Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä kaivataan liittyen auton käyttöön!

Vierailija
14.10.2022 |

Olen lähes viisikymppinen nainen ja autoilua takana kolmekymmentä vuotta. Luultavasti tulossa avioero ja nyt mietin autoilenko jatkossa, missä mittakaavassa.

Puolisolle on kuulunut minun käytössä olleen auton ylläpito ja myös autoon liittyvien laskujen maksu. Itselläni ei siis ole tietoa tai taitoa auton ylläpitoon (olen vaihtanut joskus renkaat) liittyvistä asioista.
Olen pohdiskellut, miten jatkossa hoidan liikkumiset ja haluaisin kuulla kokemuksia.

Vaihtoehtoina pidän näitä:

-Hankin oman auton ja opettelen auton ylläpitoon liittyvät asiat. Paljonko on noin ylläpito kuukaudessa? (Huollot, vakuutus, mahdollinen lyhennys ja puskuri yllättäviin menoihin jne.) Olen vakituisessa työsuhteessa ja vuosi tulot noin reilu 40 000€. Vippejä ja velkaa ei ole.

-Yksityisleasing auto eli maksan x summan kuukaudessa ja saan auton käyttöön. Kokemuksia, paljonko maksaa jne?

-Olen autoton ja vuokraan kulkupelin esim. lomaviikoiksi ja tarpeen mukaan. Tämä voisi olla järkevä vaihtoehto, koska työmatka ja kauppamatkat on lyhyitä voin ne pyöräillä tai kävellä. Lasten harrastuskuskailuun en tarvitse autoa enää ja esim. omat vanhemmat on kuolleet, joten ei enää tarvitse huolehtia ensisijaisesti kuin itsestäni.

Antakaahan vinkkejä ja näkökulmia, miten lähtisin ajatuksia jalostamaan. Olen kyllä auto myönteinen ja melkeimpä ennemmin tingin asumisesta, kuin autoilusta. Luultavasti palkallani pystyisin molemmat pitämään, ellei sitten inflaatio pistä avioeron lisäksi polvilleen :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin lyhyt matka kauppaan,töihin,ja miten oot tähän mennessä ne kulkenut?

Vierailija
2/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin ratkaisu tässä kohtaa olisi varmaan tuo yksityisleasing, jos autoa koet tarvitsevasi säännöllisesti. Hinnat lähtevät noin 200€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuskin enää kukaan pystyy huoltamaan itse autoaan, vaan on käytettävä alan liikkeitä. Myös renkaiden vaihdot sujuvat paremmin liikkeessä ja monella on säilytyspalvelu, että ei tarvitse edes raahata autonrenkaitaan varastoon.

Auton vakuutusmaksut ja autoveron löydät itse Internetin hakukoneilla. Vakuutuksen hinta riippuu myös omasta ajohistoriastasi. Osaat varmasti käyttää verkkopankkia.

Liesinghinnat löytyvät ottamalla yhteyttä autoja vuokraaviin liikkeisiin.

Autojen vuokraushinnat löydät myös itse, jos päädyt tällaiseen ratkaisuun.

Itse kokeilin olla puoli vuotta ilman autoa, kun edellinen autoni kolaroitiin lunastuskuntoon. Huomasin, että elämä maaseudulla meni turhan hankalaksi, kun julkinen liikenne kulkee harvakseltaan ja ruokakauppaan on pitkä matka. Pääyin ostamaan taas auton, ties kuinka monennen - sillä olen jo yli 70-vuotias yksin asuva nainen.

Vierailija
4/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en eron jälkeen hankkinut autoa, kun en tarvinnut. Sitten lapsen takia hankin, kun hän oli menossa autokouluun. Sitten tuli itsellekin tarve työpaikan vaihdon vuoksi.

Ostin auton käteisella. Kriteerinä pieni kulutus, pieni vero. Vero onkin vain 144€ vuodessa. Huollot n 200€ vuodessa. Osa kasko ja liikennevakuutus 250€, kun on täydet bonukset kertyneet exän auton maksuista. Olin exän auton haltija ja maksoin autovakuutuksenkin, kun maksoin muutkin vakuutukset keskitetysti. Muita remonttejakin on pitänyt tehdä. Jakohihnan vaihto, maalilohkeamien korjaukset yh reilu 3000€, huh hei.

Vierailija
5/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuskin enää kukaan pystyy huoltamaan itse autoaan, vaan on käytettävä alan liikkeitä. Myös renkaiden vaihdot sujuvat paremmin liikkeessä ja monella on säilytyspalvelu, että ei tarvitse edes raahata autonrenkaitaan varastoon.

Miten niin ei pysty itse huoltamaan?

Vierailija
6/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaikka liikkeelle tuosta viimeisestä vaihtoehdosta ja kokeile, miten elämä toimii autottomana ja vuokraa tarvittaessa. Autovuokraamoista saa myös yksityisleasingin tyyppisiä pitkäaikaisvuokrauksiakin, jos tulee pidempiaikainen tarve.

Mutta sitten siitä, jos sinulla olisikin oma auto. Itse ainakin luotan täysin palveluihin, eli toinen rengassetti on hotellissa, josta tulee renkaanvaihtomuistutus. Varaan ajan, ajan rengasliikkeen pihaan, luovutan avaimet ja odotan, kunnes renkaat on vaihdettu, maksan ja ajan pois. Sama huollon kanssa (mulla sen verran uusi auto, että se muistutelee, kun alkaa olla 30 pv vuosihuoltoon). Varaan ajan, vien auton huoltoon ja odotan, kunnes se on valmis tai vaihtoehtoisesti otan päiväksi sijaisauton ja käyn noutamassa autoni sitten myöhemmin. Jos autoliikkeestä ostaa auton, siellä hoituu niin auton rekisteröinti, vakuutukset kuin rahoituskin (usein liikkeen rahoitus tulee nykyään halvemmaksi kuin omasta pankista haettu autolaina).

Yksityisleasingista ei ole kokemusta, mutta varmasti huoleton ratkaisu. Hieman varmaan saa laskinta käyttää tai käyttää netin tarjoamia laskureita, esim.:

https://www.autotalli.com/leasing/yksityisleasing/vertailu/

Vierailija
7/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolle on kuulunut minun käytössä olleen auton ylläpito ja myös autoon littyvien laskujen maksu?! Yksi kysymys: miksi et vastaa ja hoida itse autoasioistasi?

Vierailija
8/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä ala itse roplaamaan mitään. Ei huollattaminen niin kallista ole...

Vierailija
9/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kirpaissut vaikka autoni viimeisin huoltolasku merkkiliikkeessä oli 830e. Kirpaisisiko sinua?

Vierailija
10/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kirpaissut vaikka autoni viimeisin huoltolasku merkkiliikkeessä oli 830e. Kirpaisisiko sinua?

Jos osaamaton alkaa roplaamaan autoaan, niin jossain vaiheessa säästö muuttuu huonommalla tuurilla isoiksi laskuiksi...

Vierailija
11/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaamaton alkaa roplaamaan autoaan, niin jossain vaiheessa säästö muuttuu huonommalla tuurilla isoiksi laskuiksi...

Oma ropuaminen riippunee ehkä siitäkin minkä hintaluokan autosta on kysymys. Itselläni on autossa takuu voimassa ja kyseessä oli normaali valmistajan suosittaman huolto-ohjelman mukainen käynti, joka ei sisältänyt mitään ylimääräistä.

Vierailija
12/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkisi autoa ollenkaan ellei se ole ihan välttämätöntä. Halvemmaksi tulee ajella satunnaisesti vaikka taksillakin. Auto on ihan tolkuton kuluerä.

Vierailija
13/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista!

Olen tosiaan kauppa- ja työmatkat kulkenut aina autolla.

Nyt elämäntilanne rauhoittunut, eikä ole lapsiperheen kiireitä enää kuskailuineen. Ruokaa tarvitsee kantaa kerralla vähemmän kaupasta ja sairasteleva huolenpitoa tarvinnut vanhempikin kuoli.  On siis resursseja ja aikaa, suunnitella jatkoa. 

Puoliso on autoalanyrittäjä, joten luonnollisesti hän on huolehtinut käyttöautooni liittyvät asiat. 

En tiennytkään, että ajohistoria vaikuttaa vakuutuksen hintaan :) mitenkähän osoitan ajohistoriani, jos vakuutusta haen? Osaan kyllä käyttää verkkopankkia. 

Lisää kommentteja, kiitos!

Ap

Vierailija
14/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sopiva, vanha , edullinen ja luotettava merkkinen bensa-auto. Ota halvimmat vakuutukset ja nautit elämisen vapaudesta. Oletan että vuositulosi ovat brutto. Liisatessa tulee huolto,vakuutus, yms kuluja kk maksun lisäksi.  Ja tämä vapaus ja riippumattomuus on hinnan arvoista.  Me pärjäsimme aikanaan yhdellä autolla vaikka 4 oli kortti.  Nyt olen vihreä kun muutin bensa-autoni etanoli-autoksi ja päästöt alenivat 80% ja E85  tuotetaan Suomessa.

Vierailija
15/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om gubben sticker och barnen är utflugna, kunde du kanske göra en större förändring?

Det finns många trevliga länder i Europa där vädret är bättre och bilägandet en bagatell. Att byta bilen mot en MC eller skoter året runt är också ett alternativ i de länderna.

Vierailija
16/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikuri kirjoitti:

Osta sopiva, vanha , edullinen ja luotettava merkkinen bensa-auto. Ota halvimmat vakuutukset ja nautit elämisen vapaudesta. Oletan että vuositulosi ovat brutto. Liisatessa tulee huolto,vakuutus, yms kuluja kk maksun lisäksi.  Ja tämä vapaus ja riippumattomuus on hinnan arvoista.  Me pärjäsimme aikanaan yhdellä autolla vaikka 4 oli kortti.  Nyt olen vihreä kun muutin bensa-autoni etanoli-autoksi ja päästöt alenivat 80% ja E85  tuotetaan Suomessa.

Osta mielummin suoraan tehtaalla tehty Flexfuel auto kun kerran niitkin on saatavilla.

Vierailija
17/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikuri kirjoitti:

Ehkä huonoin idea on ostaa vanha auto, jos sille ei osaa tehdä mitään!

Vierailija
18/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ensi alkuun käyttöön vaihtoehdoista viimeisen. Järjestöt eron rauhassa ja mietit vasta sen jälkeen hommaatko oman auton vai et.

Kuten joku jo sanoi, jos et käteisellä osta suoraan, halvin ratkaisu yleensä on autoliikkeiden tarjoama rahoitusvaihtoehto. Autoliike hoitaa kaiken alussa; rekisteröinnin ja hommaavat siihen vakuutuksen jotta pääset ajoon saman tien (joskus tulee sopimukseen kytkykauppana heidän yhteistyöyritys, joskus kysyvät mihin vakuutusyrityuskeen haluat vakuutuksen). Vakuutuksen voi aina vaihtaa toiseen yritykseen vaikka heti sen jälkeen kun kaupat on tehty, ei se sido sinua.

Osamaksurahoituksen kk-erä, vakuutus ja ajoneuvoveron määrä riippuu millaisen auton laitat: skaala on niin laaja että se selviää ainoastaan tutkimalla eri auto vaihtoehtoja netissä (esim. Nettiauto, josta saat jo osviittaa kuluista). Pieni auto, pienet käyttökulut ja iso auto, isot kulut. Jne.

Huomioi valinnassa vero- ynnä muut edut. Esim hybridien, sähköautojen verotus on edullista ja samoin käyttökulut. Huollot sekä hankintahinta sitten voivat vastaavasti olla korkeammat. Vain tutkimalla asia selviää.

Auton renkaiden vaihdot ja huollot kannattaa alusta asti hoidattaa ulkopuolisilla yrityksillä. Helppoa, huoletonta ja vaivatonta, eikä nyt edes niin superkallista kuin jotkut väittävät (jos et ole ammatiltasi itse automekaanikko). Riippuu hyvin paljon automallista: BMW/MB/Audi vai esim Opel/Dacia/Nissan/jne.

Vierailija
19/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat ensi alkuun käyttöön vaihtoehdoista viimeisen. Järjestöt eron rauhassa ja mietit vasta sen jälkeen hommaatko oman auton vai et.

Kuten joku jo sanoi, jos et käteisellä osta suoraan, halvin ratkaisu yleensä on autoliikkeiden tarjoama rahoitusvaihtoehto. Autoliike hoitaa kaiken alussa; rekisteröinnin ja hommaavat siihen vakuutuksen jotta pääset ajoon saman tien (joskus tulee sopimukseen kytkykauppana heidän yhteistyöyritys, joskus kysyvät mihin vakuutusyrityuskeen haluat vakuutuksen). Vakuutuksen voi aina vaihtaa toiseen yritykseen vaikka heti sen jälkeen kun kaupat on tehty, ei se sido sinua.

Osamaksurahoituksen kk-erä, vakuutus ja ajoneuvoveron määrä riippuu millaisen auton laitat: skaala on niin laaja että se selviää ainoastaan tutkimalla eri auto vaihtoehtoja netissä (esim. Nettiauto, josta saat jo osviittaa kuluista). Pieni auto, pienet käyttökulut ja iso auto, isot kulut. Jne.

Huomioi valinnassa vero- ynnä muut edut. Esim hybridien, sähköautojen verotus on edullista ja samoin käyttökulut. Huollot sekä hankintahinta sitten voivat vastaavasti olla korkeammat. Vain tutkimalla asia selviää.

Auton renkaiden vaihdot ja huollot kannattaa alusta asti hoidattaa ulkopuolisilla yrityksillä. Helppoa, huoletonta ja vaivatonta, eikä nyt edes niin superkallista kuin jotkut väittävät (jos et ole ammatiltasi itse automekaanikko). Riippuu hyvin paljon automallista: BMW/MB/Audi vai esim Opel/Dacia/Nissan/jne.

Multa on aina autoliikkeessä kysytty, missä yhtiössä on vakuutukset. Eli saanut sinne omaan vakuutusyhtiöön sen autovakuutuksen suorilta.

Vierailija
20/28 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajohistorialla ei bonuksia saa vaan jos edellisten autojen vakuutukset on nimissäsi niin niillä saa alennusta. Tosin nykyisin saa bonuksia helpommin kuin ennen.