Paljon teillä on huoneenlämpötila?
Ja onko sähkölämmitys? Täällä tasan 22c ja kaukolämpö.
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö vesipattereilla, eikä mikään patterien ilmaus auttanut meillä tippaakaan, saati termostaatin vaihto. Lattialämpö makkarissa max. 16, muualla lattioilla 17-18 astetta. Keskellä huonetta makkarissa sängyllä 18, keittiötasolla ja TV-tasolla olohuoneessa jo miltei 20 astetta C. Ja ulkona vielä vasta nollakeli...
Taitaa ikkunoista vetää, kun lämpö jakautuu noin epätasaisesti, ikkunat tiivistetty?
21 astetta, just sopiva. Lämmityksenä sähkö+puu. Meillä on hyvä sopimus vielä 1,5-vuotta, sen jälkeen jos sähkö on kallista vielä niin säästöön menee vähemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
21 astetta, just sopiva. Lämmityksenä sähkö+puu. Meillä on hyvä sopimus vielä 1,5-vuotta, sen jälkeen jos sähkö on kallista vielä niin säästöön menee vähemmän rahaa.
Huoneesta riippuen 15-19 asteen välillä. Viileää on, mutta mulla ei ole varaa reilumpaan lämmittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16,5 ja värjöttelen paksuissa vaatteissa. Ei ole varaa lämmittää enempää.
Sama. Yöksi kuumavesipullo peiton alle.
Lämmitän hartioita kauratyynyllä töitä tehdessä kun istuessa tulee kylmä. Illalla lämmitän sillä sänkyä ennen nukkumaanmenoa.
Kokeilin pistää ilmalämpöpumpun 16 asteeseen eikä erityisemmin palellut. Ja vehje pois päältä, jos olen päivän muualla. Lämpötila ei ehdi laskea montaa astetta. Sähkölasku sen sijaan laskee...
Me ollaan nudisteja, joten pidämme huonelämpötilan n.30c asteen korvilla.
Mittari näyttää 23 astetta. Ainakaan mulla ei ole kuuma. Kerrostalo ja kaukolämpö, pattereita ei voi itse mitenkään säädellä.
Vierailija kirjoitti:
Mittari näyttää 23 astetta. Ainakaan mulla ei ole kuuma. Kerrostalo ja kaukolämpö, pattereita ei voi itse mitenkään säädellä.
Pitää vielä mainita että lattiat on meillä todella kylmät.
19-20 astetta tilasta riippuen (ja kosteissa tiloissa 23). Nopeasti tähän on tottunut, vaikka vilukissa olenkin.
22 astetta on juuri passeli, alemmaksi jos menee niin palelee ja eihän sitä nyt misäänn Ukrainassa olla!
mulla 26 ja vaimon makkarissa 14, minähän ne kulut maksan
13-14,sähkölasku pienentynyt 40% ja halpa sopimus vielä.
Aamulla n. 15, illalla lämmityksen jäljeen 17-18.
Vanha omakotitalo, puulämmitys (puuhella ruoanlaittoon ja lämpöön keittiössä, olohuoneessa varaava kaakeliuuni.) Yläkerrassa talvella n.16 (lämpiää edellisten piipun kautta).
Villaa alle, villaa päälle. Hyvä nukkua ylähäällä!
20,5 astetta. Kylmän kanssa pärjää, koska voi laittaa lisää vaatetta päälle.
Valitettavampaa on, että kesällä asunnon lämpötila nousee kevyesti yli kolmenkymmenenkin asteen, koska aurinko paistaa asuntojen sisään ja oman asunnon verhojen kiinni pitäminen ei juurikaan auta.
Oisko +23°C, vapaapäivänä tulta kaminaan heti aamusta, -6°C ulkona
Vanhanajan tiilimuuri ja peltikuorinen pystyuuni kumpikin kuumana, lämpötila 24 astetta uunin vieressä, kauimmaisessa ulkonurkassa 16 astetta. Uunit kylmänä, pelkkä ilmalämpöpumppu, 17-18 astetta, pakkasella tulee kylmempi.
Mukava lämpötila ilman suurta sähkölaskua edellyttää siis puulämmitteisten uunien lämmittämistä. Tiilimuurin voi varata joka toinen päivä (tai joka kolmas, lauantaina iltapäivällä lämmitetty oli nyt maanantaipäivänä vielä lämmin. Pienempi pystyuuni kannattanee lämmittää joka päivä, pesä on pieni, eli kovin isoa annosta ei mahdu palamaan. Tuvassa on vielä kolmaskin tulisija, Balladi-uuni, aikanaan puretun leivinuunin tilalle tuodun ja sen jälkeen poistetun öljykaminan tilalle kasattu, se on vain noin 400 kg painava, mutta keraamista massaa kuitenkin rakenteeltaan. Sen lämmitän kovilla pakkasilla aamuin illoin. Oli ostettaessa kakkoslaatua, eli oli edullinen. Tuossa siis on paikka kunnon pystyuunille tai varaavalle leivinuunille, säästän pääomaa sellaisen hankkimiseksi, ei ole halpa investointi.
Keittiössä on Porin valun valurautainen hella, alaosa tiilestä tehty, varaa sekin lämpöä. Levyn päällä on kolmessa isossa kattilassa kuumaa vettä, josta voi ottaa tiskivedet ym.
Tapaninmyrskyn jälkimainingeissa oltiin kaksi viikkoa puulämmityksellä, puuhellalämmitteisellä ruualla ja kantovedellä. Kun talo on sota-aikana rakennettu, ei sähköjä tai juoksevaa vettä silloinkaan ollut. Sujui ihan hyvin, kun kylmätuotteetkin vietiin peltitynnyriin ulos viimaan. Paksut hirsiseinät tasaavat lämmönvaihteluja.
Kerrostalo kaukolämpö ja ylin kerros. Patterit minimissä, eli kylmät, kuitenkin lämpö 22,4 astetta.
72 astetta täl hetkel.