Tavaran karsiminen olisi helpompaa ja kivempaa jonkun kanssa
Mutta en kehtaa pyytää ketään avuksi. Hävettää myös mitä kaapeista saattaa löytyä ja jos on jotain henkilökohtaista. Toinen ei voi myöskään puolestani päättää mitä säästää ja mitä ei. Yksin tuntuu silti vaikealta saada mitään aikaan. Masentaa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö me palstalaiset olla niin kuin sinun seuranasi? Käyt nyt yhden hyllyn läpi, ja tule sitten takaisin kertomaan mitä löytyi. Ota kaikki tavarat hyllystä pois, pyyhkäiset nihkeällä rätillä, ja katsot sitä tavaramäärää sillä silmällä että mikä lähtee kiertoon ja mikä ei.
Tässä juuri menee vikaan, ei hyly/kaappi/ huone kerrallaan, vaan tavararyhmä kerrallaan. Esim, kaikki kosmetiikka samaan kasaan, vessasta, kylppäristä, laukuista, meikkipusseista, lomatarvikkeista, säilöstä ja sitten setvitään se ryhmä. Seuraavaksi kasataan kaikki laukut, ihan kaikki, samaan kasaan ja setvitään ne. Sitten vaatteet, varastosta, kaapeista ja ihan kaikkailta. Vain näin saa tietää mitä omistaa ja pääsee eroon turhasta. Vain ne säästetään joista tulee hyvä olo .esim kallis takki jota ei ole tullut käytettyä tuo huonoa energiaa, eikä sitä yhäkään tule käytettyä, vaikka sen säästää. Myös valokuvat, isoista albumeista voi luopua ja pitää vaan muutamia tärkeitä kuvia. (opit Konmaria mukaillen)
Tuo ei onnistu, jos on paljon tavaraa eikä muista missä ne kaikki ovat. Esimerkiksi laukkuja saattaa olla varastossa, pitäisikö penkoa koko 24 kuutiometrin varasto läpi ja avata kaikki laatikot löytääkseen mahdollisesti sinne varastoidut laukut? Se vain lisäisi epäjärjestystä. Juuri löysin kengät, jotka olivat olleet kadoksissa 2 - 3 vuotta. Jos olisin aloittanut kenkien lajittelun konmari-ideologia-ohjeillasi, niin jumittaisin samassa vaiheessa yhä. Laatikko/kaappi/tavara kerrallaan on paljon järkevämpi menetelmä.
Jos et edes muista jonkun tavaran olemassaoloa, niin se ei selvästikään tuota sinulle iloa ja joutaakin poistoon. Mikään ei ole niin järkevää kuin tuo tavaralajeittain läpikäyminen. Ota siis Marie Kondo seuraksi ja avuksi!
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin käydä läpi joko mun hengareissa roikkuvat vaatteet tai sitten lipaston laatikon. Kumpi?
Sukat tai alushousut.
Lajittelin puoli tuntia mökille meneviä tavaroita (veljeni tulee viemään tavarat, minun pitää vain pakata ne). Löysin kaksi kilon purkkia tahranpoistojauhetta, joiden olemassaoloa en edes muistanut, mutta ilahduin niistä kovasti. Ovatko nämä nyt iloa tuottavia tavaroita vai eivät?*
Itselläni raivaus onnistuu parhaiten lyhyinä pätkinä, 15 minuuttia tai korkeintaan 30 minuuttia kerrallaan, sitten väsähdän. Nyt voisi olla ruokatauon aika, pinaattilettuja, nam.
* En käsitä ollenkaan tätä "pirskahtelevaa iloa tuottavien" tavaroiden ideaa. Ei minulle tuota minkäänlaista iloa verenpainemittari, korvatulpat tai lääkedosetti, silti ne ovat välttämättömiä. Ja tuo hömelö nainen väittää, että ne pitäisi heittää pois, koska eivät tuota iloa.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelin puoli tuntia mökille meneviä tavaroita (veljeni tulee viemään tavarat, minun pitää vain pakata ne). Löysin kaksi kilon purkkia tahranpoistojauhetta, joiden olemassaoloa en edes muistanut, mutta ilahduin niistä kovasti. Ovatko nämä nyt iloa tuottavia tavaroita vai eivät?*
Itselläni raivaus onnistuu parhaiten lyhyinä pätkinä, 15 minuuttia tai korkeintaan 30 minuuttia kerrallaan, sitten väsähdän. Nyt voisi olla ruokatauon aika, pinaattilettuja, nam.
* En käsitä ollenkaan tätä "pirskahtelevaa iloa tuottavien" tavaroiden ideaa. Ei minulle tuota minkäänlaista iloa verenpainemittari, korvatulpat tai lääkedosetti, silti ne ovat välttämättömiä. Ja tuo hömelö nainen väittää, että ne pitäisi heittää pois, koska eivät tuota iloa.
Kyllä minulle tuottavat iloa sekä verenpainemittari, että lääkedosetti, kun niiden avulla voin pitää huolta terveydestäni. Korvatulpat tuottavat iloa siitä syystä, että niiden avulla saan nukuttua paremmin.
Lue se kirja niin tajuat.
Lipaston laatikko käyty nyt läpi. Pois menee iso kasa papereita, vanhoja laskuja ja muistiinpanoja, kuitteja jne, pari korua, hiuspampula.
Säilöön käytännöllisiä juttuja, asioita joilla tunnearvoa, jotain muuta.
Nää mistä en osannut päättää suoraan:
- golfin säännöt kirjanen ja green card
- pankin tunnuslukulaitteen käyttöohje
- pinssi
- rintamerkki vanhalla pikkukakkosen logolla
- viimeisin verotuspäätös paperit
- lapsen askartelemia mitalleja pari
- saamani matkamuisto
- koulupapereita (ei kovin vanhojakaan)
- ylöskirjaamiani haaveita ja suunnitelmia jne ajatuksia papereilla
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lipaston laatikko käyty nyt läpi. Pois menee iso kasa papereita, vanhoja laskuja ja muistiinpanoja, kuitteja jne, pari korua, hiuspampula.
--
Ap
Hyvä sinä! Niin se onnistuu, laatikko kerrallaan. Kommentoin vielä erikseen luetteloasi:
- golfin säännöt kirjanen ja green card
pelaatko vielä golfia?
- pankin tunnuslukulaitteen käyttöohje
osaatko käyttää laitetta ilman ohjeita?
- pinssi
- rintamerkki vanhalla pikkukakkosen logolla
käytätkö pinssejä/rintamerkkejä?
- viimeisin verotuspäätös paperit
verotuspaperit kannattaa säästää 6 vuotta, päätöstä voi tarvita esim. jotain tukea haettaessa
- lapsen askartelemia mitalleja pari
nämä rakkaiden muistojen laatikkoon
- saamani matkamuisto
onko se kaunis tai hyödyllinen, pidätkö siitä?
- ylöskirjaamiani haaveita ja suunnitelmia jne ajatuksia papereilla
nämä säästäisin, paperit eivät vie paljon tilaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Ap
Hyvä sinä! Niin se onnistuu, laatikko kerrallaan. Kommentoin vielä erikseen luetteloasi:
- golfin säännöt kirjanen ja green cardpelaatko vielä golfia?
- pankin tunnuslukulaitteen käyttöohjeosaatko käyttää laitetta ilman ohjeita?
- pinssi
- rintamerkki vanhalla pikkukakkosen logollakäytätkö pinssejä/rintamerkkejä?
- viimeisin verotuspäätös paperitverotuspaperit kannattaa säästää 6 vuotta, päätöstä voi tarvita esim. jotain tukea haettaessa
- lapsen askartelemia mitalleja parinämä rakkaiden muistojen laatikkoon
- saamani matkamuistoonko se kaunis tai hyödyllinen, pidätkö siitä?
- ylöskirjaamiani haaveita ja suunnitelmia jne ajatuksia papereillanämä säästäisin, paperit eivät vie paljon tilaakaan
Kiitos. Säästin nyt vielä noi kaikki epävarmat, kun en osannut päättää. Nyt vielä vedän silppurin läpi poismenevät paperit ja sit riittää tälle päivälle. Miten muilla menee? Ap
Jotain voisi vielä järkätä, kun ei tässä oo muutakaan.
Minä ihan aidosti tykkään auttaa muita raivaamisessa ja olen sitä parille tutulle tehnytkin. Luultavasti viihtyisin ammattijärjestäjän/life coachin tyyppisessä roolissa erinomaisesti, mutta sometus ja itsensä mainostaminen ei inspaa yhtään ja nykyinen ura palkitsee rahallisesti (toki myös älyllisesti) sen verran hyvin että näihin tuloihin ei ihan herkästi pelkkää omaa työtä myyvänä yksityisyrittäjänä pääse. Joten jätetään se haave, ja haaveillaan vaan siitä että pääsisi muuten vaan jonkun kanssa tavaroita penkomaan ja järkkäämään😁
Lisäksi noissa ammattijärjestäjissä aina vähän kelaan sitä bisneslogiikkaa - usein kuitenkin järjestyksen ja elämänhallinnan tukea tarvitsevat ihmiset voivat olla myös taloudellisesti heikommissa kantimissa ja se järjestäminen on ihan aitoa tuntityötä josta ammattilainen kaipaa liksaa, joten monikohan näistä pystyy oikeasti maksamaan. Toki juuri jotkut kuolinpesän selvittelyt on eri asia, ja on varmasti myös ihmisiä joiden tulopuoli on hyvinkin reilassa mutta silti kaipaavat tukea järjestämiseen, mutta tuskin heitä ihan valtaosaa tuosta populasta on.
Ja sekin on toisaalta jännä että itseäkään kotona tämä sama asia ei inspaa ollenkaan samalla tavalla. Okei, kyllä kaikki tutut sanoo että meillä on aina supersiistiä ja on se aika tottakin, mutta ei mun laatikoiden ja varastotilojen sisältö ole läheskään niin sotilaallisessa särmässä kuin mihin haluaisin muiden kamoja laitella. Eli löytyy sälälootaa ja laatikkoon rutattuja teepaitoja, vaikka muuta pidän ideaalina. Suutarin lapsen kengät, kai...
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäviä tuollaiset ihmiset kun tarvitsee kaikkeen jonkun seuraneidin, oli sitten kyse kävelylenkistä, laihdutuksesta, vessaan menosta, jollekin kurssille menosta, harrastuksen aloituksesta jne. Opetelkaa tekemään asiat yksin!
Viihdyn erinoimaisesti yksin ja nautin esim. kävelylenkeistä yksin, mutta ap on ihan oikeassa. Kaikki tuommoinen kodin puuhastelu ja tekeminen, oli se sitten parvekkeen siivousta ja laittamista, tavaran karsimista tai mitä tahansa on kivempaa ja helpompi aloittaa jonkun kanssa kuin yksin.
Mä ymmärrän sua aloittaja täysin. Olipa omia tai muiden tavaroista kyse, se on tosi raskasta hommaa. Itsellä sama menossa. Ois kyllä kiva jutella sun kanssa. Se on tosi hidasta puuhaa, sitä ei ymmärrä jollei ole itse samaa kokenut. Kaappi kerrallaan ja kasat kierrätykseen, roskiin, säästetään. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Kun tavaraa saa pois, tulee tilaa joka tuo energiaa, usko pois! Tsemppiä. Me ei tosiaan olla ainoita!