Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin sosiaalietuuksia on viimeksi leikattu?

Vierailija
14.10.2022 |

Muistaako kukaan? 90-luvun alun lamassa kyllä, mutta milloin sen jälkeen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä olekaan leikattu. Vasemmisto pelottelee vain tällä, että Kokoomus leikkaisi.

Vierailija
2/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei leikattu mutta ei juuri koroitettukaan.

Tai miten sen nyt ottaa:

https://yle.fi/uutiset/74-20001214

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä eläkkeitä leikattiin 2016 muistaakseni. Myös indeksi jäädytettiin.

Vierailija
4/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan aihepiirin reunoilta, sairastaessani syöpää jouduin käymään taksilla toisella paikkakunnalla, saamassa sädehoidot.  Taksimatkojen omavastuu n. 300e per vuosi.

Omallakohdalla osui onneksi samalle vuodelle, sosiaalialan ihminen sanoi jos olisin maksanut esim 200e tänä vuonna, ja seuraavan vuoden alusta lopun 100euroa, se olisi itseasiassa nollaantunut vuodenvaihteessa ja olisinkin joutunut maksamaan 500 euroa tavallaan.  SUURi vääryys kenen kohdalle osuu, jos on eläkeläinen tai tuilla elävä tms.

Vierailija
5/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toveri Lipponen leikkasi 90-luvulla työttömyyskorvauksia.

SIpilä jätti eläkkeiden indeksikorotukset (puoli prosenttia) maksamatta, joten ei ollut varsinainen leikkaus.

Vierailija
6/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti hyvin:

Kuvittelu, että päättäjät eivät tiedä asioita on väärä. Yhden etuuden nosto ja toinen pienenee on vuosia ollut samanlaista.

Tästä syystä esim asumistuki vei ulkomaan eläkkeen nousuni kokonaan. Noin 60e kk. Tasoitettiin kuulemma.

Saman verran jäi käyttörahaa eli alle 1000e kk kuin aijemminkin.

Vierailija
7/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toveri Lipponen leikkasi 90-luvulla työttömyyskorvauksia.

SIpilä jätti eläkkeiden indeksikorotukset (puoli prosenttia) maksamatta, joten ei ollut varsinainen leikkaus.

Leikkasi se myös euromäärissä. Sillä saatiin joku 30 miljoonaa euroa. Saan vain hieman kansaneläkettä mutta Sipilä halusi siitä viedä 2 euroa ja sitten jäädytti indeksin. Marinin hallitus teki sitten korotuksen ja purki jäädytyksen.

Vierailija
8/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömyysturvassa oli tarveharkintaa vielä vuonna 2008 ja niellä tienoin. Eli jos puolison bruttopalkka ylitti jonkun rajan, ei puoliso saanut yhtään mitään. Tuo tuloraja oli vieläpä aika alhainen. Muistan kun itse tienasin 1800e/kk bruttona ja jotain pieniä lisiä päälle, niin noilla tuloilla puoliso ei saanut yhtään mitään. Silloin otti päähän. Tuo tarveharkinta kesti jonkin aikaa, mutta se otettiin sitten pois.

Työmarkkinatukea pienennettiin muutamia senttejä muutama vuosi takaperin. Se oli näiden vuosien aikana yksi poikkeu. Olisiko ollut samaan aikaan kun horitiin kikystä, eli ei kovin montaa vuotta sitten.

Vierailija
9/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun puhutaan eläkkeistä, unohdetaan osa eläkeläisistä on monisairas. Kuitenkin ns. ulkopuolisen avun ulkopuolella, joten kuluja on paljon, mitään yimääräisiä hoito ym avustuksia ei.  Lääkeet vievät helposti satasia joka kk, osa on vain 60% orvattavai, ja rasvat yms usein joutuu itse hankkimaan apteekista, niitä eikorvat mitenkään ellei lääkekulut vuodessa täyty. Sekin on laskettu niin että itse jään vuosikorvausten all just ja just. Kun näitä "rajoja" tulee vastaan usein, kaikki maksaa todella paljon ilman mitään apuja.

Eläkeläispuolueelle olisi huutava tarve, joku Kiljunen puhuu paljon mutta ei paljon vaikuta.

Vierailija
10/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä leikkauksia ja jäädytyksiä on tehty jatkuvasti ja säästöt on olleet kymmeniä miljoonia eli ihan hyttysen pissa valtion budjetissa kun kehitysapuun riittää aina heittää sadoista miljoonista miljardiin. En tajua miksi jonkun etäisen sotilasjuntan tukeminen on tärkeämpää kuin paikallisväestön.

Vierailija
11/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisiä ei ole nostettu samaan tapaan kuin monissa muissa maissa.

Vierailija
12/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi leikata, koska ihmiset on tulleet niin laiskoiksi, että järjestelmä kaatuu. Toinen vaihtoehto on, että sosiaaliturvakin on vastikkeellinen. Minä olen hyvinvointivaltion ja sosiaalitukien kannattaja, mutta näin tämä ei voi mennä. Käsittämätöntä on esimerkiksi kannustinloukoista puhuminen, koska en ymmärrä, mikä se sellainen on. Vai tarkoitetaanko, ettei terveen aikuisen "kannata" tehdä töitä? Eihän se ole valinnaista, töihin vaan. Jos pystyt edes osan elannostasi tienaamaan, se pitäisi olla automaattisesti valinta.

Jos me haluamme säilyttää tämän turvaverkon, pitää jonkun yhteiskunnassa ja ihmisten päissä muuttua täysin. Töihin on mentävä, vaikka palkka+täydentävä sosiaalituki ei olisi pennin hyörylää enempää kuin pelkkä tuki. On se kummallista, että aikuiset ihmiset kehtaa elää toisten laskuun ja vielä ruikuttaa päälle....

Vierailija
13/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuista saisi rehellisesti sanottuna kyllä leikata. Mielestäni tämä vääristää muutenkin markkinoita. 

Vierailija
14/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi leikata, koska ihmiset on tulleet niin laiskoiksi, että järjestelmä kaatuu. Toinen vaihtoehto on, että sosiaaliturvakin on vastikkeellinen. Minä olen hyvinvointivaltion ja sosiaalitukien kannattaja, mutta näin tämä ei voi mennä. Käsittämätöntä on esimerkiksi kannustinloukoista puhuminen, koska en ymmärrä, mikä se sellainen on. Vai tarkoitetaanko, ettei terveen aikuisen "kannata" tehdä töitä? Eihän se ole valinnaista, töihin vaan. Jos pystyt edes osan elannostasi tienaamaan, se pitäisi olla automaattisesti valinta.

Jos me haluamme säilyttää tämän turvaverkon, pitää jonkun yhteiskunnassa ja ihmisten päissä muuttua täysin. Töihin on mentävä, vaikka palkka+täydentävä sosiaalituki ei olisi pennin hyörylää enempää kuin pelkkä tuki. On se kummallista, että aikuiset ihmiset kehtaa elää toisten laskuun ja vielä ruikuttaa päälle....

Olen itse päivätyötä tekevä lähihoitaja. Kun olin työttömänä, sain työkkärin rahojen ja asumistuen kanssa lähes saman kuin kokopäivätyöstä. Onhan tämä aika outoa.

Vierailija
15/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen samaa mieltä, että työnteko pitää olla ainoa vaihtoehto hankkia elanto, mikäli työtä tarjotaan ja työntekijä sitä pystyy terveytensä puolesta tekemään. Ei silloin pidä olla vaakakupissa, paljonko saisin tekemättä mitään.

Vierailija
16/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei osata muuta kuin leikata niiltä jotka jo muutenkin ovat heikoilla. Go!

Vierailija
17/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuista saisi rehellisesti sanottuna kyllä leikata. Mielestäni tämä vääristää muutenkin markkinoita. 

Saksan malliin vuokrakatto isoihin kaupunkeihin.

Vierailija
18/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuissa on aika tarkat rajat, ei niitä turhaan anneta. Monet eläkeläiset esim joutuisivat joko kimppakämppiin tai asunnottomiksi.  Sairaat vanhukset sitten heikoille joo, jos nimittäin asumistuista luovuttaisiin.  Eivät vuokranantajat  vuokria puolella pienennä, älä unta näe.

Vierailija
19/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi näköjään varaa leikata, minusta tällaiset tuet eivät kannusta töihin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Vierailija
20/22 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi näköjään varaa leikata, minusta tällaiset tuet eivät kannusta töihin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

WTF

5589,96 euroa kuussa. Se on kymmenen kärjen keskiarvo suurimmista tukisummista, joita yksityiset ihmiset saavat kansaneläkelaitokselta kuukausittain.

WTF

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi