Matikkaa osaavat, selittäkää
Miten ihmeessä luvusta (7x^3)^2 saa 7^2x^6? En ymmärrä tätä. Mitä sääntöä tässä käytetään? Ja jos jaksatte niin antakaa joku vastaava esimerkki niin hahmotan vielä paremmin!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs toi väkäsmerkki oikein on? Mä tiiän vaan plussan, miinuksen, kerto- ja jakomerkin. Sekä sulut, potenssit ja neliöjuuren.
Mitä toi väkänen meinaa?
Samaa mietin
Vierailija kirjoitti:
Mikäs toi väkäsmerkki oikein on? Mä tiiän vaan plussan, miinuksen, kerto- ja jakomerkin. Sekä sulut, potenssit ja neliöjuuren.
Mitä toi väkänen meinaa?
Väkästä käytetään selventämään, jos kyseessä on eksponentti (esim. täällä vauvapalstalla ei saa viestikenttään laitettua eksponenttia ja matikan tehtävä näyttäisi muuten sekavalta)
(7x^3)^2 = 7x^(3*2) = 7x^6
Oliko tuo vastaus sulla väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi väkänen meinaa?
Väkästä käytetään selventämään, jos kyseessä on eksponentti (esim. täällä vauvapalstalla ei saa viestikenttään laitettua eksponenttia ja matikan tehtävä näyttäisi muuten sekavalta)
just noin 2^2 kuvaa termiä kaksi potenssiin kaksi
(7x^3)^2 =
7^2 (x^3)^2 = 7^2 x^(32) = 7^2 x^6
(7x^3)^2 = (7x^3) * (7x^3) = (7x*x*x) * (7x*x*x) = 7*7*x*x*x*x*x*x = 7^2*x^6.
Ihan siis käytetään hyväksi sitä, mitä potenssiin korottaminen tarkoittaa kertolaskuna. Yllä tähti tarkoittaa kertolaskua. Olen merkinnyt sen selvyyden vuoksi näkyviin.
Juuri ihan turhaa gunkkausta eestaas koko homma kuten matikassa aina.
Ihan täysin tarpeetonta opetusmateriaali. Ei tuommosia tartte kukaan missään milloinkaan. Ajanhukkaa.
Mitä järkeä noissa laskuissa on kun tuloskin annetaan valmiina. Eikö voi vaan todeta että lienee totta jos tehtävän tekijä on matikan osaaja.
3^2=9 no on se!
Ensin lavenna ja sitten typistä. Järjetöntä touhua! Ikinä et tuu elämässäsi tarvitsemaan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa. Se opetetaan kaikille ja promillen tuhannesosa tarvitsee tuota elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä noissa laskuissa on kun tuloskin annetaan valmiina. Eikö voi vaan todeta että lienee totta jos tehtävän tekijä on matikan osaaja.
3^2=9 no on se!
Matikantehtävässä tulos on m.o.t. eikä "no on se".
Vierailija kirjoitti:
Ensin lavenna ja sitten typistä. Järjetöntä touhua! Ikinä et tuu elämässäsi tarvitsemaan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa. Se opetetaan kaikille ja promillen tuhannesosa tarvitsee tuota elämänsä aikana.
Sillä erotellaan jyvät akanoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, niitä jyviä ei tarvita kuin muutama per maa. Loput "akanat" pärjää ilman, joten kannattaisi opettaa kaikille jotain muuta ja sitten ne jotka tuota tietoa joskus tarvitsevat voivat opetella sen omalla ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ainoa mitä tarvitaan on ekonomian tietämys. peruskertotaulut ja jakolaskut ja sitten insinörttien lujuuslaskelmat.
Mitä toi väkänen meinaa?