Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi lomamatkalle exän kanssa, joka ei ole Suomen kansalainen, miten välttyä ongelmilta kohdemaassa?

Vierailija
08.10.2022 |

Hei,

Osaako joku kertoa vastauksen? Olen eronnut vaimostani ja lapsi on yhteishuoltajuudessa. Meillä on täysi yhteisymmärrys ja ongelmaton suhde tämän kanssa. Ex-vaimoni haluaa matkustaa lapsemme kanssa yhdessä Kroatiaan lomamatkalle. Tiedän, että Suomen lain mukana minun pitää antaa suostumus ja tämä ei ole ongelma, aion sen antaa. Mutta Tietääkö joku, pitääkö Kroatian päässä ex-vaimoni esittää joku kohdemaan viranomaisten vaatima lupa/ täytetty lomake?

Siellä asiaa saatetaan kysyä, sillä lapsemme etu- ja sukunimi on suomalainen ja vaimoni etu- ja sukunimi ovat ei-suomalaisia ja hän ei ole EU:n kansalainen, eli asia varmasti ns. pistää silmään rajaviranomaisille ja asiaa voidaan ehkä haluta kysellä tarkemmin. Kroatia on osa EU:ta ja vapaa liikkuvuus ja kaikkea, mutta haluaisimme varmistaa, että lapsen lomamatka sujuisi mahdollisimman ongelmitta.

Tässä on Ulkoministeriön ohje ja siellä on vain mainittu, etät kohdemaan viranomaisilla saattaa olla omia lupamenettelyitä.
https://um.fi/lapselle-huoltajien-lupa-lomamatkalle

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä: Lisään vielä, että sekä lapsi että isä ovat Suomen kansalaisia.

Vierailija
2/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että exäsi jää kroatiaan ja samalla tietenkin pitää lapsen siellä. Ihan oikeasti, pariutukaa vain oman maanne kansalaisten kanssa niin vältytte monelta ongelmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei rajoilla kysellä mitään lupia lasten kanssa matkustettaessa.

Eri asia sitten, jos on joku syy nykäistä sivummalle.

Vierailija
4/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on osittain sama tilanne kuin sinulla, mutta käänteisenä. Erona se, että lapsillani on minun sukunimeni mutta he asuvat vakituisesti ex-vaimoni kotimaassa.

Siellä heille pitää aina hakea poliisiasemalta lupalappu, jolla he pääsevät lentokoneeseen tänne. Lisäksi minun pitää antaa täällä konsulaatissaan lupa lasten matkustamiseen sieltä, vaikka tulevatkin tänne.

Et voi oikein saada kunnon vastausta muuten kuin Kroatian lähetystöstä. Ei täällä kukaan asiaa luotettavasti tiedä.

Vierailija
5/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen, että exäsi jää kroatiaan ja samalla tietenkin pitää lapsen siellä. Ihan oikeasti, pariutukaa vain oman maanne kansalaisten kanssa niin vältytte monelta ongelmalta.

Höpöhöpö.

Olen matkustanut lapsena ei-suomalaisen isäni kanssa monia kertoja. Meillä on jopa eri sukunimi. Ikinä kukaan kysellyt mitään.

Vierailija
6/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei-EU -maan kansalainen jäisi Kroatiaan? Mitä siteitä hänellä sinne on? Anna, kun arvaan: et tiennyt että Kroatia on EU:ssa.

Vierailija
7/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Olen matkustanut lapsena ei-suomalaisen isäni kanssa monia kertoja. Meillä on jopa eri sukunimi. Ikinä kukaan kysellyt mitään.

Mistähän sinun kaltaisia pikku tyhmyreitä aina sikiää, jotka ette tajua olla yleistämättä omaa kokemustanne yleispäteväksi säännöksi. Ajat ovat muuttuneet sinun kersavuosistasi ja matkakohteet ovat erilaisia säännöiltään.

Vierailija
8/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Osoitit taas kerran oman tyhmyytesi.

Vierailija
9/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsi on lähdössä pakettimatkalle kroatiaan ja te jo suunnittelette lapsikaappausta. Luoja.

Vierailija
10/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Mistähän sinun kaltaisia pikku tyhmyreitä aina sikiää, jotka ette tajua olla yleistämättä omaa kokemustanne yleispäteväksi säännöksi. Ajat ovat muuttuneet sinun kersavuosistasi ja matkakohteet ovat erilaisia säännöiltään.

Mitä sinä nyt kiukuttelet?

Lähes kaikki lomalaiset pääsee kulkemaan tuolla ilman mitään ongelmia rajoilla, vaikka olisikin perheessä eri sukunimeä tai kansalaisuutta. On erittäin epätodennäköistä että rajalla tulisi mitään ongelmia tai alettaisiin penkoa taustoja tarkemmin. Eri asia sitten, jos on jotain erityistä syytä epäilyksille. Mutta varsinkin turistikohteissa se on hei, kiitos ja tervetuloa.

Vierailija
11/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsi on lähdössä pakettimatkalle kroatiaan ja te jo suunnittelette lapsikaappausta. Luoja.

Täällä varmaan porukka jää aina poliisin tai tullin haaviin ulkomailla käydessään, varsinkin lasten kanssa.

Kukaanhan ei voi lomailla ilman epäilyä mm. lapsikaappauksesta.

Vierailija
12/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatin sivuilta voi pienellä hinnalla tulostaa syntymätodistuksen englanniksi josta selviää että on lasten vanhempi. Sen lisäksi sitten lappu missä toisen vanhemman lupa. Ei näitä kyllä ole koskaan kyselty. Oma mies on Eurooppalainen, ei suomen kansalainen, ja lapset on ainoastaan suomen kansalaisia. On matkustanut kahdestaan/kolmestaan Euroopassa ja UKssa lapset kanssa, siis myös muissa maissa kun kotimaissa. Ei ole kertaakaan kysytty mitään, mutta on näistä jotain juttua joskus ollut että on kysytty. 

Vierailija
13/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustan paljon lapseni kanssa jolla on eri sukunimi ja eri maan passi kuin minulla, kannan aina syntymätodistusta mukana ja sitä on joskus kysytty.. Kun lapsi oli ihan pieni mulla oli myös kopio isän passista ja lupalappu varmuuden vuoksi.

Satunnaisesti joutuu tarkempaan syyniin, mutta harvemmin nyt kun lapsi on jo iso, siltä saatetaan kysyä kuka tämä nainen on jonka kanssa matkustat.

Vierailija
14/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko heillä sama sukunimi? Jos on niin ei tule ongelmia.

Vierailija
15/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja ja katso leffa, tositarina: Lastani ette saa.

Vierailija
16/16 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista. Erityisesti hyvä idea oli tuo syntymätodistuksen tulostaminen, josta käy vanhemmat ilmi. Vauva-palstasta voi olla paljon apua. :)