Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö työkkäri omia säädöksiään tai lakia kun

Vierailija
14.10.2022 |

minun aiemmin osa-aikainen palkkatukityö oli muutettu syyskuussa kokoaikaiseksi palkkatukityöksi. Asiahan ei minua haittaa vaan paremminkin erittäin positiivinen juttu, se poistaa tuon työnhakuvelvoitteen mikä oli aiemmin. Olivat ruksanneet työkkärissä minun puolesta tehtävän ei tehdyksi samalla kun muuttivat tuon aikaisemmin korostamansa OSA-AIKATYÖN kokoaikatyöksi palkkatuella :D

Minuahan ei asiasta informoitu ollenkaan.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt kiinnostaa, että mikä kunta. Vaikuttaa siltä, että siellä on osa-aikatyöntekijöistä tehty kokoaikatyössä olevia, jotta saadaan tilastoja kauniimmiksi. Aika pelottava linja etenkin kun jokin tehtävä on merkitty tekemättömäksi ilman, että asiakkaan kanssa on asia käyty läpi ja varmistettu, ettei järjestelmä tee siitä laiminlyöntiä. Se taas vaikuttaisi koko vuoden verran eli jos vaikka maaliskuussa olisi työtön ja unohtaisi ilmoittaa tehtävät tehdyksi, rapsahtaisi selvari ja korvaukseton määräaika vain siksi, että tiellä on kunta tehnyt omia merkintöjään.

Näinpä. Laitan tänään soittopyynnön kunta kk virkailijalle. Soittelee sitten ensi viikolla. Minulla onkin monta kysymystä liittyen tähän. Määräpäivä olisi muutenkin ollut vasta marraskuun puolivälissä tuohon tehtävään joka poistettiin. t. AP

Vierailija
22/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkana. Jos työaika jää alle 80% kokoaikatyöstä, sinulla on oikeus saada myös soviteltua päivärahaa työttömyysturvana JOS työnhakusi on voimassa. TE-viranomainen ei voi mielivaltaisesti todeta että alle 80% työajan työ olisi kokopäiväistä, koska tulee evänneeksi oikeuden saada soviteltua päiväraha.

Kela on täysin noiden lausuntojen varassa voivatko myöntää soviteltua päivärahaa vai ei.

Onko tämä muuttunut 75 prosentista 80 prosenttiin???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työnhakuvelvoite ei ole kadonnut mihinkään, jotta karenssia on luvassa sitten kun jätät hakematta ja menee tarkistukseen. 

Jos se ei ole suunnitelmassa tehtävänä, niin sitä ei ole. Kunnan ikioma virhe.

Niin, olivat sen ruksanneet ei tehdyksi minun puolesta ja muuttivat työn kokoaikatyöksi. ei ole mitään tehtäviä enää etusivulla. Ennen kuntakokeilun muutosta noihin mun tietoihin niin oli. Eli minulla ei ole velvoitetta hakea työpaikkoja. Eihän se minun vikani ole.

t. AP

Ap jatkaa. se tieto toki lukee vielä suunnitelmassa, mutta sitä ei ole elokuun puolivälin jälkeen päivitetty. Olivat muut tiedot muuttaneet ja poistaneet nuo tehtävät ja olivat tosiaan merkanneet tehtävän ei tehdyksi puolestani.

Nyt alkoi kiinnostamaan. Suunnitelmaan ei saisi koskea ilman, että sinuun ollaan yhteydessä eli onko sinulla vielä etusivulla tekemättömiä tehtäviä vai näkyykö kaikki tuo vanhassa suunnitelmassa? Jos tehtävä on merkitty tekemättömäksi etkä sinä ole noin ilmoittanut, niin siitä voi olla seurauksena karenssi, vaikka vika ei olisi sinussa. Toki se kuluu töissäollessasi, mutta silti vaikuttaa nyt varsin ammattitaidottomalta tekemiseltä, jolla voi olla vaikutusta etuuteesi, jos palkkatukityön jälkeen jäät työttömäksi.

Ei ole enää tekemättömiä tehtäviä etusivulla ollenkaan. Sain noista tietoja kun vähän kaivelin siellä oma-asioinnissa niitä historiatietoja omasta työnhausta. Sinne olivat kunta kk laittaneet tuon tehvänä ei tehdyksi ja olivat kirjanneet, että on kokoaikaisessa palkkatukityössä. Syyskkuussa olivat kirjanneet nämä. ei ole tullut mitään lappusia eikö yhteydenottoja kunta kk.

t. AP

Työnhakijana sinun kuuluu korjata virhe jos aiot saada jatkossa työttömyystukea. Vai ymmärsinkö tilanteesi väärin? 

Ymmärsit väärin. Olen siis tällä hetkellä ensi vuoden helmikuuhun palkkatukityössä. 8kk soppari siis. Miksi helvetissä minun tulisi korjata tämä. Kunta kk ne on sinne kirjanneet ja muuttaneet työni kokoaikatyöksi ja merkanneet ttön yönhakuvelvoitteen ei tehdyksi kun siis muuttivat tämän kokoaikatyöksi. Ihan sattumalta huomasin nämä kirjaukset kun eilen kirjauduin ihan huvin vuoksi työmarkkinatorilla oma-asiointiin.

Maksaako Kela tai kassa sinulle työttömyyskorvausta se palkkatukityöstä tulevan korvauksen päälle? Nehän päättää sen maksamisen oitis jos on merkitty kokoaikatyössäolevaksi ja joudut peräämään niitä jälkikäteen. Sen päälle tulee vielä karenssiuhka siitä hyvästä ettet ole täyttänyt työnhakuvelvoitetta. 

Vierailija
24/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työnhakuvelvoite ei ole kadonnut mihinkään, jotta karenssia on luvassa sitten kun jätät hakematta ja menee tarkistukseen. 

Niin, olivat sen ruksanneet ei tehdyksi minun puolesta ja muuttivat työn kokoaikatyöksi. ei ole mitään tehtäviä enää etusivulla. Ennen kuntakokeilun muutosta noihin mun tietoihin niin oli. Eli minulla ei ole velvoitetta hakea työpaikkoja. Eihän se minun vikani ole.

t. AP

Ap jatkaa. se tieto toki lukee vielä suunnitelmassa, mutta sitä ei ole elokuun puolivälin jälkeen päivitetty. Olivat muut tiedot muuttaneet ja poistaneet nuo tehtävät ja olivat tosiaan merkanneet tehtävän ei tehdyksi puolestani.

Nyt alkoi kiinnostamaan. Suunnitelmaan ei saisi koskea ilman, että sinuun ollaan yhteydessä eli onko sinulla vielä etusivulla tekemättömiä tehtäviä vai näkyykö kaikki tuo vanhassa suunnitelmassa? Jos tehtävä on merkitty tekemättömäksi etkä sinä ole noin ilmoittanut, niin siitä voi olla seurauksena karenssi, vaikka vika ei olisi sinussa. Toki se kuluu töissäollessasi, mutta silti vaikuttaa nyt varsin ammattitaidottomalta tekemiseltä, jolla voi olla vaikutusta etuuteesi, jos palkkatukityön jälkeen jäät työttömäksi.

Ei ole enää tekemättömiä tehtäviä etusivulla ollenkaan. Sain noista tietoja kun vähän kaivelin siellä oma-asioinnissa niitä historiatietoja omasta työnhausta. Sinne olivat kunta kk laittaneet tuon tehvänä ei tehdyksi ja olivat kirjanneet, että on kokoaikaisessa palkkatukityössä. Syyskkuussa olivat kirjanneet nämä. ei ole tullut mitään lappusia eikö yhteydenottoja kunta kk.

t. AP

Työnhakijana sinun kuuluu korjata virhe jos aiot saada jatkossa työttömyystukea. Vai ymmärsinkö tilanteesi väärin? 

Ymmärsit väärin. Olen siis tällä hetkellä ensi vuoden helmikuuhun palkkatukityössä. 8kk soppari siis. Miksi helvetissä minun tulisi korjata tämä. Kunta kk ne on sinne kirjanneet ja muuttaneet työni kokoaikatyöksi ja merkanneet ttön yönhakuvelvoitteen ei tehdyksi kun siis muuttivat tämän kokoaikatyöksi. Ihan sattumalta huomasin nämä kirjaukset kun eilen kirjauduin ihan huvin vuoksi työmarkkinatorilla oma-asiointiin.

Maksaako Kela tai kassa sinulle työttömyyskorvausta se palkkatukityöstä tulevan korvauksen päälle? Nehän päättää sen maksamisen oitis jos on merkitty kokoaikatyössäolevaksi ja joudut peräämään niitä jälkikäteen. Sen päälle tulee vielä karenssiuhka siitä hyvästä ettet ole täyttänyt työnhakuvelvoitetta. 

Ei maksa. Työaika 85%. En edes tarvitsisi mitään kelan rahoja. t. AP

Vierailija
25/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. AP

t. AP

Ei maksa. Työaika 85%. En edes tarvitsisi mitään kelan rahoja. t. AP

Sitten se on eri asia, ja voi olla jopa täysin oikein että muutettu ilman työnhakuvelvoitetta, pitäisi katsoa jostakin että mikä siinä on rajana. 

Vierailija
26/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on 85% työaika ja se on osa-aikatyö. 

Vierailija
27/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on 85% työaika ja se on osa-aikatyö. 

Mielenkiintoista. Nyt saa olla tarkkana mitä kunta kk oikein sekoilee noissa kirjauksissa kun kirjaavat sinne asioita ilman, että asiakkaaseen ollaan yhteydessä.

t. AP

Vierailija
28/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, jos ei ole merkitty työnhakusuunnitelmaan kohtaa, missä on määritelty montaa paikkaa tulee hakea ja mahdollisuutta kuitata tehdyksi.

Minua työnhakuvelvollisuus alkoi koskea vasta syyskuussa, kun aiemmalle ajalle ei oltu tehty mitään velvoittavaa tiettyä määrää haettavia paikkoja koskevaa suunnitelmaa. (tai oli, mutta edellisen voimassa olo loppui jo ennen toukokuuta, kun tämä uusi systeemi tuli voimaan).

Tosin ensimmäiselle jaksolle ei löytynyt edes neljää paikkaa, joten piti tehdä avoin hakemus ja täyttää työmarkkinatorin profiili.

Vierailija
29/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt kiinnostaa, että mikä kunta. Vaikuttaa siltä, että siellä on osa-aikatyöntekijöistä tehty kokoaikatyössä olevia, jotta saadaan tilastoja kauniimmiksi. Aika pelottava linja etenkin kun jokin tehtävä on merkitty tekemättömäksi ilman, että asiakkaan kanssa on asia käyty läpi ja varmistettu, ettei järjestelmä tee siitä laiminlyöntiä. Se taas vaikuttaisi koko vuoden verran eli jos vaikka maaliskuussa olisi työtön ja unohtaisi ilmoittaa tehtävät tehdyksi, rapsahtaisi selvari ja korvaukseton määräaika vain siksi, että tiellä on kunta tehnyt omia merkintöjään.

Näinpä. Laitan tänään soittopyynnön kunta kk virkailijalle. Soittelee sitten ensi viikolla. Minulla onkin monta kysymystä liittyen tähän. Määräpäivä olisi muutenkin ollut vasta marraskuun puolivälissä tuohon tehtävään joka poistettiin. t. AP

HETKINEN: sinulla on siis tuorein suunnitelma allekirjoitettu elokuussa, se on 3 kk ajaksi ja  päättyy siten marraskuussa. Koska olet osa-aikatyössä, on siellä yksi ainoa työnhakuvelvollisuustehtävä, jonka kunta on kuitannut tekemättömäksi sinulta kysymättä ja sinut on merkitty kokoaikatyötä tekeväksi?

Suunnitelma on sopimus, jota ei muutella yksipuolisesti eikä kunta saa merkitä suunnitelmassa jotain tehtävää tehdyksi tai tekemättömäksi ilman, että sinä asiasta ilmoitat. Kyseessä on sinun oikeusturvasi, koska jälkikäteen esim. vuoden kuluttua on hyvin hankala selvittää, onko tuo EI-merkintä tehty vaikka soittosi perusteella tms. Sinua ei saa myöskään päätellä kokoaikatyötä tekeväksi, jos palkkatukisopimuksesi on osa-aikatyöstä.

Soita kuntaan ja pyydä selvitystä asiaan, sinulla on myös oikeus saada tietää, kuka on merkinnät tehnyt. Jos asia ei selviä, ota yhteys AVIin

https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyollisyyden-k…

Vierailija
30/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HETKINEN: sinulla on siis tuorein suunnitelma allekirjoitettu elokuussa, se on 3 kk ajaksi ja  päättyy siten marraskuussa. Koska olet osa-aikatyössä, on siellä yksi ainoa työnhakuvelvollisuustehtävä, jonka kunta on kuitannut tekemättömäksi sinulta kysymättä ja sinut on merkitty kokoaikatyötä tekeväksi?

Suunnitelma on sopimus, jota ei muutella yksipuolisesti eikä kunta saa merkitä suunnitelmassa jotain tehtävää tehdyksi tai tekemättömäksi ilman, että sinä asiasta ilmoitat. Kyseessä on sinun oikeusturvasi, koska jälkikäteen esim. vuoden kuluttua on hyvin hankala selvittää, onko tuo EI-merkintä tehty vaikka soittosi perusteella tms. Sinua ei saa myöskään päätellä kokoaikatyötä tekeväksi, jos palkkatukisopimuksesi on osa-aikatyöstä.

Soita kuntaan ja pyydä selvitystä asiaan, sinulla on myös oikeus saada tietää, kuka on merkinnät tehnyt. Jos asia ei selviä, ota yhteys AVIin

Juuri näin. Laitankin tänään soittopyynnön omalle virkailijalle. Suoraan sinne ei voi soittaa valitettavasti. Ensi viikolla sitten soittelee. AP

Vierailija
31/31 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtui kertoa: laissa sanotaan yksioikoisesti, että kun asiakkaan tilanne muuttuu, hänelle tehdään uusi työllistymissuunnitelma (esim. lomautetusta osa-aikaiseksi, osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön jne.). Kunnan olisi pitänyt olla yhteydessä sinuun, jolloin olisi tehty uusi suunnitelma, jossa ei olisi työnhakuvelvollisuustehtävää, mutta siinä olisi muita mahdollisia suunnitelmia vaikka työkyvyn selvittämiseen tai ammatinvaihtoon liittyen. Nyt on rikottu lakia, joskaan siitä ei kunnalle tule mitään seurauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä