Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkankorotukset: en ymmärrä työpaikkani naisia

Vierailija
09.10.2022 |

He tuntuvat ajattelevan palkankorotuksista kummallisesti.

Ihan kuin palkankorotus olisi "palkinto" tai "tunnustus" hyvin ja huolellisesti tehdystä työstä. Moni jää odottelemaan sitä, tai vihjaa asiasta mutta ei vaadi mitään. Siten kiukutellaan että miksei työnantaja huomaa tai tajua korottaa palkkaa. Tulee mieleen lukio ja opettajalta saadut kehut.

Miespuoliset työkaverit ajattelevat ihan eri lailla. Kukaan ei odota saavansa mitään tai että työnantaja olis meille jotain velkaa. Kaikki nähdään neuvottelukysymyksinä, joissa vastakkan ovat työnantajan halu säästää kuluissa vs työpanos joka saatetaan menettää jos työntekijä päättää nostaa kytkintä.

Juuri viime viikolla naispuolinen työkaveri valitti kun ei ole saanut palkankorotusta. Kysyin että oletko ilmoittanut että palkankorotus tai hänen on katseltava toista työpaikkaa jossa palkka vastaa työpanosta? Vastaus oli ei.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan työpaikkaa, jos palkankorotus ei tule automaattisesti. Viimeksi lähtöhaastattelussa pomo yritti saada mua jäämään ja tarjosi isohkoa palkankorotusta. Kysyin häneltä, että miksi ei tarjonnut aikaisemmin, jos näkee työpanokseni arvokkaana. Ei osannut vastata.

Vierailija
2/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdan työpaikkaa, jos palkankorotus ei tule automaattisesti. Viimeksi lähtöhaastattelussa pomo yritti saada mua jäämään ja tarjosi isohkoa palkankorotusta. Kysyin häneltä, että miksi ei tarjonnut aikaisemmin, jos näkee työpanokseni arvokkaana. Ei osannut vastata.

Tyypillinen naisen tapa toimia.

Odotellaan passiivis-aggressiivisesti, ja toimitaan vasta kun kiukimittari nousee riittävälle levelille. Ei puhuta ja vaadita suoraan.

Enemmistö naisista ei toki ottaisi lopareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rokeasti voi pyytää palkantarkastelua ja jos ei työnantaja halua nostaa palkkaa niin voi reagoida omalla tavallaan.

Vierailija
4/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on tässä asiassa oikeassa. Olen feministi ja allekirjoitan tuon väitteen, josta naisten ei tulisi ottaa itseensä vaan ottaa opiksi. 

Vierailija
5/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotellaan passiivis-aggressiivisesti, ja toimitaan vasta kun kiukimittari nousee riittävälle levelille. Ei puhuta ja vaadita suoraan.

Tämä.

Naisilla on tuo monessa muussakin asiassa. Ei puhuta suoraan ja heti, vaan kerätään kiukkua. Jos kiukkua puretaan, niin sitä puretaan kavereiden kanssa tai muuten, mutta ei nostamalla kissa pöydälle kiertelemättä.

Vasta kun kiukkumittari näyttää 110%, kerätään rohkeutta ja ilmoitetaan irtisanoutumisesta. Tietysti sähköpostitse tai kirjeellä.

Vierailija
6/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja niin oli mainitsemani pomokin, mutta ei kai sillä merkitystä ole. Jos palkkaa ei koroteta automaattisesti edes pitkällä aikavälillä, se kertoo paljon enkä halua antaa työpanostani sellaisen firman hyväksi. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
7/9 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri pyysin palkankorotusta. Pomoni vastaus oli, että hänkin haluaisi lisää palkkaa.

Vierailija
8/9 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Naisilla on tuo monessa muussakin asiassa. Ei puhuta suoraan ja heti, vaan kerätään kiukkua. Jos kiukkua puretaan, niin sitä puretaan kavereiden kanssa tai muuten, mutta ei nostamalla kissa pöydälle kiertelemättä.

Vasta kun kiukkumittari näyttää 110%, kerätään rohkeutta ja ilmoitetaan irtisanoutumisesta. Tietysti sähköpostitse tai kirjeellä.

Tämäkö ei sitten koske ollenkaan toista osapuolta, eli tässä tapauksessa työnantajaa, joka vain passiivis-aggressiivisesti odottelee eikä oma-aloitteisesti tarjoa palkankorotusta? Olen itse mies enkä ole eläessäni pyytänyt palkankorotusta, koska koen, että on työnantajan velvollisuus olla kartalla työntekijöidensä palkoista, ja jos niissä on epäreiluutta, tarjota reilua palkankorotusta hyvin tehdystä työstä.

Muutenkin ihmettelen että mitä "miehekästä" on siinä jatkuvassa konfrontaation hakemisessa ja "neuvottelemisessa"? Asiat toimivat molempiin suuntiin.

Vierailija
9/9 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useilla työpaikoilla on tietty vuosittainen potti, joka jaetaan monen ihmisen kesken. Ne, jotka ovat vuoden aikana "kehittyneet" eli melko tuoreet tulijat, potteja jaetaan alkuvuosina heille. Loputtomiin ei voi kehittyä. Aina ei ole tarjolla sitä vaativampaa tehtävää, josta vuoden jälkeen työtä tehtyäsi palkkaasi nostetaan. Nämä peruspalkan lisäksi "jaettavat pisteet" on meidän puljussa tajuttu jo aikapäiviä sitten vain teatteriksi. Hyvin vähän sillä on todellisuuspohjaa, koska korotusrahaa ei vain ole joka vuosi kaikille.