Lapseni ei tajua mitä ydinsota tarkoittaa
Tuli puhetta Ukrainan sodasta ja hämmennyin kun teini-ikäinen poikani totesi itsevarmana että jos Venäjä käyttää ydinaseita niin Yhdysvallat tuhoaa koko Venäjän ja rauha tulee sillä tavalla. Hän ei tajunnut yhtään, että Venäjä iskee siinä tilanteessa Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin ja että ensimmäisen vartin aikana kuolee 90 miljoonaa, seuraavan tunnin aikana toiset 90 miljoonaa ja vuorokauden jälkeen luvut ovat sellaisia, että tämän pallon on turha huolehtia liikakansoituksesta. Päälle radioaktiiviset saasteet ja säteily, jonka johdosta kaikki saastuu. Vuoden päästä tällä pallolla ei moni enää elossa ole ja ne jotka on, kärsii pahoista sairauksista.
80-luvulla meille opetettiin varsin hyvin mitä ydinsota tarkoittaa, koulussakin. Nykyään koulussa ei kai opeteta mitään ja teinit ottaa valikoidun tiedon netistä. Oudolle tuntuu.
Kommentit (29)
Lapsesi on matkalla perususomalaiseksi. Netistä haetaan tietoa, mikä sattuu milloinkakin kiinnostamaan. Yleensä haetaan vain se mututieto, mikä tukee omaa ideologiaa.
Justinhan lapsesi oli opelle puhunut rumasti? Nyt ei tajua ydin sodasta mitään? Onko kyse sama lapsi jolla eilen sairauksia? peräti oli koulusta pois?
Eikö vanhemman tehtävä ole antaa lapsilleen tietoa ja opastaa ajattelemaan, sen sijaan että taivastelee lapsen tietämättömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole sivistänyt lastasi itse jo aiemmin?
Eipä ole ollut ydinsodan uhkaa tällä tavalla. Nyt olen sivistänyt. En tiedä ottiko tosissaan vai pelkkänä vanhan kääkän hysteriana.
Meille kyllä opettaja kertoi ydinsodasta, mutta se oli melkein sattuma, asia vain tuli puheeksi jostain. Se taisi olla kyllä jo 90-luvun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Justinhan lapsesi oli opelle puhunut rumasti? Nyt ei tajua ydin sodasta mitään? Onko kyse sama lapsi jolla eilen sairauksia? peräti oli koulusta pois?
?
Tarviiko lasten ja nuorten tuota niin yksityiskohtaisesti tietääkään. Lienee riittävästi ahdistuksen aiheita muutenkin. Tuolle asialle kun ei mitään mahda.
Muistan miten tosissaan pelättiin ydinsotaa 80-luvulla. Siitä puhuttiin tosi paljon. Ydintalvi, säteilyt, valtavat kuolonuhrit, maailmanloppu. Ei ollut mukavaa kuunneltavaa ja pelättävää.
Kiva pelotella jo lapsia,onnellisia?1
Det vet inte du heller, så läget är 1-1.
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten tosissaan pelättiin ydinsotaa 80-luvulla. Siitä puhuttiin tosi paljon. Ydintalvi, säteilyt, valtavat kuolonuhrit, maailmanloppu. Ei ollut mukavaa kuunneltavaa ja pelättävää.
Yhdysvalloissahan harjoiteltiin kuulemma koulussa suojautumista säännöllisesti ydinsodan varalta. Eipä sielläkään oikein muuta ollut kuin että pulpetin alle piiloon. Ei kovin tehokasta, mutta ilmeisesti psykologinen juttu.
Minulle ei 80-luvulla kerrottu juuri mitään ydinsodan uhasta. Oloni olikin turvallinen. Vanhempani osasivat nähtävästi suojella minua siltä tiedolta, eikä koulussakaan asiaa toitotettu.
Syyllisen löytää mediasta, joka koko ajan jauhaa miten USA ja länsi tekee mitä haluaa ja venäläiset on ihan onnettomia. Voi ollakin, mutta ydinaseet on vähän eri juttu.
No mitä ihmettä nyt taas? Miksi haluat lapsesi pelkäävän koko ihmiskunnan tuhoa? Minkälainen vanhempi tätä lapselleen oikeasti toivoo?!
Lapsellasi on oikein hyvä ajatus tulevaisuudesta,
joka perustuu toivoon ja hyvä voittamiseen pahasta. On hyvin epätodennäköistä, että ydinsota kuvaamassasi mittakaavassa olisi edessä. Mutta jo pelkästään sen vaihtoehdon ajatteleminen veisi täysin pohjan nuoren elämältä ja tulevaisuudelta. Kansoja katoaisi, ehkä myös ystävät kuolisivat, mahdollisuus omiin lapsiin ja tulevaisuuteen pyyhkiytyisi pois. Tätäkö haluat hänen ajattelevan?
Meillä puhuttiin jo ala-asteella 80/90-lukujen taitteessa. Opettaja sanoi että kun nappia painetaan, kaikki toivo on ohi. Suunnilleen noin. Eipä tuosta traumoja jäänyt, mutta sellainen kuva kuitenkin, että en kovin kevyesti ota noita ydinaseuhitteluja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on matkalla perususomalaiseksi. Netistä haetaan tietoa, mikä sattuu milloinkakin kiinnostamaan. Yleensä haetaan vain se mututieto, mikä tukee omaa ideologiaa.
Eikun tarkoitin siis vihervassariksi, meni sanat sekaisin kun olen aika yksinkertainen vihreäkommari, me ei siis oteta asioista selvää
Anteeksi, ja aseet on kaikki tyhmiä!
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä nyt taas? Miksi haluat lapsesi pelkäävän koko ihmiskunnan tuhoa? Minkälainen vanhempi tätä lapselleen oikeasti toivoo?!
Lapsellasi on oikein hyvä ajatus tulevaisuudesta,
joka perustuu toivoon ja hyvä voittamiseen pahasta. On hyvin epätodennäköistä, että ydinsota kuvaamassasi mittakaavassa olisi edessä. Mutta jo pelkästään sen vaihtoehdon ajatteleminen veisi täysin pohjan nuoren elämältä ja tulevaisuudelta. Kansoja katoaisi, ehkä myös ystävät kuolisivat, mahdollisuus omiin lapsiin ja tulevaisuuteen pyyhkiytyisi pois. Tätäkö haluat hänen ajattelevan?
Kyseessä teini, eli kohta jo äänestysiässä. Kyllä on ihan hyvä tietää maailman realiteeteista, se voi kannustaa tekemään omalta osaltaan maailmasta parempaa paikkaa, paremmin kuin hyssyttely.
Olen yläkoulussa opettajana. En puhu lapsille sodasta. Toki vastaan, jos kysytään, sen minkä tiedän. Tämä kyllä mietityttää, koska olen varma, että asia lapsia huolettaa. Toivon todellakin, että näistä asioista puhutaan kotona. Ei tietenkään pelotellen ja ahdistusta lisäten, mutta rehellisesti kuitenkin.
Miksi et ole sivistänyt lastasi itse jo aiemmin?