Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhempi suuttuu jos lapsella on vaikeita tunteita

Vierailija
09.10.2022 |

Ei kuuntele vaan suuttuu ja alkaa kertoa mitä lapsi tekee väärin. Mikä ongelma kyseessä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ja yhteiskunnat tekevät niin. Ehkä eivät jaksa kuunnella. Väärälle henkilölle sanottu. Lohdutus tulee muualta.

Vierailija
2/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäydinreaktio. Äärimmäisen tavallinen tapa reagoida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää itsessä tunteita, joiden kanssa ei ole sinut/ joita ei hyväksy?

Vierailija
4/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempieni syy on se etteivät itsekään olleet mitään tunnetaitureita. Molemmat kotoaan oppineet, että lapsia käsketään ja rangaistaan, ei ohjata, kuunnella tai kannusteta.

Vierailija
5/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapsena "oikeuden" saaminen oli todella vaikeaa vanhemmilta. Vanhemmat valittivat minun olevan juorukello montakin kertaa kun menin kertomaan esim. että sisko itkee sen takia koska veli varasti siltä lelun käsistä.

Halusin vain oikeudenmukaisuutta enkä ymmärtänyt kun sääntöjen rikkojia ei rangaistu oikeuden mukaisesti ja he pääsivät pälkähästä lähinnä vain sen takia ettei vanhemmat jaksaneet rangaista.

Yleensä silloin rangaistiin kyllä jos aiheesta nousi meteli ja silloinkin mahdollisimman helpommalla tavalla vanhemman näkökulmasta. Esim sisko tulee häiritsemään minun huoneeseeni koska sillä on tylsää ja haluan olla rauhassa kotitöiden ja läksyjen jälkeen ja sisko menee valittamaan vanhemmille että olen tietokoneella ja yhtäkkiä minua rangaistaan ja pakotetaan menemään ulos leikkimään siskon kanssa vaikka kyseinen sisko ei ole tehnyt koko viikon aikana ollenkaan kotitöitä tai kyseisen päivän aikana läksyjä, mutta hänelle kiva kivaa jee jee koska hän nosti metelin ja meni valittamaan vanhemmille.

Vierailija
6/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkäydinreaktio. Äärimmäisen tavallinen tapa reagoida. 

Yllättäviin asioihin voi reagoida monella tavalla mutta nämä päättyvät aina niin ettei asiasta enää puhuta.

7/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmalla itselläänkin on samoja vaikeita tunteita ja hän pelkää niitä, ei halua että niitä ilmaistaan? Vanhempi haluaa hallita tilannetta, ja ne pelottavat tunteet estäisivät sen?

En tiedä, mutta tulee mieleen jotain tuollaista.

Vierailija
8/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty olemaan omine vaikeine tunteineen läsnä, ei siedä niitä muissakaan. Itse opettelin aikuisena terapiassa hyväksymään ja tuntemaan tunteeni. Lapsuudenkodissa ei saanut ilmaista kuin iloa, vaikka sitten tekaistua.

Vierailija
9/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep tämä juuri tai jos lapsi oikeasti uskaltautuu puhua vanhemmalle tunteistaan ja sitten kuulee myöhemmin kun äiti puhuu puhelimessa pirkolle ja juoruaa kaikki lapsen herkät tunteet heti eteenpäin ja sitten äiti ihmettelee miksi lapsi ei enään puhu hänelle tunteistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän