Saako hammaslääkäri voivotella asiakkaan hampaita?
Jos hampaat ei nyt kuitenkaan ihan kaikki ole mätänemisvaiheessa ja koko hammas kalustoa tarvitse poistaa. Onko tässä syy miksi ihmiset ei halua hammaslääkäriin?
Kommentit (22)
Lain hammaslääkärin elinkeinosta pykälä 15 momentti 47 kieltää voivottelun tahi muunlaisen negatiivissävyisen kommentoinnin.
No voivottelu olisi jo vähän tyylitöntä. Mutta jos hampaat on heikossa kunnossa se pitää sanoa niin että potilas sen ymmärtää, eikä tosiasiasta pidä loukkaantua. Hoidat sitten ne hampaat kuntoon vaan.
No jos hampaani ovat kauheassa kunnossa, toivoisin hammaslääkärin sanovan jotain mielellään paljonkin ennen kuin ne ovat täysin mädät. Ehkä sitten ehtii tehdä jotain.
Taitaa olla voivottelu myyntitaktiikkaa. Ehdottiko että voisi laittaa hampaat kuntoon esimerkiksi nopeasti ja edullisesti?
Vierailija kirjoitti:
No jos hampaani ovat kauheassa kunnossa, toivoisin hammaslääkärin sanovan jotain mielellään paljonkin ennen kuin ne ovat täysin mädät. Ehkä sitten ehtii tehdä jotain.
On eri asia kertoa potilaalle asiallisesti mitä ongelmia hampaista löytyy kuin taivastella, että miten olet voinut ne näin kauheaan kuntoon saada.
Se saa voivotella ja päivitellä ihan mitä haluaa. Ei ole kielletty vielä.
Kokemus vuosien takaa yksityiseltä. Ensimmäisellä kerralla porattiin reikä ja sanoi seuraavalla kerralla sitten hammaskiven putsaus. Hampaani oli ihan normikunnossa sitä reikää ja pientä hammaskiveä lukuunottamatta. Lopuksi kuitenkin alkoi opastamaan hammaslangan käyttöä (käytän n. joka toinen ilta) lankasi koko rivin ja sitten työnsi sen langan nenääni kiinni ja sanoi et tältä tämä haisee kun ei lankaa?? olin aivan jäykistynyt siihen tuoliin. Mies oli aivan kuin jossain kamoissa muutenkin ylikierroksilla. En mennyt enää hänelle, siihen poistoon menin hoitajalle.
En mennyt enää kyseiselle asemalle, ymmärrettävästi.
Itse menin hammaslääkäriin ainoinaan ja hammaslääkäri taivasteli kuinka on huonossa kunnossa hampaat. Oli yksityinen tämä. Muutaman kerran kävin. Joka kerta kauheeta päivittelyä 'voi voi voi voi' ja taas seuraava käynti viikon päästä 'voi voi voi voi'. Edelleen mulla hampaat suussa, että ei ne nyt ihan niin huonossa kunnossa ollut kuitenkaan. Tämä hammaslääkäri sai mut vihaamaan ylipäätään hammaslääkäreitä.
Saa varmaan, mutta en itse mene enää uudestaan sellaiselle hammaslääkärille, joka on käytännössä jo luopunut toivosta.
Hammashoitaja ruoti koko sukuni hampaat siinä töitä tehdessään. Siskopuoleni (totesi ettei voida vertailla, kun ei ole sama isä) jne. Tein kantelun.
Vierailija kirjoitti:
No itse en ainakaan menisi uudestaan sellaiselle hammaslääkärille, joka päivittelee kuinka hirveässä kunnossa hampaani ovat.
No jos no on hirveässä kunnossa niin kehuako niitä pitäisi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia kertoa potilaalle asiallisesti mitä ongelmia hampaista löytyy kuin taivastella, että miten olet voinut ne näin kauheaan kuntoon saada.
Kunhan tulee selväksi että tilanne on paha ja nyt pitää oikeasti tehdä jotain. En ole niin herkkä että en kestäisi "voivottelua" kunhan tulee selkeät ohjeet miten asiaa aletaan korjata.
Kävin 7 vuotta hammaslääkärillä, joka joka kerta sanoi että onpa huonossa kunnossa ja paljon hammaskiveä. Käytti 2 tuntia aikaa hammaskiven poistoon. Sattui niin vietävästi ja ikenet vuosivat verta muutama viikko sen jälkeen. Maksoikin ihan kauheasti
Vaihdoin hammaslääkäriä, kysyin että mikä on hammaskivitilanne, sanoi että ihan pikkuisen on ja poisti sitä n. 5 min. Ei tullut ikenistä verta, eikä sattunut. Tämä hammaslääkäri vanheni ja jäi eläkkeelle.
Jouduin vaihtamaan toiseen ja en ole vielä löytänyt hyvää, siis mikä ihme vimma niillä lääkäreillä on tehdä suuri määrä tarpeettomia toimenpiteitä. Viimeksi minulta porattiin kaikki hampaat, vaikka ei niissä ollut mitään vikaa. Sanoi että purenta on pielessä. Nyt on purenta päin hel...ttiä ja ei kärsi syödä mitään.
Kerran oli aiva kauhea käynti hammaskiven poistossa. Ainoa kerta kun näin on käynyt. En tiedä millä tekniikalla otti, taisi olla sillä kyretillä ihmettelin miten voi sattua tämä niin kamalasti. Siis kaivoi sieltä ikenen alta ihan vimmatusti. TUlin kotiin, niin verta tuli vieläkin sylkiessä. Ikenet ihan hellinä. Jäi niin kova kammo siitä touuhsta, että meni muutama vuosi pelon takia.
Nythän on siirrytty ultraääni poistoon. Ja ei mitään ulkolaisia vastaan, mutta nainen puhui voimakkaalla itäaksentilla, olisko sitten ollut heidän koulutuksensa siellä suunnassa vähän rouvimimman puoleista tiedä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse en ainakaan menisi uudestaan sellaiselle hammaslääkärille, joka päivittelee kuinka hirveässä kunnossa hampaani ovat.
Ei pidä kehua. Ammattitaitoinen lääkäri pystyy pitämään mölyt mahassaan ja keskittyä työhönsä. Jos ei mitään ole tehtävissä, sen voi kertoa haukkumatta ja kertoa mitä vaihtoehtoja on jäljellä.
Ammattitaitoinen hammaslääkäri osaa asiallisesti kertoa tilanteen. Millekään voivottelijalle en menisi toistamiseen.
Epäammattimaista on voivotella ääneen, ei siitä mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en käy julkisella, asiallista palvelua saa vain tuurilla. Jos ei hammaslääkäri osaa ilmaista itseään asiallisesti, niin huonosti menee.
Minusta saa olla vähän persoonallisuutta mukana, eikä vain kliinistä ammattimuminaa.