Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkinen väkivalta

Vierailija
08.10.2022 |

Meidän tapauksessa puolison kuukausia kestävät mykkäkoulut, pisin tainnut kestää puolitoista vuotta.

Mykkäkoulujensa aikana puhuu minulle koirien kautta tyyliin: kuka on mukamas pessyt pesuhuoneen, kun saumat lattioilla on edelleen likaiset tai yksi ilta oli tehnyt ruokaa jota minä satuin maistelemaan ja taas koirien kautta minulle viesti kuka on käynyt sotkemassa keittiönpöydän?

No 26 vuoden kokemuksella tiesin näiden olevan minulle komentoja siivota pesuhuone uusiksi ja siivota keittiö (vaikka toinen oli se ruoanlaitolla sotkenut)

Syyt mykkäkouluihin ovat olemattomat, mutta saattavat lähteä siitä kun epähuomiossa olen astunut ulko-oven kynnyksen päälle ja tähän tulee naarmuja.
Tai laitan käsilaukun suoraan lattian päälle, enkä matolle.

Mykkäkoulut on aina päättyneet niin, että minä pyydän päiväkausia anteeksi väärää käytöstäni. Vannottelen miehelle miten osaamaton ja huono ihminen minä olen.
Ja miten hän vain oikeasti tietää hyvän ja oikean elämisen säännöt ja käytänteet.

Hän väheksyy osaamistani, ammattitaitoani (olen hoitaja, opistotason tutkinto) Hän itse on aivan toisella alalla, mutta esiintyy minulle hoito-ja lääketieteen ammattilaisena. Esim jos naapurit kysyvät vaikka hoito-ohjeita syyllinen poistoon kotona ja minä kerron vaihtoehdot, niin puoliso vähän takakireänä minulle kotona sitten pitää puhuttelun, että miksi noin ja noin sanoit, kun asia ei varmasti ole noin!
Tai hänen vanhempien verikoetuloksia kotoa käsin kommentoi ja antaa niistä lausuntoja ja tekee päätelmiä (monesti aivan vääriä / mainittakoon matala Hb oli äidillä ja puolisoni määräsi hänelle rautakuurin .. vaikka oikea syy oli B-12 vitamiinipitoisuus)

Mieheni myös vahtii minun rahojen käyttöä. Teen päätyöni lisäksi toista työtä ajoittain. Päätyöni palkka on rahaa josta maksan asumisen ja elämisen kulut ja sivutyön tuloilla ostan vaatteet, meikit jne.. mutta hän mielellään jo ohjailisi mitä teen sivutyön palkalla ja moittii rahankulutuksestani.
Minulla on kuulema pesuhuoneessa liikaa purnukoita ja shampoo pulloja, vaikka oikeasti ei ole. Käydessäni ystävieni luona, olen huomannut miten heillä on oikeasti useita shampoopulloja ja muita tuotteita.

Olen vuosien ajan kuullut miten minulla ei ole tyylitajua, ei hyvää makua. Jokakerta kun tulen kampaajalta kotiin hän moittii hiusten väriä / sävyä, milloin liian harmaa, vaalea, tunkkainen tai muutoin vain väri joka näyttää oudolle.

Miehen ollessa puhetuulella hän saattaa sanoa tai puhua muutamia sanoja, nekin siis minua väheksyviä tai arvostelevia. Olen mm lihottanut koiramme, kun annan niille pöydästä pienet maistiaiset vaikka kalkkunaa tai kanaa. Oikeasti minulla ei ole lupa antaa koirille ruokaa eikä syömistä, koska mies huolehtii ruokkimisen.
Ja heti kun olen antanut vaikka pienen kalkkunaleike palan, mies punnitsee koirat ja aloittaa haukkumisen miten syötän koirat porsaiksi.

Minä en jaksa enää, oikeasti taitaa olla parempi asua yksin? Viime yönä laitoin asuntohakemuksen menemään. Lähtiessäni tästä en ota mukaani kuin vaatteeni ja henkilökohtaiset tavarani.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/5

Mitä mahdat tarkoittaa täällä? Että pelleilin?

Totta joka sana, enkä edes kaikkea tuonut esiin mitä näiden kotiseinien sisällä tapahtuu.

Ap

1,5 vuotta ykkäkoulua, mutta silti vielä aviossa???

Vierailija
22/24 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen. Kurja tilanne sinulla, oletko yrittänyt hakea eroa tai edes jotain helpotusta. Luin vain alun, kun pystyin samaistumaan tekstiisi. Minun aviomies käytti henkistä väkivaltaa, piilovittuilua, häijyilyä lähes viikottain, yritti alistaa, mitätöidä ammattiani, väheksyä suorituksiani, koskaan ei antanut mitään postitiivista palautetta. Mietin pitkään, pistäkö miehen ulos, kunnes oivalsin, että lähdetään ajamaan hänen hevostaan, eli käänteisesti, otin samat keinot käyttöön, eli henkistä väkivaltaa ym.ym. jäljet olivat karmeat, henkinen kantti petti, koska puolustautuminen ja "aseistautuminen" vei kaikki voimani. Nyt hän on poistunut ja rauha palannut elämääni. Neuvo, vaikka en neuvoa halua on se, että kokemukseni kertoo, että tuollainen ei lopu, se EI LOPU ITSESTÄÄN, vaikka kuinka toivot ja ajattelet käytöksen olevan jokin väliaikainen häiriötila, häiriötila on ihmisen päässä, ja sitä et pysty muuttamaan mihinkään suuntaan, vaikka itse käyttäydyt asiallisemmin tai ainakin yrität, se EI OLE TAE siitä, että saat vastavuoroisesti asiallista kohtelua. Ero on valitettavasti ainoa ratkaisu, ainoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi käytös on henkistä väkivaltaa ja sinulla on kaikki oikeus olla sitä sietämättä. Syy puolisosi käytökseen ei ole sinussa vaan tuo on sairasta alistamista/kontrollointia. Pidä päätöksestäsi kiinni ja lähde ns. ilmoitusasiana. Suosittelen lakimiehen palkkaamista hoitamaan eroon liittyvät asiat (jos olette naimisissa). Hän pitää sinun puoliasi ilman, että joudut sietämään moista peliä enää hetkeäkään.

Totta. Tuollaisen kanssa asioiden hoitaminen ja selvittäminen on aivan mahdotonta.

Vierailija
24/24 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli tuollainen. Vanhemmiltaan oli oppinut tuon verrattoman tavan käsitellä asioita. Piti mykkäkouluja pari kertaa vuodessa, helposti parikin kuukautta kerrallaan.

Minä en suostunut häpeämään, kuten tuollaisen tarkoitus on. Vaan sinkosin häpeänsä suoraan takaisin lähettäjälle.

Kyllä se mykkäkouluilu vähitellen loppui, kun en ottanut vastuuta hänen tunteistaan vaan laitoin hänet kantamaan vastuunsa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä