Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt pitäisi pestä vain täysiä koneellisia, mutta siitäkään ei tule mitään jos haluaa lajitella pyykit pesuohjeiden mukaan.

Vierailija
04.10.2022 |

Kun on valkopyykki, kirjopyykki, lakanapyykki, alusvaatteet, villavaatteet, käsinpesu, hienopesu, 30,40,60,95 astetta.
Ei minulla ole valkopyykkiä esimerkiksi niin paljon, että saisin siitä ikinä täyttä koneellista. Tai tummaa 40 asteen hienopesuun menevää.
Kumpaa siis noudatatte pesuohjeita vai energiansäästöneuvoa pestä vain täysiä koneellisia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut värinkeräysliinoja?

Auttaa pikkasen, mutta ei mun mielestä ole 100 prosenttisen varma keino. Jos tuote on kova värjään niin ei siinä kyllä noi liinatkaan auta.

Vierailija
22/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule puhdasta täysissä koneissa.

No ei niitä sinne määrättömiä tukita. Itselleni täysi kone on se, että märkänä pyykit on luukun puolessa välissä. Mahtuvat väljässä koneessa pyörimään ja puhdistuu.

Täysi koneellinen on Marttojen ohjeen mukaan sellainen, että käsi juuri mahtuu rummun yläosan ja vaatekasan väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri laitan sukat pesuun, kun ei ole enää puhtaita jäljellä, mutta pitää väkisin keksiä jotain muutakin +60-90 C pesuun.

Mulla menee sukat muun pyykin joukossa 60 asteessa.

Niin minullakin aina, mutta nyt ei ihme kyllä ole valmiiksi muuta pyykättävää.

Vierailija
24/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii. Eihän sinne mahdu vettäkään jos survotaan täyteen. Mutta jos kone on 7kg pyykille niin 7kg ja se on täysi vaikka vielä tilan puolesta sopisi toinen mokoma kevyesti.

Vierailija
25/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä sinne määrättömiä tukita. Itselleni täysi kone on se, että märkänä pyykit on luukun puolessa välissä. Mahtuvat väljässä koneessa pyörimään ja puhdistuu.

Täysi koneellinen on Marttojen ohjeen mukaan sellainen, että käsi juuri mahtuu rummun yläosan ja vaatekasan väliin.

Kämmen pystyasennossa. Mahtuu eli jää ainakin 10 cm tilaa. Märkänä on sitten rummun puolivälissä.

Vierailija
26/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään aina pese täysiä koneellisia. Meillä on iso pesukone ja etenkin valkoista pyykkiä kertyy sen verran hitaasti, että kone on puolillaan, kun täytyy jo pestä (kun niitä valkoisia vaatteita kuitenkin tarvitsee). Mutta ei hätää, meidän pesukoneessa on ainakin eri ohjelmat sen mukaan mitä pyykkiä sinne laittaa ja miten täysi kone on. Ne vajaat koneelliset pyörivät paljon nopeammin. Jotain hienopesupyykkiä ei saa edes laittaa kovin paljon kerrallaan. Ja lakanat ja pyyhkeet ainakin pesen 60 asteessa, vaikka jossakin kehotetaan sitäkin välttämään säästön nimissä. Mutta tämä on tätä "säästöajattelua", että jee, säästän sähköä, mutta pesen pyykit pilalle, joten joudun ostamaan uusia vaatteita nopeammin, mutta säästän sähköä. Arkijärki kunniaan.

Vierailija
27/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii. Eihän sinne mahdu vettäkään jos survotaan täyteen. Mutta jos kone on 7kg pyykille niin 7kg ja se on täysi vaikka vielä tilan puolesta sopisi toinen mokoma kevyesti.

Mittaako joku muka pyykin painon ennen pesua? Ja kuivana vai märkänä?

Vierailija
28/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloa isosta perheestä. Saa täysiä koneellisia helposti.

Vierailija
29/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat, villapesu. Kaikki muut vaatteet Eco (40-60 asteohjelma). Lakanat ja pyyhkeet oma koneellinen. Ihan kaikki värit samassa, ei ole mitään väri valumia tapahtunut..

Täydet koneelliset kaikki.

Vierailija
30/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kone jauhaa täyttä koneellista 4 h ja pikkuisen päälle. Vajaan pesee noin 1,5 h:ssa. En todellakaan pese täysiä koneellisia! Kaksi vajaata pyörii tunnin vähemmän.

Vierailija
31/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki samaan ja värinkeräysliinoja pari kappaletta mukaan. Käytän noista kymmenistä ohjelmista vain 40 ja 60 astetta sekä lyhennän pesuohjelmalla tuntiin.

Nyt ehkä on järkevää alkaa katsella ohjekirjasta miten paljon eco-ohjelma säästää energiaa.

Ei vaan millään viitsisi neljää tuntia pyörittää konetta.

Onko jollain kokemuksia eco-ohjelmista? Sen verran tiedän että käyttää paljon kylmää vettä.

Siis ei lämmitä 60:een asteeseen, niin hiukka arveluttaa.

Vierailija
32/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukat, villapesu. Kaikki muut vaatteet Eco (40-60 asteohjelma). Lakanat ja pyyhkeet oma koneellinen. Ihan kaikki värit samassa, ei ole mitään väri valumia tapahtunut..

Mulle kerto pesukoneita suunnitteleva insinööri ettei eco lämmittäis kuuteenkymppiin.

Espanjassa kyllä pestään kaikki pyykit kylmällä vedellä. Siellä tosin myydään siihen tarkoitukseen sopivaa pesuainettakin.

Uusissa koneissa on täälläkin toi kylmäpesu mutta en ole kaupoista löytänyt pesuainetta.

Vierailija
33/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yhdistelen näin.

Keittiöpyyhkeet ja tiskirätit yhteen.

Pyyhkeistä jos ei tule täyttä, heitän jonkun kylpytakin mukaan. Tummat (t paidat, hupparit, housut, alusvaatteet), kunhan on tummaa niin yhteen vaan.

Valkoiset yhdistettynä vaaleisiin.

Siivousliinat, mopit menee yhteen koiran tassupyyhkeiden kanssa.

Kun vaihdan sänkyihin lakanat, yritän saada samanvärisiä tai edes sävyisiä yhteen. Esim valkoinen lakana, vaaleat pussilakanat, vaaleanvihreät tyynyliinat, näin saa helpommin täydet koneelliset lakanapyykkiä. Ei niin, että valkoinen lakana, tummansininen pussilakana, punaiset tyynyliinat.

Meidän vaatteet on jo sen verran moneen kertaan pestyjä, ettei niistä hirveästi enää väriä lähde eikä ole niin väliä peseekä 40 vai 60 asteessa. Poikkeuksiakin toki on.

Mun työvaatteet on oma koneellinen ja pakko pestä vaikka vajaaksi jää, siihen sekaan ei voi muuta pyykkiä laittaa ja pesun jälkeen kone on pestävä tyhjänä.

Vierailija
34/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt jo vuosia kaiken vaatepyykin samassa väristä riippumatta. Värinkerääjäliinat toimii kyllä. 40 asteen päivittäispesu vie tunnin ja 15 minuuttia täydellä koneellisella ja energiaa kuluu 1,5 kWh. Lakanat ja pyyhkeet erikseen. Lakanoita en vaihda viikottain, tyynyliinat kyllä mutta pesen nekin vasta kun tulee täysi koneellinen lakanoiden kanssa. Pyyhkeet pyörii kerran viikossa 60 asteessa, pesu ei vie yhtään enempää aikaa mutta vähän enemmän energiaa.

Vierailija
35/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kerto pesukoneita suunnitteleva insinööri ettei eco lämmittäis kuuteenkymppiin.

Espanjassa kyllä pestään kaikki pyykit kylmällä vedellä. Siellä tosin myydään siihen tarkoitukseen sopivaa pesuainettakin.

Uusissa koneissa on täälläkin toi kylmäpesu mutta en ole kaupoista löytänyt pesuainetta.

Kiito, hyvä tietää, olin aluksi vähän varuullani kun Samsungin Eco-ohjelmassa on vain tuo 40-60 asteen väli ilman lämpötilan säätömahdollisuutta. Hyvä jos lämpö siinä pysyy 40 asteen tienoolla.

Lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteen ohjelmalla, kun vähän tuo Eco ohjelma kuitenkin mietitytti, ettei ehkä nosta kuuteen kymppiin.

Kiitos myös noista värikerääjäliina vinkeistä!!

Vierailija
36/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kone jauhaa täyttä koneellista 4 h ja pikkuisen päälle. Vajaan pesee noin 1,5 h:ssa. En todellakaan pese täysiä koneellisia! Kaksi vajaata pyörii tunnin vähemmän.

En tajua noita usean tunnin pesuohjelmia, miten kukaan ostaa sellaisen koneen?

Eka kysymys on pesukonetta ostaessa millaiset pesuohjelmat koneesta löytyvät. Pätee niin pyykinpesun kuin astiabpesukoneeseen.

Yleensä aivan hyvä pesutulos tulee jos koneessa on esipesu + varsinainen pesu ja se kestää 55- 60min kun pesee 60 asteessa. Jos pesee 40 asteessa menee hieman vähemmän aikaa.

Vierailija
37/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut pesen erikseen 60 asteessa, vaikka kuinka suositellaan jotain täysiä koneellisia. En muutenkaan odottele sitä että saan varmasti jonkun täyden koneellisen, vaan pesen tarpeen mukaan vaikka olisi vain pari t-paitaa ja housut. Nekin tietysti 60 asteessa. Ainoastaan villa päätyy siihen 40 käsinpesuohjelmaan. Lakanat ja pyyhkeet useimmiten 90 asteeseen.

Vierailija
38/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiito, hyvä tietää, olin aluksi vähän varuullani kun Samsungin Eco-ohjelmassa on vain tuo 40-60 asteen väli ilman lämpötilan säätömahdollisuutta. Hyvä jos lämpö siinä pysyy 40 asteen tienoolla.

Lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteen ohjelmalla, kun vähän tuo Eco ohjelma kuitenkin mietitytti, ettei ehkä nosta kuuteen kymppiin.

Ne liinat on tosi hyviä. Niitä on kestoliinojakin, joita voi käyttää kymmeniä kertoja.

Jostain luin että kaikki liinat kestävät useamman käytön. Olen heittänyt turhaan pois. Täytyypä kokeilla.

Vierailija
39/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin vaatteeni ja tekstiilit sellaisissa väreissä, joita voi pestä joko kirjopyykissä tai valkopyykissä. Ohjelmista minulla ei ole pesukoneesta käytössä kuin lyhytohjelma 30-astetta ja 60-astetta. Pesuaine sopii sekä kirjo- että valkopyykille.

60-asteista ohjelmaa käytän lakanoille, pyyhkeille, tiskiräteille yms. Ajoittain heitän sekaan puuvilla-alushousut ja kaiken, minkä voi siinä asteessa pestä. Ohjelma pyörii n. 1-2 kertaa kuukaudessa. Enkä kyllä erittele esim. lakanapyykkiä jonkun värin puolesta. Luonnonvalkoinen lakana, roosa lakana ja punainen froteepyyhe menevät minulla samaan koneelliseen, koska minua ei haittaa jos se luonnonvalkoinenkin värjäytyisi vähän punertavaksi pyykissä, koska roosa on makkarini pääväri.

Viikottain pesen käyttövaatteita lyhytohjelmassa ja pyrin käyttämään vaatteita niin, että saan esim. jossain vaiheessa vaikkapa tarpeeksi pelkkiä punaisia käyttövaatteita koneellisen. Vaatteissa, joita siis haluan pitää hyvänä ja ihmisten ilmoilla, pesen huolellisemmin ohjeiden ja värin mukaan. Joku vanha puuvillayöpaita taas voi hyvin mennä mihin tahansa pyykkiin minulla.

Eikä sen rummun äärilaitojaan myöten tupattuna kuulukaan olla. Täysi koneellinen on sellainen, joka on sullomatta ja kevyesti täynnä. Joskus, jos tulee vähän jotain hienopyykkiä, pesen sellaiset 30-asteen lyhytohjelmalla, enkä yleensä kerrytä pyykkipinoa, koska omistan vaatteita ja petivaatteitakin aika vähän.

Kun jotain pesee, kannattaa aina laittaa pyykkiin kaiken, minkä vaan voi. Sen puolipitoisenkin. Koska muuten taas kohta tarvitaan konetta sen yhden puolipitoisen takia.

Vierailija
40/42 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne liinat on tosi hyviä. Niitä on kestoliinojakin, joita voi käyttää kymmeniä kertoja.

Jostain luin että kaikki liinat kestävät useamman käytön. Olen heittänyt turhaan pois. Täytyypä kokeilla.

Lisäksi noiden kestoliinojen materiaali on sellaista, että niistä saa hyviä siivousrättejä sen jälkeen, kun ovat sen muutaman kymmenen pesua värinkeruutaan tehneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan