Mitä tekisit tilanteessani (vuokranantaja nostaa vuokraa ja laittaa määräaikaisen sopparin)
Olen asunut erittäin halvalla vuokralla. Olen viime vuodet katsonut omistusasuntoa ja käynyt useissa esittelyissä. Ei ole tullut vielä itselle mieluisaa vastaan, joten olen jatkanut asumista vuokralla. (500e vuokra 65 neliötä lähellä keskustaa)
Olen asunut vuokralla melkein 8 vuotta, todella pitkään. Olen puhunut vuokranantajalle ostoaikeistani, että jossain vaiheessa, kun kiva omistusasunto tulee vastaan, muutan pois.
Nyt vuokranantaja myy asuntoni sijoituskäyttöön, ja sijoittaija nostaa vuokraa suoraan 100 e. Sanoin suoraan, että tietenkin saa nostaa vuokraa ja ymmärrän sen täysin tässä maailman talouden tilanteessa ja vastikkeiden nousussa tms, mutta toki se vauhdittaa ostoaikeita muihin omaan asuntoon, sehän on tietysti luonnollista ja ymmärrettävää.
Uusi sijoittaja olisi sitä mieltä, että laittaa mulle määräaikaisen sopimuksen, eli mun olisi asuttava kämpässä vielä 18kk. Se tuntuu pitkältä, koska olen asunut tässä tosiaan jo 8 vuotta ja rampannut asuntonäytöissä.
Eli mitä tekisit tilanteessani?
A) jatkaisit vuokralla asumista vielä 18kk, vaikka hinta kallistuu satasella ja ehkä elämäsi ihanin omistusasunto löytyisi, muttet voi estää sitä, koska olet sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen
B) Lähtisit heti ja muuttaisit johonkin vuokra-asuntoon, jossa on toistaiseksi oleva sopimus ja voisit katsella rauhassa omistusasuntoja, etkä hyväksyisi määräaikaista vuokrasopparia ja kallistuvaa vuokraa
C) Jotain muuta, mitä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunnon vastaavassa tilanteessa, irtisanoin vuokrasopimuksen samantien ja lisäksi ilmoitin vuokralaiselle, että asunnossa alkaa remontti 6 kk kuluttua, siksi sinne pitää päästä niin minun kuin erilaisten remonttiin liittyvien urakoitsijoiden ja suunnittelijoidenkin (kuten laki asuinhuoneiston vuokraamisesta edellyttää). Vuokralainen lähti kuukaudessa, mutta ei huomannut, että hänen olisi pitänyt irtisanoa sopimus, joten joutui maksamaan 6 kk vuokran.
Ei tullut mieleen kertoa tällaisesta uhasta vuokralaiselle riittävän ajoissa?
Todennäköisesti hän ei ole ymmärtänyt täysin tuota tilannetta ja nyt sinä otit hyödyn omiin taskuihisi.
Itsekin vuokrananatajana kävisin säännöt läpi huolellisesti vuokaralaisen kanssa, ennen kuin irtisanoisinkaan.
C) Jatkat asumista asunnossa ja hyväksyt 100 euron vuokrankorotuksen etkä missään nimessä tee uutta määräaikaista sopimusta!
"Kun huoneisto myydään vuokrattuna, siirtyy voimassa oleva vuokrasopimus pääsääntöisesti sellaisenaan huoneiston uudelle omistajalle, sillä kauppa ei riko vuokraa. Uudella vuokranantajalla ei ole oikeutta eikä velvollisuutta tehdä uutta vuokrasopimusta."
Vuokrasopimusta ei siis voi muuttaa määräaikaiseksi, mutta vuokraa voidaan korottaa siinä määrin mitä vuokrasopimuksessa on siitä on mainittu.
Vuokranantaja ei voi myöskään irtisanoa sopimusta ihan huvikseen, jos sille ei ole perustetta.
"Pätevinä irtisanomisperusteina voidaan oikeuskirjallisuuden mukaan esimerkiksi pitää aikaisemmassa laissa mainittuja laillisia perusteita, kuten asunnon ottamista omaan käyttöön, asunnon myyntiä tai näihin verrattavaa syytä. Irtisanomista ei voida pitää hyvän tavan mukaisena, jos irtisanomisen todellisena perusteena on pyrkimys nostaa vuokra kohtuuttoman korkeaksi tai jos irtisanomista on vuokralaisen olosuhteet huomioon ottaen muuten pidettävä kohtuuttomana."
Jotain mätää tuossa on. Noin pitkä määräaikainen sopumus? Oliko mitään selitystä, miksi määräaikainen?
Äänestä jaloillasi - vaikuttaa kummalliselta sopimuskumppanilta. Älä tee mitään sopimusta tuollaisen kanssa mistään.
Vuokrasopimus siirtyy sellaisenaan ehtoineen uudelle omistajalle, ei ole mahdollista muuttaa sitä määräaikaiseksi jos se nyt on toistaiseksi voimassa oleva. Uudella omistajalla pitää myös olla syy irtisanomiseen, ja uudelle vuokralaiselle vuokraaminen ei ole sellainen syy. Jos vuokra on kuitenkin jäänyt paljon jälkeen yleisestä vuokratasosta, pitää siitä neuvotella.
- mikä on alueen käypä vuokrataso?
-mikä on korotusehto vuokrasopimuksessa?
Jos vuokraa kototetaan alueen normitasoon, niin suostuisin mutta ehdottamasti et suostu määräaikaiseen sopimukseen.
Mun mielestä vanha sopimus on vielä voimassa 6kk.
Riitauta kuluttajariidassa.
Kerro että kaikki kulut jotka tulevat näin omavaltaisesta menettelystä, lankeavat vuokranantajalle.
Se ei vaikuta, että olet keskustellut aikeistasi.
Tosin, mikäs estää etsimästä residenssiä.
Jos olisin vuokranantaja, niin sen puoleen laatisin muutenkin määräaikaisen sopparin, jota sitten tarvittaessa jatkaa.
Eikö 8 vuoteen ole tehty mitään vuokran korotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunnon vastaavassa tilanteessa, irtisanoin vuokrasopimuksen samantien ja lisäksi ilmoitin vuokralaiselle, että asunnossa alkaa remontti 6 kk kuluttua, siksi sinne pitää päästä niin minun kuin erilaisten remonttiin liittyvien urakoitsijoiden ja suunnittelijoidenkin (kuten laki asuinhuoneiston vuokraamisesta edellyttää). Vuokralainen lähti kuukaudessa, mutta ei huomannut, että hänen olisi pitänyt irtisanoa sopimus, joten joutui maksamaan 6 kk vuokran.
Todennäköisesti hän ei ole ymmärtänyt täysin tuota tilannetta ja nyt sinä otit hyödyn omiin taskuihisi.
Itsekin vuokrananatajana kävisin säännöt läpi huolellisesti vuokaralaisen kanssa, ennen kuin irtisanoisinkaan.
Mistä ihmeen uhasta? Lain mukaan 6 kk on riittävän ajoissa (siis remppa alkaa tuolloin). Lisäksi vuokralaisen tulee itsensä tietää toistaiseksi voimassaolevaan sopimukseen nimensä laittaessaan, että hänen tulee se irtisanoa, jos on aikeissa lähteä. Käräjäoikeus katsoi, että vuokralaisella olisi pitänyt olla riittävästi ymmärrystä siihen, että irtisanoo vuokrasopimuksen, koska asunnon omistajalla ei ilman tätä irtisanomista ollut tietoa siitä, että vuokrasuhde oli päätetty. Pelkkä tyhjä asunto ei ole riittävä todiste, koska vuokralainen ei ilmoittanut edes lopputarkastusta varten sopivaa päivää.
tarjoat uudelle 550e/kk toistaiseksi olevasta jos ei hyväksy tyhmä on jos noin kauan olet huomautuksitta vuokrasi maksanut. EIPÄ OLE MAKSAVIA VUOKRALAISIA JONOKSI ASTI.
Vedä sitä homoo lätyyn...ja sen jälkeen tunkeudu väkivalloin hänen peräaukkoon.
Oppiipahan mokoma piilohomo olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanha vuokrasopimus sitoo myös uutta ostajaa. Jos olet toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, ja kun olet asunut yli vuoden niin uudella vuokranantajalla on 6 kk irtisanomisaika, joten sen ajan voit asua vanhalla sopimuksella. Tuo vuokrankorotus riippuu siitä mitä vuokrankorotuksesta on sovittu nykyisessä sopimuksessasi, jos korotuksesta ei ole mainintaa niin sinun ei tarvitse hyväksyä korotusta. Nm. Vuokranantaja itsekin
Tämä! Älä missään nimessä allekirjoita mitään uutta sopimusta. Vanha sopimus sitoo uutta omistajaa tosin sanoen sinun uutta vuokranantajaa.
Et todellakaan allekirjoita uutta sopimusta. Muista irtisanoutua itse ajoissa ,se 6kk!!!
Törkeää vuokranantajalta edes ehdottaa tuollaista ja korottaa vielä kakenlisäksi vuokraa!
Jotain mätää tuossa tyypissä.
Samoin kuin viestilinkin kommentoijassa nro 21!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen uhasta? Lain mukaan 6 kk on riittävän ajoissa (siis remppa alkaa tuolloin). Lisäksi vuokralaisen tulee itsensä tietää toistaiseksi voimassaolevaan sopimukseen nimensä laittaessaan, että hänen tulee se irtisanoa, jos on aikeissa lähteä. Käräjäoikeus katsoi, että vuokralaisella olisi pitänyt olla riittävästi ymmärrystä siihen, että irtisanoo vuokrasopimuksen, koska asunnon omistajalla ei ilman tätä irtisanomista ollut tietoa siitä, että vuokrasuhde oli päätetty. Pelkkä tyhjä asunto ei ole riittävä todiste, koska vuokralainen ei ilmoittanut edes lopputarkastusta varten sopivaa päivää.
Juuri ajoissa keskustelemalla tällaiset tilanteet vältetään.