta kovasti huolissani. Onnea odotukseen!
Ikinä en itelleni vois anteeksi antaa, jos jotain olisin aiheuttanut känniääliömäisyydelläni.
Ap.
Tuloksena on kaksivuotias täysin normaalisti kehittynyt tyttö, mutta ikävä kyllä edelleenkin mietin joskus, että tuliko aiheutettua jotakin vahinkoa. Asia selvinnee vasta kun tyttö menee kouluun.
että yhteistä verenkiertoa ei ole missään vaiheessa raskautta!
Minulla oli laihuudesta johtuvaa kuukautisten epäsäännöllisyyttä jo valmiiksi. Laitoin asian sen piikkiin. Join kahdesti tuona aikana. Lapseni normaali koululainen.
http: //www. paihdelinkki. fi/Tietoiskut/244-alkoholi-ja-raskaus
12
menkat siis ei olleet vielä myöhässä. Toinen osui pikkujouluaikaan, ja toinen kesäloman aikaan, ja useamman kerran olin ihan humalassa. Normaaleja nuo lapset ovat.
Mikähän kehityksen vaihe on meneillään kun viikkoja on 4+2? Aiheutuuko vielä tässä vaiheessa suoraan keskenmeno jos jokin häiriö tulee? Tietääkö kukaan?
se täysin suoraviivaisesti vaikuttaisi. Kaikki lapsethan eivät ole suunniteltuja...