Mitä tekisit tilanteessani (vuokranantaja nostaa vuokraa ja laittaa määräaikaisen sopparin)
Olen asunut erittäin halvalla vuokralla. Olen viime vuodet katsonut omistusasuntoa ja käynyt useissa esittelyissä. Ei ole tullut vielä itselle mieluisaa vastaan, joten olen jatkanut asumista vuokralla. (500e vuokra 65 neliötä lähellä keskustaa)
Olen asunut vuokralla melkein 8 vuotta, todella pitkään. Olen puhunut vuokranantajalle ostoaikeistani, että jossain vaiheessa, kun kiva omistusasunto tulee vastaan, muutan pois.
Nyt vuokranantaja myy asuntoni sijoituskäyttöön, ja sijoittaija nostaa vuokraa suoraan 100 e. Sanoin suoraan, että tietenkin saa nostaa vuokraa ja ymmärrän sen täysin tässä maailman talouden tilanteessa ja vastikkeiden nousussa tms, mutta toki se vauhdittaa ostoaikeita muihin omaan asuntoon, sehän on tietysti luonnollista ja ymmärrettävää.
Uusi sijoittaja olisi sitä mieltä, että laittaa mulle määräaikaisen sopimuksen, eli mun olisi asuttava kämpässä vielä 18kk. Se tuntuu pitkältä, koska olen asunut tässä tosiaan jo 8 vuotta ja rampannut asuntonäytöissä.
Eli mitä tekisit tilanteessani?
A) jatkaisit vuokralla asumista vielä 18kk, vaikka hinta kallistuu satasella ja ehkä elämäsi ihanin omistusasunto löytyisi, muttet voi estää sitä, koska olet sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen
B) Lähtisit heti ja muuttaisit johonkin vuokra-asuntoon, jossa on toistaiseksi oleva sopimus ja voisit katsella rauhassa omistusasuntoja, etkä hyväksyisi määräaikaista vuokrasopparia ja kallistuvaa vuokraa
C) Jotain muuta, mitä?
Kommentit (32)
B jos löytyy. A jos ei ole muuta. C hakemus kunnan normaaliin vuokra-asuntoon, jossa ei ole määräaikoja samoin, alue joka on siedettävä.
Hmmm, jos mitäään kivaa omistusasuntoa ei olisi juuri nyt tarjolla, joko a) jäisin, mikäli sopimussakko määräaikaisen sopimuksen rikkomisesta olisi sietorajoissani, jonka makselisin siis jos sopiva oma tuossa ajassa löytyy: b) muuttaisin väliaikaisesti toistaiseksi voimassaolevalle vuokralle ja eroaisin oman asunnon
Sinulla on puoli vuotta aikaa miettiä. Jos et allekirjoita uutta sopimusta niin se on irtisanominen vuokranantajan puolelta.
Määräaikaisia ei saa ketjuttaa, lukee ihan vuokramarkkinalaissa.
Mä valitsisin B:n. Tai mitä tahansa muuta kuin A:n, ainakin.
Et tietenkään vaihda määräaikaiseen sopimukseen. Et myöskään hyväksy korotusta. Vuokranantaja irtisanoo sopimuksesi ja sinulla on 6 kuukauden irtisanomisaika nykyisella vuokralla.
Jos on jatkuva soppari. Se pitää irtisanoa kun asunto on myyty ja sopia kanssasi uusi sopimus. Voit kieltäytyä 18 kk sopparista. Tai pyytää noin pitkään määräaikaiseen sopimukseen pykälää jossa voit irtisanoa sopimuksen. Vaikka 6 kk asumisen jälkeen 2 kk irtisanomisajalla. Jos uusi vuokranantaja ei tähän suostu vaan pakottaa asumaan 18 kk sopimussakon uhalla. Vaihda kämppää. Saa sitten etsiä uuden vuokralaisen.
Kun olet asunut asunnossa noin pitkään, niin sinulla on 6kk irtisanomisaika, mikä pätee myös uuteen vuokranantajaan. Eli en hyväksyisi uutta sopimusta ja asuisin asunnossa tuon 6kk irtisanomisajan ja samalla aktiivisesti etsisin sitä omistusasuntoa. Sitten sen löydyttyä irtisanoisin sopimuksen itse 1kk irtisanomisajalla. Jos omaa asuntoa ei tunnu löytyvän tuon 6kk aikana, niin sitten etsisin siinä kohtaa uuden vuokra-asunnon.
Joku sanoi, että määräaikaisia ei saa ketjuttaa, muttei se taida tässä tilanteessa toimia kun vuokranantaja (asunnon omistaja) vaihtuu? Vai missä olisi tällainen pykälä jos jollain linkata?
Ja mikä olisi sopimussakon hinta, pitääkö se erikseen sopia vai onko joku yleinen.
Vanha vuokrasopimus sitoo myös uutta ostajaa. Jos olet toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, ja kun olet asunut yli vuoden niin uudella vuokranantajalla on 6 kk irtisanomisaika, joten sen ajan voit asua vanhalla sopimuksella. Tuo vuokrankorotus riippuu siitä mitä vuokrankorotuksesta on sovittu nykyisessä sopimuksessasi, jos korotuksesta ei ole mainintaa niin sinun ei tarvitse hyväksyä korotusta. Nm. Vuokranantaja itsekin
Ehdottaisin toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta tai päättäisin sopimuksen
Mulle tuli kanssa aikoinaan uusi vuokranantaja kesken asumisen. Ehdotti korotuksia. Sanoin ettei käy ja pyysin häntä tekemään irtisanomisilmoituksen. Ei tehnyt ja asuin vielä 2 v vanhoilla ehdoilla. Vuokranantajan muutos ei muuta vuokralaisen sopimusta, vanha sopimus joko jatkuu, yhteisymmärryksessä kirjoitetaan uusi tai vuokranantaja irtisanoo vuokralaisen. Ap:n ei juuri nyt kannata tehdä muuta kuin jatkaa omistusasunnon etsintää, eikä edes mainita tätä muuttoaiettaan vuokranantajalle.
Älä ainakaan mene tekemään määräaikaista sopimusta, jos aiot muuttaa pois.
Määräaikaisen sopimuksen päättäminen kesken sopimuskauden ei onnistu tai tulee tolkuttoman kalliiksi. Juuri oli lehtijuttu tähän liittyen, oli puitu oikeudessa.
Törkeää yrittää sitouttaa asukas 18 kk ajaksi ja vielä korotetulla vuokralla. Anna heidän etsiä sinne uusi maksuautomaatti.
Etsi sinä uusi asunto.
B. Törkeää toimintaa vuokranantajalta. T. Itsekin vuokranantaja
Estää=ostaa