En pääse yli häpeästä jonka nuoruusmuistot saavat aikaan
Olin nuorena, 13-23 -vuotiaana, jollain tapaa mieleltäni sairas. Hygieniani oli huono, puheeni ja ajatukseni eivät tuntuneet olevan ihan linjassa tosimaailman kanssa ja en tiedä, saatoin olla välillä jossain psykoosissakin jopa. Diagnoosit vaihtuivat tiuhaan käyden läpi melkein kaikki mahdolliset, koska oireita oli niin monia ja ne vaihtelivat kausittain. Mielenterveysongelmiani hoidettiin, mutta aina välillä saatoin päätyä sairaalaankin asti sekavuuteni ja itsetuhoisuuteni vuoksi. Olin erittäin näkyvä ja äänekäs ongelmanuori.
Elämäni on kunnossa ja ns. normaalia nykyisin, mutten tule varmaan koskaan pääsemään yli tästä häpeästä, joka tulee noiden vuosien muistelemisesta. En kehtaisi mennä entiselle kotipaikkakunnallekaan, koska tulee tunne, että jokainen muistaa minut aivan sekopäänä siellä. Vaikea vain yrittää elää tavallaan kieltäen pitkä ajanjakso omasta elämästään. En voi muistella juuri mitään nuoruuteeni liittyvää ilman hirveitä flashbackeja. Haluaisin myös vierailla vanhempieni ja sisarusteni luona ilman jatkuvaa häpeän tunnetta. Taustani takia on hirveän vaikea myöskään uskoa sitä, että kukaan tulisi koskaan ottamaan minua tosissaan, siitä huolimatta että nykyisessä asuinkaupungissa tuskin juuri kukaan tietää menneisyydestäni. Kai pelkään, että tietynlainen outous on jäänyt osaksi minua pysyvästi.
En tiedä mitä haen tällä. Ehkä vertaistukea, ehkä joitain neuvoja. Terapiassa ei tullut koskaan käsiteltyä tätä, koska silloin asia ei vielä vaivannut minua niin paljon kuin nyt.
Kommentit (6)
En osaa sanoa muuta kuin ole armollinen itsellesi. Minusta tarina kuulostaa menestyksellä eikä häpeätarinalta. Olet vaikeiden vuosien jälkeen toipunut ja päässyt kiinni elämään. Se on hienoa ja siitä kannattaa olla ylpeä. Vaikea menneisyys on varmasti muokannut sinua ja tuonut avarakatseisuutta ja hyväksyntää muita kohtaan (?)
Ehkä kannattaa ajatella elämä aikakausina. Esim voi ajatella että oli 1-10v jonkinlainen, 10-20v taas erilainen, 20-30v taas uusi jakso elämässä jolloin oli taas kuin eri ihminen. Ei tee hyvää ihmiselle kantaa jatkuvaa henkistä taakkaa mukanaan eikä se ole tarpeenkaan.
Ihminen muuttuu kokoajan, kehittyy ja kasvaa ja tulee fiksummaksi. Jos on sekoillutkin ja se on vaikka psykoosista lähtöisin niin sekään ei ole häpeä.
Juuri tänään häpesin silmät päästäni, kun muistelin omaa nuoruuttani. Tein aivan järjettömän tyhmiä juttuja, joita kadun/häpeän edelleen, vaikka niistä yli 25 vuotta aikaa. Pahinta varmaan ne kaikki kännipanot puskissa ym. En tiedä, miksi ne tänään yhtäkkiä putkahti automatkalla mieleen. Tuntui, että tuli ihan fyysisesti paha olo kun muistelin niitä kaikkia typeryyksiä.
Tunnistan samaa itsessäni vaikkei minulla ollu noin vaikeaa.
En pidä yhteyttä luokkalaisiini enkä asu lapsuuteni paikkakunnalla.
Mieheni ei tiedä nuoruudestani.
Ja näillä mennään eteenpäin.