Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä ilman jääkaappia

Vierailija
07.10.2022 |

Onko kukaan kokeillut? Nyt korkean sähkön hinnan aikana tekisi mieli ottaa jääkaappi-pakastimen pakastinosa kokonaan pois käytöstä, mutta se ei taida olla oman laitteeni kohdalla edes mahdollista (en ole varma kun käyttöohje on kadonnut). On siis tullut mietittyä, että entä jos lopettaisi jääkaapinkin käytön, mutta onnistuisiko se mitenkään?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoni lapsuudessa pilaantuvia ruokia säilytettiin kesällä kaivossa. Kylmäkomero keittiön perällä oli käytössä jääkaapin ohella vielä minun lapsuudessani. Olen myös kuullut, että moni pitää pieniä ruokamääriä viileänä aikana parvekkeella tai ikkunan välissä, että eivät lämpiä liikaa.

En kyllä osaisi elää ilman jääkaappia ja pakastinta.

Olin alle kouluikäisenä mummon luona kesällä, ja kerran mummo (oli kätilö) joutui kipaisemaan kylälle katsomaan jotain vauvaa odottavaa äitiä. Vannotti minua pysymään kiltisti sisällä.

Menin sitten kaivolle (jossa oli sellainen sivulta kolmiomainen koppi päällä), nostokahva sivussa ja vedessä oli terässangossa maitopeilari kylmäsäilössä.

Rupesin sitten leikkimään sen kahvan kanssa ja onnistuin nostamaan sankoa sen verran, että sanko kaatui ja maidot tietysti myös kaivoon. Roikuin katselemassa tekojani kaivon ovessa ja jotenkin liukaistuin ja löin jalkani pahasti ruosteiseen saranaan.

Polven alla oli syvä haava, ja mummo sitten tultuaan löysi verisen lapsenlapsen ja pilaantuneen kaivoveden ja lähti polkupyörän tarakalla viemään viemään minut kunnan ainoalle lääkärille paikattavaksi. Sen haavan ompelu teki kipeää pirusti ja huusin tietysti koko ajan ja  mummo ja lääkäri katsoivat toisiaan, että ei tälle kyllä uskalla penisilliinipiikkiä tarjota.

Komea arpi on vielä vanhanakin muistona tuosta tapauksessa. Muistan hyvin selvästi, miten se maito sai veden muuttumaan melkein valkoiseksi.

Ihan suhteellisen kiltti tyttö minusta kuitenkin kasvoi.

Vierailija
22/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitykseen verrattuna jääkaapin kulutus on mitättömän pieni.Voihan sitä kuivattaa ruokia,vain vitamiineja häviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso onko siinä laitteessa kaksi eri termostaattia. Ilmeisesti on vain yksi, kun et tiedä saako pakastimen pois päältä. Siinä tapauksessa et voi käyttää vain jääkaappia. Pakastin kylmenee väkisinkin.

Meillä ei ollut jääkaappia ennen kuin 70-luvulla. Ensimmäiseen pakastimeen tutustuin joskus 25-vuotiaana. Kerrostalossa asuttiin. Ihan hyvin pärjättiin.

Tuossa edellä on monet jo luetelleet miten pärjätä.

Vierailija
24/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille mökille hankittiin sähköt vasta noin 20 vuotta sitten. Kylmälaukussa säilytettiin muutaman päivän ruuat, joista osa pakastettiin kotona. Huono maakellarikin siellä oli ja kaivokin, mutta kyllä ne ruuat säilyi ihan kelvollisesti ilman niitäkin. Jonkin aika meillä oli kaasujääkaappi ja .liesi, mutta minusta se kaasu oli aika pelottavaa. Säilykkeitä oli sitten myös ja joskus käytiin kyläkaupasta tuoretta lihaa tai makkaraa. Silloin ei vielä oltu kasvissyöjiä.

Jos on parveke tai piha, niin kyllä kylmälaukussa voi talvella säilyttää ruokia ulkonakin.

Vierailija
25/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onnistuis suht helposti talvisaikaan kun tän vanhan kerrostalon vanhat ikkunat falskaa niin paljon että on ihan hyvä kylmäsäilytyspaikka ikkunan edessä, mut pakastimesta en luovu, niin sitä myötä en jääkaapistakaan.

Vierailija
26/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen jääkaapin säätönamikan pienimmälle ja täytät jollain joka sitoo kylmää vaikka säilykepurkeilla. Sulatat pakastimen jos jäätä paljon näkyvissä. Pakastimen tilavuutta saat pienennettyä vaikka tyhjillä suljettavilla muovirasioilla.

Vierailija
27/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmitykseen verrattuna jääkaapin kulutus on mitättömän pieni.Voihan sitä kuivattaa ruokia,vain vitamiineja häviää.

Ketä täällä jaksaa protestoida jokaista säästönsäästövinkkiä. Joku sähköyhtiön osakkeita omistava.

Vierailija
28/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuossa juuri, että meillä tulee porakaivosta 4-asteista vettä. Jos olisin Pelle Peloton, kehittäisin kylmällä vedellä toimivan jääkaapin.

Vierailija
29/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa asuvana voin viedä kylmävarastoon ruoat. En tarvitsisi sähköä oikeastaan lainkaan. Retkikeittimellä saa jo paljon aikaan ruokaa ajatellen.Ladattava mini tv ja varavirtapankki pelastaa myös paljon. Jos löytäisi vielä kahvinkeittimen siis HYVÄN sellaisen jonka voi myös ladata, autossakin ns. tupakansytytin tai usb

Ei niitä tehdä.

12 voltilla tai omalla akulla toimivia on olemassa, mutta niin heikkotehoisin, ettei niitä viitsi kyllä käyttää edes suurimmassa hädässä.

Normi keitin vie verkkovirtaa sen 800-1200 Wattia ja jos kahvia aletaan keittelemään 12 voltilla ja muutamalla sadalla watilla, kestää ikuisuuden edes saada vesi kiehumaan.

Vierailija
30/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä sitä ole jääkaappeja ollut ennenkään. Silti on selvitty hengissä. Moni elää nykyisinkin ilman jääkaappia. 

Vierailija
31/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä täällä jaksaa protestoida jokaista säästönsäästövinkkiä. Joku sähköyhtiön osakkeita omistava.

Se on KUKA. Ja tämä nyt on niin älytön "vinkki", että kannattaakin tuoda realismia mukaan keskusteluun. 

Vierailija
32/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomilla tullut useinkin oltua ilman jääkaappia, ennen matkailuauton hommaamista.

Kaupathan ovat täynnä safkaa joka säilyy lämpimässä ja ainoa ongelma on kahvimaito, mutta sen olen korvannut kermajauheen avulla, jolla kahvista saa ihan juotavaa.

Vierailija
33/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoni lapsuudessa pilaantuvia ruokia säilytettiin kesällä kaivossa. Kylmäkomero keittiön perällä oli käytössä jääkaapin ohella vielä minun lapsuudessani. Olen myös kuullut, että moni pitää pieniä ruokamääriä viileänä aikana parvekkeella tai ikkunan välissä, että eivät lämpiä liikaa.

Sama kokemus. Ja yliopiston opettajatar kertoi, että hänen ollessa opiskelija maitopurkkeja pidettiin ikkunoitten välissä. 

Itse muistan vielä nähneeni tuollaisia. En ole opettajattaresi :)

Maitoahan tietenkään ei ole pakko käyttää. Maitojauheesta saa nopeasti pikku annoksen, jos haluaa.

Vierailija
34/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole talossa sähköjä, lähimpään jääkaappiin on keittiöstä matkaa pihan läpi 200m. En jaksa laiskuuttani kulkea tuota väliä monta kertaa päivässä vaan säilytän jääkaappielintarvikkeita muovilaatikossa kuistilla, jossa sopivan kylmä ainakin näin syksyllä. Pidän joskus jääkaappia kokonaan pois töpselistä ja kuisti toimii siis jääkaapinkorvikkeena. Siinä ruokien seassa on myös lämpömittari niin voi tarkistaa lämpötilan.

Vierailija
35/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta ilmat viilenee, niin jääkaappi on turha.

Nyt ei todellakaan tarvitse jääkaappia, ulkona säilyy hyvin viileässä.

Entisaikaan (vielä 50-60 luvulla)  ruokia säilytettiin kaupunkioloissa ikkunan välissä tai talon kylmäkellareissa.  Jääkaapit yleistyivät myöhemmin. 

Vierailija
36/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Ja yliopiston opettajatar kertoi, että hänen ollessa opiskelija maitopurkkeja pidettiin ikkunoitten välissä. 

Olen itsekin säilönyt makkarapakettia tuuletusikkunan välissä yön yli, kun vaellukselle lähdettäessä hotellissa ei ollutkaan minijääkaappia. Ja teininä jotain limsapulloa piti omassa huoneessa viileässä siellä, mutta en minkään kovin herkästi pilaantuvan tuotteen kanssa luottaisi.

Vierailija
37/57 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuhan se, jos ruokavalio koostuu huoneenlämmössä säilyvillä tarvikkeilla. Ruokajuomaksikin voi ostaa niitä pieniä maitopurkkeja, tulee juotua tyhjäksi aterialla heti. Kasvikset, munat, juurekset säilyy huoneenlämmössä. Ostaa siis sellaista, mikä kaupassakin on ilman kylmäsäilytystä, eikä paketissa lue, että avauksen jälkeen pitäisi säilyttää jääkaapissa. Lihapulliakin on säilykepurkeissa yms.

Mitä sitten leivän päälle laitetaan?

Tomaattia, kurkkua, retiisiä, mitä nyt keksiikin. Ihan kasviöljyä voi käyttää leivän kostukkeeksi jos jotain tarvitsee (voi vaikka tehdä mausteöljyn itse tai käyttää valmista), tai valitsee meheviä kasviksia. Sipaisee päälle maapähkinävoita tai vastaavia (jos ei aio purkkia loputtomasti hillota vaan syö sen reippaaseen tahtiin). Tai tekee hummusta, laittaa sitä leivän päälle ja syö seuraavalla aterialla lisukkeena loput. Tai yksinkertaisesti syö leipänsä kuten suurin osa maailman väestöstä, eli kaapii siihen sitä varsinaista lämmintä ruokaansa päälle ja vetää ääntä kohti, eli ei syö minään välipalana sitä. Mielikuvitushan tuossa on rajana.

Vierailija
38/57 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/57 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso onko siinä laitteessa kaksi eri termostaattia. Ilmeisesti on vain yksi, kun et tiedä saako pakastimen pois päältä. Siinä tapauksessa et voi käyttää vain jääkaappia. Pakastin kylmenee väkisinkin.

Meillä ei ollut jääkaappia ennen kuin 70-luvulla. Ensimmäiseen pakastimeen tutustuin joskus 25-vuotiaana. Kerrostalossa asuttiin. Ihan hyvin pärjättiin.

Tuossa edellä on monet jo luetelleet miten pärjätä.

Mistä sen näkee, onko kaksi eri termostaattia? Missä ne ovat?

Vierailija
40/57 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jossain vaiheessa jääkaappi rikki, meni pari viikoa, ennenkuin hankin uuden tilalle ja roudasin vanhan pois. Tällä välin säilytin maidon juuston yms. parvekkeen ovien välissä viileässä, osan pakattuna laatikkoon parvekkeella. Tosin silloin oli talvi. Helteellä pitäisi kyllä keksiä muita konsteja.