Miksi lapsettomuus on edelleen osalle niin ihmeellinen asia?
Itse olen tiennyt käytännössä aina, etten halua lapsia. Viimeistään jossain 25-30 ikävuoden aikana asia varmistui kun ystävät lisääntyivät mutta itsellä ei ikinä tullut poltetta asiaan. Nyt olen 36 vuotias, ja vieläkin saan jatkuvasti kuulla näitä "kyllä sinäkin vielä ehtisit" ja "jokos se kohta on perheen aika?" tai "ettei vaan sitten ala kaduttaa kun juna on jo mennyt?".
Ihan uskomatonta miten joillekin ihmisille on vaikea käsittää, että minä ja moni muukin voimme elää täysin tasapainoisen, hyvän elämän tekemättä maailmaan lisää ihmisiä. Ihmisiä on sitäpaitsi maailmassa ihan tarpeeksi.
Kun kerran saa itse valita uran, kotipaikan ja puolison, niin miksi lapsettomuuden valitseminen nähdään yhä niin ihmeellisenä?
Kommentit (18)
Koska yhtälailla kun sinulla on vahva halu olla lapseton, heillä on halu olla lapsellisia. Monelle vanhemmuus on niin kokonaisvaltainen ilon kokemus ja jonkinlainen elämäntarkoituksen täyttymys, että on vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi olla ilman.
Tahdittomuus on sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska yhtälailla kun sinulla on vahva halu olla lapseton, heillä on halu olla lapsellisia. Monelle vanhemmuus on niin kokonaisvaltainen ilon kokemus ja jonkinlainen elämäntarkoituksen täyttymys, että on vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi olla ilman.
Jotenkin näin se varmasti menee. Vähän sama asia kuin joku kiihkouskovainen ei voi käsittää miksi sinä haluat mennä vapaaehtoisesti helvettiin kun et uskosta piittaa ja yrittää siksi käännyttää sinut.
Paljon löytyy myös ihmisiä, joille maitoallergisen maidosta kieltäytyminen aiheuttaa ihmettelyä, koska maitohan on niin hyvää ja terveellistäkin. Joo, ehkä sinulle terveellistä, mutta ei maitoallergiselle.
Unohtamatta kaikkia kahvia juovia. Kun kerron, etten juo kahvia, ollenkaan, koskaan, missään tilanteessa, ikinä, koska kahvi on pahaa minusta, niin "mitä se nyt haittaa yksi kupillinen, opit sinäkin tykkäämään" kahvia juovan kieltätyen ehdottomasti maistamasta teetä, koska on kerran joskus lapsena maistanut Liptonin Yellowia, jota kukaan teetä juova ei juo kuin ainoana vaihtoehtona kahvin tilalla. Kerran pahaa teetä maistettuaan päätetään kaikki teet ja yrttijuomat pahoiksi. Mutta kahvistahan nyt kaikki oppii tykkäämään, kunhan alkaa vain juomaan.
Kuinka ihmeellistä onkaan ihmisten ajattelun puute!
Niinpä. Ymmärrän hyvin että useat ihmiset haluavat lapsia kun olosuhteet siihen ovat suotuisat. Yhtä hyvin ymmärrän sen että jotkut eivät halua. Sitä en ymmärrä että siitä jaksetaan vouhottaa ja udella jopa ventovieraat ihmiset. Yleensäkään en ymmärrä että udellaan ihmisten yksityisasioita. Eläkää ja antakaa toisten elää.
Varmaan koska on myös niitä joilta se juna menee tahtomatta ohi ja heitä todellakin kaduttaa. Toki olisi sinun kannaltasi mukavaa jos kohtaamasi ihmiset ymmärtäisivät jo ettet kuulu tähän ryhmään.
Lapsen tekeminen on biologinen vietti, normi. Kaikille sitä ei kuitenkaan tule ja joillakin se on heikko. Itse jäin lapsettomaksi, vaikka sinänsä pidän lapsista. Ei vain koskaan tullut sellaista oloa, että ihan oikeasti tahdon lapsen, lapsiarjen, lapseen liittyvän vastuun jne. Mitä vanhemmaksi tulin, sitä kauhistuttavammalta ajatus itsensä sitomisesta rupesin tuntumaan.
Ymmärrän, että jos vietti lapsen tekemiseen on suuri, tällaiset asiat ovat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, se on kuitenkin yksi niistä asioista johon luonto ohjaa meitä kaikkein vahvimmin, joten silloin kun tällainen "vaisto" puuttuu niin tuntuuhan se erikoiselta. Mutta kuten sanottu, ihmettely ja toisen asioihin puuttuminen ovat eri asioita ja jälkimmäinen ei ole kovin kohteliasta.
Luulen, että se on vähän samanlainen juttu kun joitakin ärsyttää vapaaehtoisesti työttömät. Koska lapsia tekevien ihmisten lapset maksavat lapsettomien eläkkeet ja mitä vähemmän lapsia, sen enemmän nämä joutuvat maksamaan veroistaan eläkettä. Lapsettomat koetaan ehkä vapaamatkustajia niinkuin työttömätkin? Minusta on ok olla työtön ja lapseton, jos elää omilla säästöillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näin se varmasti menee. Vähän sama asia kuin joku kiihkouskovainen ei voi käsittää miksi sinä haluat mennä vapaaehtoisesti helvettiin kun et uskosta piittaa ja yrittää siksi käännyttää sinut.
Yhtälailla joku voi olla palavasti pro lapsettomuus ja messuta siitä miksei halua lapsia vaivoikseen. Me ihmiset olemme erilaisia ja se ei muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että se on vähän samanlainen juttu kun joitakin ärsyttää vapaaehtoisesti työttömät. Koska lapsia tekevien ihmisten lapset maksavat lapsettomien eläkkeet ja mitä vähemmän lapsia, sen enemmän nämä joutuvat maksamaan veroistaan eläkettä. Lapsettomat koetaan ehkä vapaamatkustajia niinkuin työttömätkin? Minusta on ok olla työtön ja lapseton, jos elää omilla säästöillä
Eläkejärjestelmämme on rakennettu niin, että tämän päivän lapset maksavat tulevaisuudessa meidän kaikkien eläkkeet. Siellä ollaan yhtä lailla käsi ojossa niin ex-vanhemmat kuin lapsettomaksi jääneetkin.
Outoa kyselyä..
Olisko etteivät keksi muuta puhuttavaa??
Tollasta ei pitäisi joutua selittelemään. Johan siinä ne joilla on lapsia saattavat pahastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmämme on rakennettu niin, että tämän päivän lapset maksavat tulevaisuudessa meidän kaikkien eläkkeet. Siellä ollaan yhtä lailla käsi ojossa niin ex-vanhemmat kuin lapsettomaksi jääneetkin.
Toivottavasti saadaan koulittua ahkeraa porukkaa noista suorittajista! Minä olen eläkkeeni ansainnu. Odotan jo innolla että pääsen viskilasi ja sikari kädessä nauttimaan eläkepäivistä nojatuolissa istuskellen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli aika ruusuisesti muotoiltu tuo vanhemmuus... :)
Yrittävät vetää sua sinne samaan suohon jossa itsekin ovat ;p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on niitä tyyppejä jotka ovat vahvasti huolissaan kantasuomalaisten alhaisista syntyvyysluvuista, pelkäävät että kantasuomalaiset tulisivat katoamaan sukupuuttoon tai vähemmistöksi suomessa seuraavan 15-30 vuoden aikana. Jotkut syyllistää lapsettomia siitä, että suomeen tuodaan ulkomailta ihmisiä nostamaan syntyvyyslukuja, sekä uutta työvoimaa.
Onko tosiaan? Itse en ole ikinä moiseen törmännyt.