Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ETÄTYÖ. Miksi? Miksi ei?

Vierailija
01.10.2022 |

Kertokaa kokemuksianne. Harkitsen hakemista työpaikkaan, joka pääasiassa etänä (tai hybridi). En ole koskaan tehnyt etätyötä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysin etätyön kannalla. Saan huomattavasti enemmän tehtyä kuin toimistolla. Ajattelin, että en saa mitään aikaiseksi, mutta totuus olikin päinvastainen. Lisäksi työn ja vapaa-ajan yhdistäminen helpottuu, kun ei tarvitse istua aamulla ja iltapäivällä bussissa.

Tämä on kuitenkin niin persoonakohtaista. Työkaveri muutti tunnin junamatkan päähän ajatuksenaan että ei tarvitse käydä toimistolla usein. Hän ei kuitenkaan saa etänä mitään aikaiseksi ja tarvitsee työpaikan sosiaalisia tilanteita.

Vierailija
2/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii tietynlaista itseohjautuvuuden taitoa, mutta siihen voi pyytää tukea esimieheltä. Alussa voi olla vaikea saada viritettyä itseä siihen työmoodiin kotona, mutta kun sen oppii, huomaa että kotona on paljon helpompi keskittyä töihin. Ottaa vain periaatteeksi, ettei työajalla murehdi kotiasioita tai vapaa-ajalla työasioita. Omaa elämänlaatuani etätyö on nostanut paljon, mutta alussa se oli aika yksinäistä. Sitten otin tavaksi soittaa työkavereille pienistä asioita nopeita puheluita eikä enää tunnu yhtään yksinäiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään mieluummin etätyöstä, mutta välineet pitää olla kunnissa. Siis työpöydät tuolit esrgonomia, nåytöt, kamerat headsetit etc.

Vierailija
4/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin etätyöhön muutama kuukausi sitten. Olen tykännyt! Huomasin vanhassa työpaikassa etten enää jaksanut sosiaalisia tilanteita työkavereiden kanssa kuten nuorempana. Jätin jopa kahvitaukoja joskus väliin kun en jaksanut mennä juttelemaan niitä näitä.

Kotona on hyvä olla ja tehdä töitä omassa rauhassa. Olen paljon energisempi, kun ei tarvitse olla työkavereiden kanssa niin paljon tekemisissä.

Eikä nämä energiasyöpöt ekstrovertit vie minun aikaani juttelemalla minulle työpisteelläni.

Ikää minulla 45 eli ehkä sitä alkaa kaivata enemmän ja enemmän omaa rauhaa.

Vierailija
5/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut tehnyt päivääkään etätöitä ennen koronaa. Nyt olen ollut kahden ja puolen vuoden aikana kaksi työpäivää toimistolla ja tehnyt loput etänä.

Plussaa

Voi tehdä omalla tahdilla

Vähemmän häiriötekijöitä

Tehokkaampaa

Ei istumista työmatkaruuhkissa

Miinukset

Jotkut vieläkin rutisee, että pitäisi nähdä naamatusten, että on muka tehokkaampaa.

Niinä kahtena päivänä, kun olin töissä, se oli pelkkää paskan jauhamista.

Vierailija
6/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla etätyö on ihan kauhistus niille, jotka eivät osaa olla yksin ja tarvitsevat ihmisiä ympärilleen. No, nämä tyypit ovat valitettavasti myös niitä, jotka vievät höpinöillään muiden työaikaa. Rasittavia!

Vierailija
7/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään todella paljon. Bussimatkan sijaan käyn aamulenkillä ennen töiden aloittamista ja ruokatunnilla käyn myös pienellä happihyppelyllä. Olen paljon virkeämpi ja työt sujuu oikein hyvin. Toimistolla käydessä tulee tehtyä vähemmän töitä, kun työkavereiden kanssa pitää pulista aina pari sanaa. 

Vierailija
8/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen täysin etätyön kannalla. Saan huomattavasti enemmän tehtyä kuin toimistolla. Ajattelin, että en saa mitään aikaiseksi, mutta totuus olikin päinvastainen. Lisäksi työn ja vapaa-ajan yhdistäminen helpottuu, kun ei tarvitse istua aamulla ja iltapäivällä bussissa.

Tämä on kuitenkin niin persoonakohtaista. Työkaveri muutti tunnin junamatkan päähän ajatuksenaan että ei tarvitse käydä toimistolla usein. Hän ei kuitenkaan saa etänä mitään aikaiseksi ja tarvitsee työpaikan sosiaalisia tilanteita.

No miten hän toimistolla ehtii tekemään töitä, jos pitää olla niin sosiaalinen?

Vierailija
9/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten hän toimistolla ehtii tekemään töitä, jos pitää olla niin sosiaalinen?

Tarkoitti varmaan, että työpaikalla pystyy huijaamaan helpommin muut tekemään hänen työnsä hänen puolestaan.

Vierailija
10/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itseohjautuva etkä kaipaa sosiaalisia tilanteita työpaikalla, niin varmasti etätyö sopii sinulle.

Itse en menisi enää ollenkaan työpaikalle. Saan enemmän aikaan ja työnteko on tehokkaampaa kotitoimistossa. Työpäivät ovat myös periaatteessa lyhyempiä kuin työpaikalla ollessa, koska työmatkoihin kulutettu aika on jäänyt pois.

Vierailija
11/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö sopii erityisen hyvin heille, jotka kuormittuvat sosiaalisesta kanssakäymisestä kollegoiden kanssa (kuulun itse tähän joukkoon). 

Etätöissä ollessa työt myös hoituvat sukkelammin ja keskittymiskyky on parempi kuin toimistolla ollessa. Plussaa on sekin, että päiviin vapautuu enemmän vapaa-aikaa kun työmatkoihin kuluva aika jää pois. 

Ihan 100% en silti jaksaisi etätöissä varmaan olla.  Minulle sopisi parhaiten sellainen järjestely, jossa saisin tehdä etänä kotoa töitä neljänä päivänä viikossa ja yhtenä päivänä viikossa olisi toimistopäivä. 

Vierailija
12/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorvin äärestä on paha jäädä etätöihin, mutta jos työn voi tehdä vaikka tietokoneen ja nettiliittymän avulla, niin en voi kuin suositella.

Vierailija
13/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tehtäväkuvani on niin valtava ja keskittymistä vaativa, että siitä selviytyminen onnistuu vain etätyön avulla, kun häiriötekijöitä ei ole. Esimieheni tietää tämän ja tukee työn tekemistä etänä.

Vierailija
14/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorvin äärestä on paha jäädä etätöihin, mutta jos työn voi tehdä vaikka tietokoneen ja nettiliittymän avulla, niin en voi kuin suositella.

Ammatinvalintakysymyksiä.

Vierailija
15/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymyksiä.

Ei aina. Minäkin tein samassa ammatissa 20 vuotta lähitöitä ja siirryin lennosta etätöihin. Paras asia, mikä minulle on työelämässä tapahtunut.

Vierailija
16/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiliikunnan takia olen alkanut käymään taas toimistolla muutaman kerran viikossa.

Vierailija
17/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse etätöissä 4 pv viikossa ja yleensä yksi päivä toimistolla. Firma sanoo, että suositus tulla yhtenä päivänä toimistolle, jotta nähdään työkavereita.

Itselleni työkaverit eivät koskaan ole olleet tärkeitä, enkä ole koskaan päästänyt heitä liian lähelle. Juttelen toki ja olen ystävällinen.

Joten nuo toimistopäivät on mulle vain ns. välttämätön paha. En saa niistä mitään 'ihanaa nähdä työkavereita'-kiksejä.

Vierailija
18/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkiliikunnan takia olen alkanut käymään taas toimistolla muutaman kerran viikossa.

Oletko ammattiurheilija?

Vierailija
19/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö sopii erityisen hyvin heille, jotka kuormittuvat sosiaalisesta kanssakäymisestä kollegoiden kanssa (kuulun itse tähän joukkoon). 

Etätöissä ollessa työt myös hoituvat sukkelammin ja keskittymiskyky on parempi kuin toimistolla ollessa. Plussaa on sekin, että päiviin vapautuu enemmän vapaa-aikaa kun työmatkoihin kuluva aika jää pois. 

Ihan 100% en silti jaksaisi etätöissä varmaan olla.  Minulle sopisi parhaiten sellainen järjestely, jossa saisin tehdä etänä kotoa töitä neljänä päivänä viikossa ja yhtenä päivänä viikossa olisi toimistopäivä. 

l

Sama täällä. Pandemian alussa työnantaja oli niiiiiin huolissaan meidän mielenterveydestämme, kun ei pystytty olemaan siellä "ihanassa" avokonttorissa (meillä on 100 ihmisen avokonttori!). Oikeastaanhan se on niin päin että etätyöt ovat monelle mielenterveyden kannalta välttämättöimiä. Porukalle on ollut hiukan vaikeata perustella miksi pitäisi tulla sinne avokonttoriin takaisin, kun työt onnistuivat etänä 1,5 vuotta pandemina aikana. Ei silleen, työmme vaatii välillä ryhmätyötä ja keskustelua ja olen ihan valmis tulemaan konttoriin välillä, mutta jatkuva avokonttorissa istuminen on mielenterveydelle haitallista ja etätyöt auttaa työssa jaksamisessa.

Työnantaja on keväällä pakottanut ihmiset töihin (pandemiahan ei ole oikeastaan edes ohi) sillä perustein, että ta:lla on juridinen oikeus päättää missä työt tehdään. Sillä seurauksella, että parhaat työntekijät ovat ottaneet loparit ja lähteneet muualle töihin.

Vierailija
20/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nykyisin 100% etätyössä, eikä ketään pakoteta konttorille ja jo työpaikkailmoituksessa oli selkesti mainittu, että työ tapahtuu täysin etänä. Toki toimistolle saa mennä, jos haluaa mutta ei meillä ole mitään hybridimallia.

Olin sitä ennen sellaisessa firmassa töissä jossa piti pari kertaa viikossa ajaa toimistolle, jonne minullakin matkaa 70 km suunta. En ymmärrä tätä, että miksi joillakin firmoilla onnistuu 100% etätyömalli, mutta sitten joillekkin firmoille se on vaikeeta ja sitten annetaan jotain ihme selityksiä konttorityöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi