Mistä johtuu kun jos seison jossain yleisellä paikalla, niin multa tullaan kysymään aina neuvoa ja apua tai tietä jonnekin?
Mummo ei osaa käyttää vaikka lippuautomaattia, niin hep, täällä minä olen tule vain kysymään. Ulkomaalainen pariskunta ei löydä jonnekin paikkaan, niin hep, tässäpä minä olen teille tarjolla kuin partiolainen.
En tajua, mikä yleinen tietotoimisto oikein olen. Ja en pistä pahakseni, kyllä minä voin auttaa ja neuvoa, jos minulla on aikaa.
Hämmentää vain, kun siinä ympärillä on varmasti monia muitakin joilta kysyä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Tätä muuten tapahtuu jopa, jos olen ulkomailla paikassa, jossa en todellakaan edes itse asu tai tiedä mitään sen enempää kuin perus turisti. T: Ap
Olet varmaan ystävällisen näköinen ja myös luonteinen.
Itsellä samaa nykyään ehkä vähemmän mutta nuorena näin kävi usein. Silloin kyllä ihmiset pummasi myös rahaa.
Minulla sama juttu! Yhdenkin kerran opastin kolmea eri turistipariskuntaa samana iltana, kun olin juuri saanut edellisille selostettua, niin seuraavat jo pyysivät, että neuvoisin heitäkin.
Kun joutuu kysymään tuntemattomalta neuvoa niin monet Ihmiset pyrkii kääntymään turvalliselta eli itsensä kaltaisen tyypin puoleen.
Samoja kokemuksia. Muutaman kerran ulkomailla on pyydetty neuvomaan tietä. Kotimaasta puhumattakaan. Teidän usein työmatkoilla kotimaassa ja kysellään usein jotain paikallista ravintolaa, tietä jonnekin Punavuoren pikkukuppilaan tai apua oikean bussin valintaa
Jossain lomareissulla Kalajoella,Vuokatissa, Levillä jne.tullaan kyselemään jotain ladun lähtöpaikkaa, oikotietä toiselle alueelle tai jonkun tietyn mökin sijaintia. Koiran omistajana ilmeisesti ajatellen minun tuntevan ympäristö.
Kaupassa sama juttu.Luullaan myyjäksi. Viime viikonloppuna kipaisin K-raudassa kesken pihahommien ostamassa uuden lehtiharavan ulkovaatteet päällä ja isot aurinkolasit päässä ja eikös silloinkin olisi pitänyt alkaa neuvomaan, mistä löytyy jotain oven tiivisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia. Muutaman kerran ulkomailla on pyydetty neuvomaan tietä. Kotimaasta puhumattakaan. Teidän usein työmatkoilla kotimaassa ja kysellään usein jotain paikallista ravintolaa, tietä jonnekin Punavuoren pikkukuppilaan tai apua oikean bussin valintaa
Jossain lomareissulla Kalajoella,Vuokatissa, Levillä jne.tullaan kyselemään jotain ladun lähtöpaikkaa, oikotietä toiselle alueelle tai jonkun tietyn mökin sijaintia. Koiran omistajana ilmeisesti ajatellen minun tuntevan ympäristö.
Kaupassa sama juttu.Luullaan myyjäksi. Viime viikonloppuna kipaisin K-raudassa kesken pihahommien ostamassa uuden lehtiharavan ulkovaatteet päällä ja isot aurinkolasit päässä ja eikös silloinkin olisi pitänyt alkaa neuvomaan, mistä löytyy jotain oven tiivisteitä.
Jätä se työkaluliivi pois niin eivät oleta myyjäksi.
Et ole ainoa, olen alkanut tosin pelaamaan tällä peliä. Lähetin vuosia sitten jonkun kiinalaisparin Helsingissä jonnekin en ties minne etsimään jotain museota josta en ollut koskaan edes kuullutkaan. Saksalaiset kysyivät ruokapaikkaa, niin kerroin että ABC on suosittu ravintola. Joku ei osannut maksaa pysäköintimaksua, niin kerroin että ei täällä ole pysäköinninvalvontaa, jätä siihen. Jne.
Ei minunkaan mielipidettä kuunnella, miksi muiden pitäisi kuunnella minun?
Ole iloinen, että näytät täyspäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa, olen alkanut tosin pelaamaan tällä peliä. Lähetin vuosia sitten jonkun kiinalaisparin Helsingissä jonnekin en ties minne etsimään jotain museota josta en ollut koskaan edes kuullutkaan. Saksalaiset kysyivät ruokapaikkaa, niin kerroin että ABC on suosittu ravintola. Joku ei osannut maksaa pysäköintimaksua, niin kerroin että ei täällä ole pysäköinninvalvontaa, jätä siihen. Jne.
Ei minunkaan mielipidettä kuunnella, miksi muiden pitäisi kuunnella minun?
Selvä psykopaatti siinä.
Tämä oli hauska ketju :) Itselläni on sama vika eli yleisenä infona olo. Lapseni on jo tuskastunut siihen, kun meillä matka aina keskeytyy kun joudun opastamaan.
Hassuinta siinä on se, että minä en oikeastaan edes pidä ihmisistä. Siis lähtökohtaisesti olen kohtelias ja puhun helposti kenen kanssa tahansa, mutta minusta 95% ihmisistä on ärsyttäviä enkä haluaisi olla heidän kanssaan tekemisissä. Sanon myös herkästi vastaan tai jopa ilkeästi (no, en lapsen läsnäollessa).
Minulla nuorena sama, myös ulkomailla. Nyt olen nelikymppinen ja huomaamattomampi, niin harvinaisempaa.
on multakin kysytty myös turistit (Hki) ja itse saatan kysyä ulkomailla missäpäin joku paikka on.
Mulla sama! Kaupassa luullaan myyjäksi, laitapuolen kulkijat juttelee, mummot pyytää apua. Mutta ei se mua haittaa, huvittaa vaan
aloittaja näyttä joko suomen tietoviisaalta tai sitten tosi isot tissit
Sulta tullaan kysymään, koska otat helposti katsekontaktia, jos joku vähänkin huomioi sinua. Tuo ihmisten tuppautuminen loppuu, kun et enää huomioi heitä mitenkään. Katsele johonkin muualle, kun ohitat ihmisiä ja pidä kasvot ilmeettöminä. Huomaat nopeasti, että sulta ei enää kysytä mitään sen jälkeen. Ehkä sinnikkäimmät feissarit saattavat ottaa askeleita sua kohti, mutta hekään eivät yritä sen kummemmin puhua sulle enää.
Olet empaattisen ja helposti lähestyttävän näköinen ja se vetää ihmisiä puoleesi.
Minä myös.
Vastaantulevissa vanhuksissa on niitä joilla on tapana napata minut otteeseensa ja olla päästämättä irti. Kävelykepillä käsivarresta nääs. Sitten alkaa jutustelu.
Vierailija kirjoitti:
Sulta tullaan kysymään, koska otat helposti katsekontaktia, jos joku vähänkin huomioi sinua. Tuo ihmisten tuppautuminen loppuu, kun et enää huomioi heitä mitenkään. Katsele johonkin muualle, kun ohitat ihmisiä ja pidä kasvot ilmeettöminä. Huomaat nopeasti, että sulta ei enää kysytä mitään sen jälkeen. Ehkä sinnikkäimmät feissarit saattavat ottaa askeleita sua kohti, mutta hekään eivät yritä sen kummemmin puhua sulle enää.
Ei toimi minulla tämä. Muistan kun lapseni kanssa kävelin vilkkaan kevyen liikenteen väylän risteyksessä ja meillä oli juttu kesken. Kiire oli bussiin ja juttelimme samalla kun katsoimme, ettei jäädä pyörien alle tai bussi mene ohi. Niin tämän sekamelskan keskeytti joku mamma, jonka etsimä paikka oli kilometrien päässä. Näytin vaan kädellä, että mene tonne. Miksi minulta piti kysyä, kun selvästi olin kiireisen näköinen.
nro 50
Joskus kysyjän olemus jo paljastaa, mitä hän etsii. Tällöin neuvon hänet alkoon, ennen kuin hän edes ehtii kysyä mitään.
Viimeisen 20 vuoden aikana minua on lähestynyt yksi feissari, pari sähkö- tai liittymämyyjää ja yksi raivoava nainen.
Olen oikeastaan teille hieman kateellinen.
Minua myös. Kai joissain ihmisissä sitten vain on sellainen hyvä aura, positiivinen olemus ja siten on helppo lähestyä. Itse olen kiltti, rauhallinen ja hymyilen ihmisille kun tulevat vastaan. Minulle on monesti sanottu, että minusta paistaa läpi hyvä energia ja olen helposti lähestyttävä.