Nalkutuksen syvin olemus
Nalkutus (engl. Nagging) on usein pidemmissä parisuhteissa naisten puolelta esiintyvä ilmiö.
Mistä ilmiö syntyy ja mikä on sen perimmäinen tarkoitus?
Kommentit (35)
Nalkuttava kotimies, siinä todella kuulemisen arvoinen mätäpaise. Nalk Nalk siellä, Nalk Nalk täällä, joka puolella Nalk Nalk, siksi usein tyttöjen iltoja.
Vierailija kirjoitti:
Tyydyttämätän nainen on kiukkuinen ja ilkeä. Hyvää seksiä saanut nainen on tyydytetty, iloinen ja hauska. Nalkuttava nainen on tyydyttämätön senkin takia, että pihtaa eikä voi tämän takia saada seksiä.
Tuossa on hieman perää.
mies54v
Nalkutus johtuu siitä, että sinä/mies tekee jatkuvasti jotain väärin, siis jotain typerää, epäviisasta, mikä ärsyttää naista. Nalkutus loppuu, kun mies alkaa toimia naisen toivomalla tavalla, eikä tällä ole siis enää syytä ärsyyntyä.
Korostan, että nalkutukseen on aina ihan looginen syy.
Jos miehen mielestä ei ole, asiasta kannattaa käydä objektiivinen keskustelu.
Kannattaa myös miettiä, haluaako oman tahtonsa läpi vai nalkutuksen loppuvan.
Voimattomuuden tunne johtaa nalkutukseen. Iäkkäämmillä se on usein jo piintynyt tapa.
Nalkutus on kuulematta jäänyttä puhetta. Kuuntele ja reagoi heti ensimmäisellä kerralla, ei ole tarvetta toistolle.
Ei pysty hyväksymään, ettei kumppania kiinnosta samat asiat. Minä toistan itseäni korkeintaan kerran, sitten vedän johtopäätökset siitä, millainen ihminen toinen on. Jos elämäntyylit ja tavoitteet kovasti eroavat toisistaan, on parempi etsiä sopivampaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Nalkutus johtuu siitä, että sinä/mies tekee jatkuvasti jotain väärin, siis jotain typerää, epäviisasta, mikä ärsyttää naista. Nalkutus loppuu, kun mies alkaa toimia naisen toivomalla tavalla, eikä tällä ole siis enää syytä ärsyyntyä.
Toimiakseen noin miehen pitäisi olla selvännäkijä tai ainakin hyvä ennustaja, jotta osaisi toimia niin kuin nainen kulloinkin haluaa. Sitäpaitsi naisen toiveet saattavat vaihdella täysin mielivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olipa jäätävän itseriittoinen kommentti. Onneksi minulla ei ole kaltaistasi puolisoa.
T: nainen itsekin
Suomalaiselle juntille kuuluukin nalkuttaa, jos nainen ei sellaiselle nalkuta, ei nainen ole edes normaali.
Nauhoita puhelimella ja anna soida! ;D Laita herätykseksi puhelimeen.
Mun nähdäkseni nainen on tyytymätön turhautunut siksi nalkuttaa. Se tyytymättömyys voi johtua naisen omista työasioista mistä vaan. Huonon olon purkamista.
Vierailija kirjoitti:
Nalkutus on kuulematta jäänyttä puhetta. Kuuntele ja reagoi heti ensimmäisellä kerralla, ei ole tarvetta toistolle.
Tässä oli hyvä huomio. On aika julmaa ignoorata toisen esittämä toive tai pyyntö. Jos ei halua tehdä kuten kumppani pyytää, asiasta tulee keskustella suoraan. Jostain sohvankulmalta heitetty joo joo ilman aikomustakaan tehdä pyydettyä asiaa, on kumppanin tarpeiden väheksymistä.
Yleensä nalkuttaminen on ihan sellaista kovaäänistä kitinää ja valittamista vaan, mutta jotkut esimerkilliset nalkuttajat saattavat tehostaa toimintaansa jopa repimällä uhria vaikka vaatteista tai paiskomalla astioita ym. Varsinkin silloin kun panokset rupeaa hiipumaan.
Nalkuttava nainen nalkuttaa siksi että puoliso (yleensä mies, mutta voi olla nainenkin - ei ole sukupuoliriippuvaista) lakkaa toimimasta kuin aikuinen ihminen vaan heittäytyy teinin rooliin ja kieltäytyy tekemästä tasavertaisena aikuisena niitä asioita, mitä aikaisemmin on tehnyt. Jonkinlaista alkukantaista valtataistelua se on.
Exäni valitti minulle siitä, että en nalkuta. Hänen mielestään nalkuttaminen oli välittämisen merkki. Toivottavasti on nyt löytänyt nalkuttavan kumppanin.
On miehilläkin sitä. Se alkoi aikoinaan aina kun mies joi oluen pari, ihan hulluksi tuli. Ero oli kiva.
Joskus ei ole kysymys nalkuttamisesta, vaan siitä, että naisella on vain tarve puhua. Tämä onkin helpompi tapaus. Mies voi istua ja ajatelle muuta, katsoa televisiota tai lukea lehteä. Naisesta tuntuu, että mies kuuntelee ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tyydyttämätän nainen on kiukkuinen ja ilkeä. Hyvää seksiä saanut nainen on tyydytetty, iloinen ja hauska. Nalkuttava nainen on tyydyttämätön senkin takia, että pihtaa eikä voi tämän takia saada seksiä.
Pikapano tekee vain vihaiseksi.
Meidän parisuhteessa mies nalkuttaa. Tosin ehkä siihen on syynsä. Mulla on adhd ja en aina ihan pysty reagoimaan juuri kuten hän toivoisi. Mulle on aivan sama nalkuttaako vai ei, samalla tavalla ne viestit menee läpi mulle. Jos en tee kuten hän toivoo niin sen kun tekee itse. Mä teen omalla tavallani ja yritän toki tehdä yleensä kuten hän toivoo, mutta muisti ei aina riitä kapasiteetiltaan siihen. Mä en nalkuta, en koe sitä kivaksi tavaksi puhua toiselle. Osaan myös itse tehdä kaikki asiat ja jos ne mua ärsyttää niin teen ne itse. Miksi mun pitäisi toista passuuttaa?
Meidän lapsi se vasta mielenkiintoinen tapaus onkin. Yhtä laho päästä kuin minä, kuitenkin isänsä tarkkuus asioissa. On myös ottanut miehen mallin nalkuttaa asioista ja sitä yritän kitkeä pois. Mun lapseni ei kasva siihen, että nalkuttaa tulevalle puolisolleen. Asiat voi saada läpi ihan muulla tavalla, varsinkin kun omassa toiminnassa on puutteita. Ja aika usein nalkuttajilla on omissa toiminnoissa hyvinkin paljon puutteita, mutta niitä ei suostuta uskomaan tai haluta huomata.