Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä kaivataan liittyen auton käyttöön!

Vierailija
14.10.2022 |

Olen lähes viisikymppinen nainen ja autoilua takana kolmekymmentä vuotta. Luultavasti tulossa avioero ja nyt mietin autoilenko jatkossa, missä mittakaavassa.

Puolisolle on kuulunut minun käytössä olleen auton ylläpito ja myös autoon liittyvien laskujen maksu. Itselläni ei siis ole tietoa tai taitoa auton ylläpitoon (olen vaihtanut joskus renkaat) liittyvistä asioista.
Olen pohdiskellut, miten jatkossa hoidan liikkumiset ja haluaisin kuulla kokemuksia.

Vaihtoehtoina pidän näitä:

-Hankin oman auton ja opettelen auton ylläpitoon liittyvät asiat. Paljonko on noin ylläpito kuukaudessa? (Huollot, vakuutus, mahdollinen lyhennys ja puskuri yllättäviin menoihin jne.) Olen vakituisessa työsuhteessa ja vuosi tulot noin reilu 40 000€. Vippejä ja velkaa ei ole.

-Yksityisleasing auto eli maksan x summan kuukaudessa ja saan auton käyttöön. Kokemuksia, paljonko maksaa jne?

-Olen autoton ja vuokraan kulkupelin esim. lomaviikoiksi ja tarpeen mukaan. Tämä voisi olla järkevä vaihtoehto, koska työmatka ja kauppamatkat on lyhyitä voin ne pyöräillä tai kävellä. Lasten harrastuskuskailuun en tarvitse autoa enää ja esim. omat vanhemmat on kuolleet, joten ei enää tarvitse huolehtia ensisijaisesti kuin itsestäni.

Antakaahan vinkkejä ja näkökulmia, miten lähtisin ajatuksia jalostamaan. Olen kyllä auto myönteinen ja melkeimpä ennemmin tingin asumisesta, kuin autoilusta. Luultavasti palkallani pystyisin molemmat pitämään, ellei sitten inflaatio pistä avioeron lisäksi polvilleen :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuskin enää kukaan pystyy huoltamaan itse autoaan, vaan on käytettävä alan liikkeitä. Myös renkaiden vaihdot sujuvat paremmin liikkeessä ja monella on säilytyspalvelu, että ei tarvitse edes raahata autonrenkaitaan varastoon.

Miten niin ei pysty itse huoltamaan?

Kädettömät on hokeneet tuota vähintään 20v ajan.

Vierailija
22/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on järkevämpi ostaa sellainen auto, jonka voit maksaa kerralla eli todnäk. vanhempi auto (10-20v vanha) ja ns "luotettu" merkki toyta, nissan jne. Ja sitten sinulle ei jää maksettavaksi kuin vakuutukset ja verot. Ja tietysti öljynvaihto kerran vuoteen (n.70e) ja renkaidenvaihto jos et itse vaihda. Mitään "pakollisia" kerran vuoteen huoltoja ei vanhemmissa autoissa ole, vaan viet sen korjaamolle sitten jos jokin vikavalo syttyy tai kuuluu outoa ääntä tmv poikkeavaa. Sillä rahalla millä olet maksanut pois sitä kallista ja uudempaa autoa vuodessa, niin saa jo aikamoiset autoremontit maksettua. Ja autojen arvo laskee todella nopeasti uudemmissa autoissa.

Sitten ne vakuutukset hoituu ihan netissä jonkin vakuutusyhtiön sivuilta, ei ole montaa kysymystä. Jos et ole aiemmin ollut auton omistaja niin sinun "ajohistoriasi" lähtee nollasta. Ja verot ajoneuvoverot tulee maksettavaksi traficomilta ihan automaattisesti kun sinut on sinne auton oston yhteydessä omistajaksi merkitty.

Se leasing auto on tietysti kaikista huolettomin vaihtoehto, jos olet valmis maksamaan auton "vuokraamisesta" sen tietyn kuukausisumman aina. Siitä en hirveästi tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kiitos vinkeistä! Arvelinkin, ettei "ajohistoriallani" saa bonuksia tai alennuksia vakuutukseen.

Ajatukset tässä hiljalleen selkenee ja kuva matkasta oman auton omistajaksi hahmottuu pikkuhiljaa.  Todennäköisesti autottomuus ensialkuun ja myöhemmin oma kärry käyttöön.  Välissä vuokra-auto, jos pakottava tarve tulee vastaan.

Oli kiva kuulla, ettei autoa ei enimmäkseen huolletakaan itse ja tavallisen työssäkäyvän ihmisen käsillä on autoon liittyvät palvelut ostettavissa. 

Autoliikkeeseen  tai nettiautoa tutkimaan, kun autoasia ajankohtainen . 

Eli n. 10 vuotta vanha esim. Toyota tai Nissan. Edullinen vakuutus ja vero. Bensa pienellä kulutuksella.

Huoltoon, kun kolisee, tärisee tai merkkivalo syttyy ja tietysti renkaan- ja öljynvaihto.

Ap

Vierailija
24/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa käyttäisin vuokra-autoa. Oman auton kulut ovat aika kaameat varsinkin uusissa autoissa. Kuljet melko pitkästi taksilla jo pelkillä auton hankintakuluilla.

Vierailija
25/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, kiitos vinkeistä! Arvelinkin, ettei "ajohistoriallani" saa bonuksia tai alennuksia vakuutukseen.

Ajatukset tässä hiljalleen selkenee ja kuva matkasta oman auton omistajaksi hahmottuu pikkuhiljaa.  Todennäköisesti autottomuus ensialkuun ja myöhemmin oma kärry käyttöön.  Välissä vuokra-auto, jos pakottava tarve tulee vastaan.

Oli kiva kuulla, ettei autoa ei enimmäkseen huolletakaan itse ja tavallisen työssäkäyvän ihmisen käsillä on autoon liittyvät palvelut ostettavissa. 

Autoliikkeeseen  tai nettiautoa tutkimaan, kun autoasia ajankohtainen . 

Eli n. 10 vuotta vanha esim. Toyota tai Nissan. Edullinen vakuutus ja vero. Bensa pienellä kulutuksella.

Huoltoon, kun kolisee, tärisee tai merkkivalo syttyy ja tietysti renkaan- ja öljynvaihto.

Ap

Joitain juttuja kannattaa kuitenkin opetella, esim. pyyhkijänsulkien vaihto, lasinpesunesteen lisäys, öljyjen tarkistus, kaukosäädinavaimen paristonvaihdot jne. Polttimot ja ne pyyhkijänsulat saa toki vaihdatettua vaikka jossain Motonetin Motomaatissa tms (palvelu) tai huollon yhteydessä.

Sä olet ollut autoihmisen kanssa yhdessä, joten et ole ehkä nähnyt sitä, miten monissa muissa talouksissa autot hoidetaan: moni mieskin huollattaa autonsa ja vaihdattaa renkaat liikkeessä.

Vierailija
26/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä olen hoitanut automme huollon aina ja auto jäikin minulle erossa. Parin vuoden jälkeen tulin siihen tulokseen, että enhän minä tuota autoa edes tarvitse, kun teen etätöitä enimmäkseen. Nyt siis vuokraan auton tarvittaessa. On kyllä melkoinen säästö ollut. 

Vierailija
27/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa käyttäisin vuokra-autoa. Oman auton kulut ovat aika kaameat varsinkin uusissa autoissa. Kuljet melko pitkästi taksilla jo pelkillä auton hankintakuluilla.

Jep. Minä käytän vuokra-autoa ja toisinaan huristelen taksilla, jos tulee joku äkkilähtö, mutta harvemmin sellaisia on. Koira oli kerran kipeä ja piti lähteä eläinlääkäriin, mutta taksilla sinne päästiin nopeasti. 

Vierailija
28/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile muutama viikko kävellen kulkemista, syyskeleissä...

Siis kuinka pitkä matka töihin ?