Otetaanko tk:n verenpainemittauksissa huomioon
ihmisten jännittäminen? Mittasin nimittäin verenpaineeni vanhempien kotimittarilla, tulos 115/69. Terveyskeskuksessa sitten lukemat oli 142 ja jotain, ja sitten toisen kerran mitattuna jotain 134/80. Ajattelin että kotimittari on varmaan huono, mutta sitten äitini kertoi että oli ottanut mittarin mukaan terveyskeskukseen. Hän sai kotimittarilla kotona lukemia 135-145, teekoossa yläpaine oli 170 tk:n mittarilla! Mutta kas kummaa, kokeilivat siellä kotimittarilla ja lukema oli sama 170. Eli mittari toimii sittenkin oikein.. Nyt vaan mietin että kumpi toi mun verenpaine nyt sitten on :)? Onko tk:n mittauksissa otettu huomioon jonkunlainen tk-lisä, joka ihmisille tulee lääkärikäynnistä johtuvasta jännityksestä? Eli että keskimäärin vertailuarvona käytetään sitä. Vai onko oikeampi toi kotona rauhassa tehty mittaus? Antaako se kuitenkin liian ruusuisen kuvan?
Kommentit (5)
On se ihan tiedossa, että mittaustilanteet kohottaa joidenkin ihmisten verenpainetta ja kotilukemat ovat alhaisempia. Silloin kannattaa mittailla kotona. Toisaalta tk:n lukematkaan ei ole ihan turhia, koska on mahdollista että ihmiset jotka jännittämällä kohottaa verenpaineensa mittaustilanteissa kohottaa sen herkästi muissakin tilanteissa elämässään, ja sillä voi olla vaikutusta.
Ei oteta, mutta mulla sama ongelma kun sinulla. Neuvolan täti käski tarkkailla verenpainetta kotona, ja taivaan tosi on, että silloin arvot ovat ainakin itselläni normaalilla tasolla, siis neuvolassa nousee aina arvot! Kuulema on yleistä! Täti ihmetteli aluksi kun verenpaine on koholla, mutta mitään oireita kuten päänsärkyä, turvotusta, sokeria, valkuaista yms ei ole, niin tuli juttua tästä jännittämisestä ja asia ratkesi sillä ja nyt kun on tullut neuvolatäti tutuksi niin nyt loppuraskaudesta alkaa jo pikkuhiljaa lukemat kotona ja neuvolassa lähentyä toisiaan.... mutta, luota kotimittariisi jos kerran testattu että toimii moitteettomasti!
Ihmettelinkin kun mulla on aina aikaisemmin ollut aika alhainen verenpaine ja nyt sitten yhtäkkiä yläpaine 142 :o.
19.7.2005
Valkotakkihypertensiosta kärsiville potilaille kehittyy vuosien kuluessa huomattavasti useammin pysyvästi koholla oleva verenpaine kuin niille, joiden verenpainearvot eivät juuri vaihtele mittauspaikan mukaan, käy ilmi japanilaistutkimuksesta. Valkotakkihypertensiolla tarkoitetaan lääkärin vastaanotolla toistuvasti kohonneeksi todettua verenpainetta, joka kotona tai muualla vastaanoton ulkopuolella mitattuna osoittautuu normaaliksi.
Archives of Internal Medicine -lehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistui 128 potilasta, jotka kärsivät valkotakkihypertensiosta sekä 649 miestä ja naista, joiden verenpaine oli normaali. Valkotakkihypertensiosta kärsivien potilaiden verenpaine oli kotona enintään 135/85 mmHg:tä ja lääkärinvastaanotolla vähintään 140/90 mmHg:tä. Verrokkien kotiverenpaine oli vastaavasti alle 135/85 mmHg:tä ja vastaanottopaine alle 140/90 mmHg:tä.
Tutkijat totesivat, että kahdeksan vuoden seuranta-aikana lähes 47 prosentille valkotakkihypertensiosta kärsivistä ja 22 prosentille normotensiivisistä tutkittavista kehittyi pysyvä hypertensio. Sen jälkeen kun sekoittavat tekijät kuten ikä ja elintavat oltiin otettu huomioon havaittiin, että valkotakkihypertensiopotilailla oli lähes kolme kertaa suurempi riski sairastua verenpainetautiin.
Vaikka valkotakkiverenpaineen ennustavasta merkityksestä ei kyseisen tutkimuksen perusteella voida vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä, osoittavat tulokset, ettei ilmiö ole pelkästään hyvänlaatuinen. Tutkijoiden mukaan tarvitaankin lisäselvityksiä kartoittamaan valkotakkihypertension vaaroja.
http://www.jarviradio.fi/terveys/article_2005_11_22_0155.html
Uutispalvelu Duodecim
(Archives of Internal Medicine 2005;165:1541-1546)
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/165/13/1541
Valkotakkihypertensio on tunnettu ilmiö, mutta sen hoidosta ei ole yhtenäisiä suosituksia. Yleisimmin valkotakkihypertensiota esiintyy nuorilla uusissa tilanteissa kuten terveystarkastuksissa sekä useammin naisilla kuin miehillä.
Jännittäjille suositellaankin kotimittausta, koska se antaa oikean tuloksen. Mä sain lapsia odottaessani neuvolasta mittarin lainaan kotiin, kun aina oli paineet yläkanttiin. Kotona oli ihan normaali, jopa matala. Nyt mulla on oma mittari enkä anna lääkärin ja terveydenhoitajien mitata mun verenpainetta ollenkaan. Yläpaine hipoo aina kahtasataa, kun joku muu mittaa.