Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkea verenpaine ja huimaus. Väsyttää aina vain. Voiko olla vaarallista?

Vierailija
05.10.2022 |

Huimaus on alkanut vasta viime aikoina. Välillä pyörii päässä mutta en pyörry kuitenkaan. Huimaa vain hetken vähän aikaa. Tällaista ei ole ennen ollut.

Verenpaineet ovat olleet ainakin vuoden luokkaa 160/110. Tai korkeammatkin. Välillä paremmatkin mutta tuo ehkä keskiarvio.

Olen alle 30-v. Hikoilen ja haisen pahalle. Olen rapistunut ja väsynyt kuin mikäkin.
Olen jotenkin tosi huonossa kunnossa vaikka pärjään kyllä. En kuitenkaan koe olevani omassa normaalissa kehossani. Olen lihonutkin, paljon.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine on pahasta ja voi aiheuttaa vaarallisia sairauksia, mutta se itsessään jo aiheuttanee noita oireita.  

Vierailija
2/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mieleen mennä lääkäriin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuutta se vain on. 

Vierailija
4/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on laitettu masennuksen ja hypotyreoosin piikkiin.

Ap

Vierailija
5/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tai sitten ei, kristallipallo on valitettavasti huurussa ja teelehdet loppuneet.

Vierailija
6/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo kohentuu heti kun olet saanut verenpainelääkkeet. Eli lääkäriin vaan. Noilla lukemilla lääkitys on selviö.

Vierailija
7/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö lääkäri mitannut verenpainettasi? Kuuluu jokaisen lääkärikäynnin perustoimiin.

Vierailija
8/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoiminta tuli mieleen, mutta sitten luinkin että se sulla jo todettu. Onko siihen jotain lääkitystä? Onko kontrolloitu, ultrattu rauhasta? Vaikka vaiva olisi tiedossa, voin sanoa että lääköreiden tietoisuus kilppariasioista on todella vajavaista!

Vierailija
9/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset arvot vaatii kyllä ehdottomasti verenpainelääkityksen, mene heti lekuriin, muutkin vaivat voi parantua tai helpottaa ainakin.

Vierailija
10/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö lääkäri mitannut verenpainettasi? Kuuluu jokaisen lääkärikäynnin perustoimiin.

Mittasi. Väitti ensin, että on jotain lääkärijännitystä vain. No sanoin, ettei ole vaan minulla on oikeasti verenpaineet koholla.

No käski seurailemaan kuukauden ajan. Seurailin ja parhaat arvot olivat luokkaa 130/85 eli normaalit.

Oli myös useita todella korkeita. No vein lääkärille tunnollisen listan useista mittauksista.

Ei syytä huoleen ja ajatteli, että kun masennuslääkkeet vievät masennuksen niin verenpainekin laskee.

No, enpä tiedä. Tästäkin aikaa jo puoli vuotta.

Ehkä ei ole syytä huoleen. Lisään vielä, että minua etoo lähes päivittäin, outo etova olo. Rintakehällä ja ylävatsalla painon tuntoa ja kihelmöintiä.

En juuri jaksan välittää mutta aina tulee uusia oireita, nyt tuo huimaus.

Ap

Vierailija
11/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen liikatoiminta tuli mieleen, mutta sitten luinkin että se sulla jo todettu. Onko siihen jotain lääkitystä? Onko kontrolloitu, ultrattu rauhasta? Vaikka vaiva olisi tiedossa, voin sanoa että lääköreiden tietoisuus kilppariasioista on todella vajavaista!

10 vuotta vajaatoimintaa ollut. Lääkkeenä tyroksiini.

Pitäisi käydä taas kokeissa.

Ap

Vierailija
12/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilppari, ap, kilppari! Tuo 10. kommentti oli mulle se viimeinen "diagnoosin" vihje. Etova olo voi tulla, jos kilppari on kasvanut ja painaa henkitorvea. Sydän oireilee, kun arvot on vinksallaan ja sydämeen liittyy vahvasti myös verenpaine. Huimaus liittyy myös, koska kroppasi ei hapetu kunnolla ja sekin liittyy kilpirauhaseen (ja rautaan).

Vierailija
13/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä esimerkki elävästä elämästä:

Itsellä oli hoitamaton korkea verenpaine vuosia, tiesin että korkeat on paineet, mutta en jaksanut 35v kiinnostua aiheesta tarpeeksi, etenkin kun se ei sillä tavalla tuntunut.

Sitten vuosi sitten (silloin 52V) alkoi tuntua, aivoinfarkti ja suoraan sairaalaan  - seuraukset eivät kovin mukavia, voin vakuuttaa. Korkea verenpainen vaatii pääsääntöisesti lääkityksen, jolla paineet saadaan alas.

On niin helppo siirtää asiaa, ja vuodet kuluu. Älä tee samaa virhettä.

Vierailija
14/19 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kipuja kropassa? Minulla kipu nostaa sykettä ja samalla verenpainetta. Kipukynnyslääkkeet on , että saa nukuttua.

Vierailija
15/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy seurailla vielä verenpainetta tiheämmin ja yrittää muuttaa elintapoja, ettei ainakaan söisi suolaisia ja verensokeria kovasti kohottavia ruokia. Varmaan verensokerin koholla oleminenkin voi vaikuttaa verenpaineeseen. 

Yö meni taas hikoillessa. Olin aivan pää märkä ja lakanat myös. Heräsin tähän ja vielä myöhemmin yöllä toisen kerran. Oli pakko mennä aamulla suihkuun ja vaihtaa lakanat. Tällaista ei ole siis ennen ollut kuten nyt viimeaikoina. 

Minulla oli kyllä yöllä kylmä ja silti vain hikoilin. Ehkä kilpparin vajaatoiminta on nyt liikatoimintaan päin muuttunut. Täytyy käydä verikokeissa jahka ehdin. 

-ap 

Vierailija
16/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kipuja kropassa? Minulla kipu nostaa sykettä ja samalla verenpainetta. Kipukynnyslääkkeet on , että saa nukuttua.

Eipä juuri, onneksi. Joskus selkä vähän vinoilee mutta ei onneksi pahasti. Ainoa milloin tunnen todella repivää kipua kehossani, sellaista oikeasti kovaa kipua pitkin kroppaa, joka on lähes sietämätöntä ja on pakko liikuttaa jäseniä, on silloin kun meditoin. Eli keskityn kroppaani ja pelkästään olemiseen vailla ajatuksia. Tämä on varmaan jotain sellaista tiedostamatonta traumaa kehossa, joka puskee sitten esille kun rauhoitun kokonaisvaltaisesti. 

Ap

Vierailija
17/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraukset on koettu - en suosittele! kirjoitti:

Tässäpä esimerkki elävästä elämästä:

Itsellä oli hoitamaton korkea verenpaine vuosia, tiesin että korkeat on paineet, mutta en jaksanut 35v kiinnostua aiheesta tarpeeksi, etenkin kun se ei sillä tavalla tuntunut.

Sitten vuosi sitten (silloin 52V) alkoi tuntua, aivoinfarkti ja suoraan sairaalaan  - seuraukset eivät kovin mukavia, voin vakuuttaa. Korkea verenpainen vaatii pääsääntöisesti lääkityksen, jolla paineet saadaan alas.

On niin helppo siirtää asiaa, ja vuodet kuluu. Älä tee samaa virhettä.

Tätä tuskin kukaan haluaa, kiitos kommentistasi. Toivottavasti olet selvinnyt mahdollisimman hyvin aivoinfarktista, se voi viedä pitkän toipumisen. 

Kerran sain erään kohtauksen mutta sitä ei lähdetty tutkimaan suuremmin koska ekg ja verikokeet olivat ok. Yhtäkkiä vain tunsin oloni huononevan, oli raskasta ja hengitys työlästä, kaveri ihmetteli vieressä, että onko minun vaikea hengittää. No en noteerannut, kunnes kunto romahti sillä tavalla, että olin aivan pyörtymäisilläni, tuntui, että pää painaa kovasti, sydän hakkaa ja sain itkun keskeltä sanottua, että soita ambulanssi. Tokenin siitä kuitenkin jotenkin todella nopeasti ja mittailin verensokerin, oli ok ja sitten verenpaineet. Näytti todella korkeaa lukua, 180/120 ja sen jälkeen yritin mittailla uudestaan. Mittari ei enää suostunut näyttämään arvoja lainkaan minulle mutta kaverille kyllä. 

Ei soitettu ambulanssia sittenkään, vaan koska tokenin aika hyvin niin otin aspiriinia ja lähdin itse päivystykseen. Tässä välissä olin jo toipunut lähes täysin ja verenpaineet laskeneet 140/85. 

Se oli pelottava kokemus ja tosiaan ekg ja verikokeet. Kaikki ok eikä kukaan osannut sanoa mitä tapahtui eikä koko asiaa ole sen jälkeen hoidettu. 

Ehkä oli jokin tukos kyseessä, ei tietoa. 

Tsemppiä sinulle. Kyllä nämä täytyisi ottaa paljon vakavammin.

Ap 

Vierailija
18/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten liikunta?

Vierailija
19/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri

Mutta jos hikoilee ja hiki haisee pahalta niin olisi syytä katsoa maksa ja munuaisarvot.

Olet niin nuori että elämäntapa muutos on helpompi tehdä nyt kuin myöhemmin.

Jätä sokeri ja suola pois, kyllä, kokonaan 

Liiku matalalla sykkeellä tunti päivittäin, kävele,pyöräile, kerää marjat ja sienet.

Maksasta laihtuu ensimmäisenä jos siellä on rasvaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä