Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri määräsi add lääkkeet. Mitä sanoo kun kerron että ei ollutkaan varaa ostaa niitä vielä?

Vierailija
03.10.2022 |

Sain reseptin melko kalliisiin lääkkeisiin. Piti olla hoitopuhelu mutta mitä sanon kun ei ole vielä ollut varaa ostaa niitä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakko sun on sanoa niin kuin asia on. Tai jos mahdollista, siirrä soittoaikaa. Vain muutamat adhd lääkkeet ovat kalliita, mutta olet oikeuttu saamaan niistä kelan peruskorvattavuuden. Lääkärin on kuitenkin tehtävä lausunto sitä varten. Tekihän hän sellaisen?

Vierailija
2/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano näin: Minulla ei ollut vielä varaa ostaa lääkkeitä. Saan haettua ne x päivänä. Sovitaanko uusi soittoaika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä merkkinen? Elvanse on kallis, medikinet halpa. Sama aine, mutta medikinet vaikuttaa lyhyemmän ajan. Eli kysy, voiko vaihtaa.

Vierailija
4/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medikinet on hieman halvempi mutta ei sovi kaikille vaan tekee jotkut ahdistuneeksi. Elvanse/Attentin lisää keskittymiskykyä mutta aiheuttaa vähemmän motorista levottomuutta. On kalliimpi.

Kerro lääkärille. Hänen pitäisi ymmärtää että moni diagnoosia hakeva ja sen saanut on muutenkin elämäntilanteessa jossa rahaa ei ole liikaa.

Vierailija
5/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään tilanne on jo hieman parempi adhd lääkkeiden korvattavuuden kohdalla. Vielä kolme-neljä vuotta sitten monelta jäi lääkkeet syömättä koska niihin ei ollut varaa ja tilanne kriisiytyi.

Vierailija
6/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs väliä sillä on mitä se siitä tuumaa. Ei sun lääkäri mikään Jumala ole. Itse lleni lääkäri koitti syöttää minulle 3mea eri psykoosi lääkettä samaan aikaan. Käskin painua vit.. Uun ja syödä itse niitä.

Vierailija
7/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Medikinet on hieman halvempi mutta ei sovi kaikille vaan tekee jotkut ahdistuneeksi. Elvanse/Attentin lisää keskittymiskykyä mutta aiheuttaa vähemmän motorista levottomuutta. On kalliimpi.

Kerro lääkärille. Hänen pitäisi ymmärtää että moni diagnoosia hakeva ja sen saanut on muutenkin elämäntilanteessa jossa rahaa ei ole liikaa.

Käsittääkseni medikinet maksaa vain noin 15 e, kun elvanse 150 e ennen kela-korvausta, joka meille tuli vasta prin kuukauden jälkeen. Korvauksen jälkeen 70 e.

Vierailija
8/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvansea määräsi. Saan kelakorvauksen mutta jää silti maksamaan aika paljon. Tässä kuussa niin paljon menoja ettei rahaa jää lääkkeisiin. Ei kai tässä tapauksessa haittaa jos lääkkeiden ottaminen hieman viivästyy. Ap

Vierailija
9/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvansea määräsi. Saan kelakorvauksen mutta jää silti maksamaan aika paljon. Tässä kuussa niin paljon menoja ettei rahaa jää lääkkeisiin. Ei kai tässä tapauksessa haittaa jos lääkkeiden ottaminen hieman viivästyy. Ap

Eihän se haittaa, kun et niitä lääkkeitä tarvitse.

Vierailija
10/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin psykologin toimesta testit, joissa todettiin vahva add- epäily, mutta ikää on jo, joten en lähtenyt viemää asiaa lääkärille asti. Onko kukaan vanhempana diagnoosin saanut hyötynyt lääkehoidosta? Kokiko kukaan sen nostavan elämänlaatua? Ja miten jos on muita, fyysisiä sairauksia, joihin lääkitys, mm. Vaikea sydänsairaus?

Vierailija
11/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa voi ostaa samalla reseptillä halvempaa rinnakkaisvalmistetta. Yleensä kysyvät kumpaa tulee. Rinnakkaisvalmiste on siis samaa lääkettä kuin kirjoitettukin, mutta eri valmistajalta eri nimeltä. (Vrt. Valion maito vai Arlan maito)

Vierailija
12/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin psykologin toimesta testit, joissa todettiin vahva add- epäily, mutta ikää on jo, joten en lähtenyt viemää asiaa lääkärille asti. Onko kukaan vanhempana diagnoosin saanut hyötynyt lääkehoidosta? Kokiko kukaan sen nostavan elämänlaatua? Ja miten jos on muita, fyysisiä sairauksia, joihin lääkitys, mm. Vaikea sydänsairaus?

Minun pojallani on add. Hän ei pysty keskittymään mihinkään ilman lääkettä. Eli koulu yms sujuu hyvinnlääkkeen ansiosta. Siihen hän pettyi, ettei lääke auttanut, jos ei ole motivaatiota alkuunkaan.

Sydänsairaus voi olla este lääkkeen saamiselle. Tiedän erään, jolla on läppävika eikä saanut lääkettä.

Vierailija
13/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkinen? Elvanse on kallis, medikinet halpa. Sama aine, mutta medikinet vaikuttaa lyhyemmän ajan. Eli kysy, voiko vaihtaa.

Ei ole sama aine. Medikinetissä vaikuttava aine on metyylifenidaatti, kun taas elvansessa lisdeksamfetamiini. Elvanseen saa kelasta erityiskorvattavuuden lääkärinlausunnolla. Silti itselle jää vielä reilusti enemmän maksettavaa kuin medikinetistä tai muista metyylifenidaateista. Yleensä nämä kyllä kokeillaan ensin. Varmasti myös ap:n tapauksessa on näin tehty, mutta jostain syystä ei ole hänelle sopinut.

Vierailija
14/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama aine. Medikinetissä vaikuttava aine on metyylifenidaatti, kun taas elvansessa lisdeksamfetamiini. Elvanseen saa kelasta erityiskorvattavuuden lääkärinlausunnolla. Silti itselle jää vielä reilusti enemmän maksettavaa kuin medikinetistä tai muista metyylifenidaateista. Yleensä nämä kyllä kokeillaan ensin. Varmasti myös ap:n tapauksessa on näin tehty, mutta jostain syystä ei ole hänelle sopinut.

Minun 19 v poika sai elvansen ensimmäiseksi lääkkeeksi. Olin mukana lääkärissä ja lääkäri katsoi minua kun kysyi, onko varaa ottaa parempi ja kalliimpi lääke.

Vierailija
15/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 19 v poika sai elvansen ensimmäiseksi lääkkeeksi. Olin mukana lääkärissä ja lääkäri katsoi minua kun kysyi, onko varaa ottaa parempi ja kalliimpi lääke.

Ok. Jokainen tapaus arvioidaan tietysti yksityiskohtaisesti, ja jostain syystä lääkäri on ajatellut että elvanse toimisi parhaiten pojallesi. Yleensä aloitetaan metyylifenidaateilla helpon kokeiltavuuden ja hinnan takia. Se on totta että monen mielestä elvanse on paras lääke, mutta yksilöllistä tämäkin. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

Vierailija
16/16 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa elvansen hinta tippua ens vuonna, kun patenttisuoja loppuu. Ja varmaan lekuriki kirjottaa sitte useemmin ton ekaksi.