Oikeudenmukainen testamentti
Olen lapseton, ja uusimassa testamenttiani. Tarkoitukseni on testamentata omaisuuteni veljieni lapsille. Minulla on kaksi veljeä, joista toisella on kolme lasta ja toisella yksi. Kumpi on mielestänne tasapuolista, että jokainen lapsi saa yhtä paljon, vai että kumpikin sukuhaara saa yhtä paljon? Perustelut?
Ja kyllä, tämän kirvoitti toinen täällä pyörivä keskustelu joululahjoista.
Kommentit (8)
Minusta tähän ei ole absluuttista oikeaa vastausta. Kummallekin tavalle on perustelunsa. Tee niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu reiluimmalta.
Saat testamentata, miten haluat ja jos testamenttaat veljiesi lapsille ja pidät heitä samanarvoisina, niin mielestäni oikeudenmukaista on jokaiselle lapselle yhtä paljon. Veljesi reaktioissa sitten katsotaan ahneus.
Vierailija kirjoitti:
Nosta rahat, mene lämpimään ja pistä haisemasan!
Näin on tarkoitus tehdä, mutta eihän sitä tiedä, minä päivänä kuolo koittaa. Vaikea ajoittaa rahan loppumista oikein :)
Ap
Sanosin, että harkitse hieman sen mukaan kuinka paljon heistä itse kukin on ollut sinun kanssasi tekemisissä. Tai onko kukaan heistä tehnyt jotain sellaista, josta haluaisit kiittää tai palkita? - Itse olen lapsettomana ja ikiksinkkuna aatellut myös kuunnella mahd. perijöitteni omia toiveita, vaikka itse sitten päätänkin kenelle varani testamenttaan. Toisaalta olen aatellut, eetei minulla, eikä kenelläkään muulla ole velvollisuutta ja pakko jättää yhtään kenellekään perintöä Mutta koen kuitenkin itse, että ssen verran haluan jättää, että hautajaiset ja perunkirjoituksen voivat järjestää ilman huolta, että kukan ne maksaisi.
Jos ajattelet lasten näkökulmasta, niin jokaiselle yhtä paljon. Silloin myös perintöverot ovat pienemmät.
Silloin kun itse tekee testamentin, mielestäni ei tarvitse ajatella tuota sukuhaara-asiaa, vaan testamenttaa juuri niille joille haluaa. Ja juuri sen verran kuin haluaa.
Mun edellinen testamentti oli tehty niin, että kaikille tasapuolisesti 25 %, enkä missään nimessä halua olla riidankylväjä, siksi kysyin. Mutta tähänastisten kommenttien mukaan se on siis kelvollinen tapa.
Suku on ollut sopuisa, mutta ei koskaan tiedä, mitä ihmisistä kuoriutuu, varsinkin kun kullekin tulee puolisoita sekoittamaan soppaa. Ai niin, täytyypä muistaa tarkistaa, että puolisoiden avio-oikeus tulee rajattua ulos.
Kummilapselle tulee pieni erityismuistaminen, mutta muuten se onkin sitten siinä.
Ap
Nosta rahat, mene lämpimään ja pistä haisemasan!