Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otetaanko PCOS vakavasti kunnallisella?

Vierailija
05.10.2022 |

Olen alkanut epäillä mulla olevan PCOS. Jätin minipillerit pois 2 kuukautta sitten eikä menkkoja näy vieläkään (en ole raskaana). Sitä ennen käytössä oli minipillerit 3 vuoden ajan, jolloin menkkoja ei ollut myöskään. Viimeiset menkat olivat yli kolme vuotta sitten, käyttäessäni e-pillereitä, eli kyseessä eivät olleet ns. luomumenkat vaan tyhjennysvuoto Omasta luonnollisesta kierrosta ei ole tietoa, sillä olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä viimeiset 13 vuotta. Silloin kun käytössä oli Nexplanon ehkäisykapseli (rinnastettavissa minipillereihin) menkat tuli kerran pari vuodessa, mikä on yleinen sivuoire. Vauvahaave alkaa nyt olla ajankohtainen, mutta siinäpähän haaveilen kun ei ole menkkojakaan

Kiinnostaako tämä ketään julkisella puolella, vai pitääkö mennä omakustanteisesti yksityiselle? Entä onko täällä ketään kellä ollut sama kaava - jos on, niin onnistuiko raskaaksi tulo ilman hedelmöityshoitoja?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muita oireita sinulla on kuin epäsäännölliset kuukautiset? Ei riitä pcos-diagnoosiin. Toisaalta mitä sillä tiedolla tekisitkään, ei siihen ole hoitoa, joka edistäisi hedelmällisyyttä. Paitsi laihduttaminen ja tupakoinnin lopettaminen, jos olet ylipainoinen tervakeuhko.

Vierailija
2/4 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti pcos nähdään ongelmana vain jos on vaikeuksia tulla raskaaksi. Oireisiin en ole toistaiseksi saanut apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaavassa tilanteessa varasin yksityisen gynen, joka totesi rakkulaiset munasarjat ja pcos:n. Tämän jälkeen otin yhteyttä julkiseen terveydenhuoltoon ja saimme lähetteen lapsettomuuspolille. Sain letrozolit, jotka tehosivat heti ja aikaansaivat ovulaation ja raskauduin. Eli jos haluat toimia nopeasti, suosittelen yksityistä gyneä, koska sen jälkeen diagnoosi takataskussa julkisella ainakin reagoitiin nopeasti.

Vierailija
4/4 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiselle kommentoijalle tiedoksi:

Diagnoosi voidaan asettaa, jos vähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy:

- 1. Pitkittynyt tai puuttuva kuukautiskierto

- 2. Liikakarvoitus (hirsutismi) tai laboratoriotutkimuksissa todettu biokemiallinen hyperandrogenismi eli mieshormonin liikaeritys (laboratoriokokeissa veren testosteroni yli 2.7 nmol/l tai yli 2.3 nmol/l riippuen menetelmästä ja laboratoriosta)

-3. Monirakkulainen munasarja ultraäänitutkimuksessa

Eli aloittajalla ei tarvitse olla muita oireita kun kuvatunlainen kuukautiskierto, jotta tutkimuksiin pääsee. Vasta tutkimukset eli verikokeet ja/tai ultraäänitutkimus vahvistavat diagnoosin.

Lisäksi 20% oireyhtymän omaavista ovat hoikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä