Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä sisustukseen/ peruskorjaukseen netistä?

02.11.2006 |

Nyt pinon parhaat vinkkinne!

Olemme hankkineet liki 100 vuotiaan ok-talon, joka on huonokuntoinen ja peruskorjausta vaille. Kaipaisin kipeästi vinkkejä ja ideoita niin sisustukseen kuin peruskorjaukseenkin (jotta pahimmilta mokilta vältyttäisiin ;))

Eli kertokaapa löytyykö netistä, ja mistä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa vältetään muovia ja muita vastaavia. Tosin minun ainakin on vaikea saada selvää kun miehet kertovat rakennustavoistaan : ) Ja se on siis keskustelupalsta, eikä ohjeiden todenperäisyyttä valvo kukaan. Olen itse kuitenkin saanut sieltä monia ajatuksia, kuten esim. sen, että vanhaa lautalattiaa ei tule hioa tasaiseksi vaan lautojen mukaan niin että lattia ei muutu levylattian näköiseksi, ym. Hae Googlella rintamamiestalo-sanaa, tulee ekana.

Vierailija
2/4 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museovirastolla on korjausohjeita kaikenlaisiin tarpeisiin osoitteessa

www.nba.fi/fi/korjauskortit

Lainatkaa kirjastosta Panu Kailan Talotohtori ja lukekaa pienellä varauksella. Rakennustietokirjakaupassa Helsingissä on paljon hyviä opuksia, www.rakennustieto.fi

Kannattaa vierailla myös Rakennusapteekin sivuilla www.rakennusapteekki.fi

Rakennusapteekki myy käsikirjaa, jossa on paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä. Itse myymälän tavarat ovat kyllä sikakalliita, mutta siellä kannattaa pistäytyä ihmettelemässä ja juttelemassa, jos ette asu kovin kaukana.

Missä päin asutte? Porvoossa on Salvus tai Porvoon Wanha rautakauppa, josta saa ilmaista korjausneuvontaa ja voi ostaa vanhoja rakennusosia. Porissa on rakennuskulttuuritalo Toivo, Hämeenlinnassa Metsänkylän navetta, josta myös saa rakennusosia ja varmaan neuvojakin.

www.metsankylannavetta.fi

Kannattaa etsiä myös alan ihmisiä asuinkuntanne alueelta tai naapurikunnista, niitä löytyy usein kuntien nettisivuilta joltain " paikallisia yrittäjiä" tms linkeistä. Oman asuinpaikkamme läheltä on löytynyt mm. taitavia kirvesmiehiä ja vanhojen ovien, ikkunoiden, uuninluukkujen, rautahellojen ja muun sellaisen keräilijöitä. Jos naapurissanne on muita vanhojen talojen remppaajia, jutelkaa ja kyselkää - huhu kiertää ja aina joku tuntee jonkun, joka tietää.

Älkääkä menkö mihinkään isoon rautakauppaan kyselemään. Siellä ne osaavat kyllä myydä teille kaikenlaista, mutta vanhan talon korjaamiseen oikeasti perehtyneitä myyjiä siellä ei ole.

Ihan ensimmäiseksi miettikää, mikä vanhassa talossanne on parasta ja mistä sen tunnelma tulee. Vanhoista ikkunoista ja ovista, uuneista, lattialankuista? Ja sitten säilytätte kaikki ne, korjaatte huolella, sillä uusiin vaihtaminen vie pois sen alkuperäisen tunnelman. Ettekä enää mistään saa yhtä laadukkaita tilalle!

Ja vielä oikein paljon onnea vanhan talon korjaajille! Hienoa, että uusia ihmisiä liittyy joukkoon - ei meitä täällä pakettitalojen maassa niin paljon ole! Itse olemme pian kolme vuotta 100-vuotiaassa talossa asuttuamme niin onnellisia, että välillä täytyy edelleen itseään nipistää! Kovaa työtä on remontointi toki ollut ja välillä on pinnaa kiristetty äärimmilleen, mutta nyt kun kaikki on valmista, en ikinä vaihtaisi asumustani mihinkään muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä meidän talo on ajomatkan päässä Porista, ja tuosta rakennuskulttuuriatlo Toivosta olen kuullutkin. En tosin tiedä missä se sijautsee (kun ei aiemmin ole ollut tarvetta siihen tutustua ;)), mutta emmeköhän itsemme sinne löydä :)

Vierailija
4/4 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleen vielä yksi vinkki siltä suunnalta: Wanhat konstit Kokemäellä myy vanhojen mallien mukaan tehtyjä paperitapetteja, joissa ei ole muovia ja sopivat siten vanhaan, hengittävään taloon. Kalliita! Mutta ihania. Meillä raaskittiin hankkia sieltä tapetit yhteen huoneeseen, josta perintöhuonekalutkin sitten löysivät paikkansa.

www.wanhatkonstit.fi

Hienoja vanhoja tapettimalleja myy myös Tapettitalo, www.tapettitalo.fi

nettisivuilla on nähtävillä lähes kaikki mallit ja ainakin Helsingissä myymälä, jos sinnepäin eksytte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä