Näyttää silti, että miehen psykoosi uusii, neuvoja?
Kesä oli aivan hirveä. En ensin tajunnut mikä miestä vaivasi, mutta todennäköisesti se oli psykoosi. Miehellä oli todella absurdeja harhoja. Kävin silloin parisuhdeterapeutilla juttelemassa yksin, mies ei tullutkaan mukaan. Hänen neuvonsa oli jättää mies! No en jättänyt ja tilanne laukesi miehen kaveri avulla. Kuukausi mennyt ns normaalisti ja nyt näen pienistä ilmeistä ja äänensävystä, että taaskohan harhat alkaa. Minua mies ei usko, jos sanon luulojaan harhaksi, kaveriaan uskoi viimeksi, mutta tilanne oli silloin jo äärimmäinen.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetitko silloin soittaa ambulanssia tai viedä ensiapuun? Psykoosi on aina akuutti asia ja potilas otetaan heti sisälle sairaalaan.
Ha Ha Haa. Uskoo ken tahtoo.
Sinä. Mies . Älä turhaan pelkää. Harhaisuutesi täytyy hoitaa ennen kuin jotain pahaa sattuu
Jos terapeutti kehottaa jättämään suhteen, mikset tee sitä? Tuskin terapeutti sitä huvikseen sanoo. Ulkopuolinen näkee paremmin tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Koetitko silloin soittaa ambulanssia tai viedä ensiapuun? Psykoosi on aina akuutti asia ja potilas otetaan heti sisälle sairaalaan.
Vain kannabispsykoosissa.
Antakaa joku pieni toivonkipinä. Jos mies suostuis menemään hoitoon, saisi apua, lääkitystä, jotain, niin voiko hän parantua tai ainakin psykoosit pysyä poissa?
Ap
Jos joku on hoitokielteinen, niin hän saattaa olla sitä vaikka seuraavat 20 vuotta, jos homma ei lähde täysin lapasesta. Ainakin omalla tuttavalla oli näin vuosikausia, että aina mennään siinä veitsenterällä.
On aika pitkä aika odotella, että psykoosi menee niin pahaksi, että itse älyään mennä hoitoon. Siinä mielessä se ero voi olla hyvä juttu, että lipsahtaa niin paljon psykoosiin, että älyään itsekin hakea hoitoa. Ehkä parantaa molempien elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa joku pieni toivonkipinä. Jos mies suostuis menemään hoitoon, saisi apua, lääkitystä, jotain, niin voiko hän parantua tai ainakin psykoosit pysyä poissa?
Ap
Tiesitkö miehen psykoottisuudesta/skitsofreniasta kun ryhdyit suhteseen? Toisilla menee kaikki hyvin säännöllisen elämän ja terapian turvin ilman lääkityksiäkin. Toisilla voi jäädä psykoosi päälle vuosikausiksi lääkkeilläkin. Ei pysty sanomaan mitään tulevaisuudesta miehesi kohdalla. Olen jonkin verran skitsofreenikkoja elämäni aikana seurannut ja itse en missään nimessä ryhtyisi parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa. Ihan vain siksi, että en jaksaisi. En pidä skitsofreenikkoja kamalina hulluina, he eivät todellakaan ole sitä, mutta en vain jaksaisi pitää toista silmällä koko ajan.
Teen ratkaisuni kyllä jossain vaiheessa, mutta ihan helpolla en luovuta. Olen miehelle kertonut, että jos kesäinen sekoilu toistuu, mun on pakko lähteä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teen ratkaisuni kyllä jossain vaiheessa, mutta ihan helpolla en luovuta. Olen miehelle kertonut, että jos kesäinen sekoilu toistuu, mun on pakko lähteä.
Ap
Terapeutit eivät kyllä ihan hevillä neuvo ketään lopettamaan parisuhdettaan. Tutkaile tätä asiaa. Olet myös vastuussa omasta hyvinvoinnistasi ja ratkaisu pitää tehdä itseäsi ajatellen.
Jos psykoosi tulee esiin, menkää lääkäriin heti hakemaan apua ja ottakaa apu vastaan.
Sehän näissä psykoosi potilaissa yleensä on ongelmallista etteivät usein ole sairaudentuntoisia. Eli eivät itse huomaa käytöksessään tai ajatuksissaa mitään omituista ja uskovat täysillä harhoihinsa. Se voi olla vaikea taivutella hoitoon tämmöistä ja yleensä pakkohoito ainoa vaihtoehto. Mutta tuo että osaisiko teeskennellä tervettä, niin voi olla. Siihen niitä ei pidä opetuttaa, vaan avoimuuteen ja siihen että puhuisi asioistaan. Sitä kautta mahdolliset harhatkin tulisivat lääkärin tietoon ja osaisi hoitoon ohjata.
Henkilöllä, joka kokee psykoosin, on voimakas kokemus siitä, että hänen havaitsemansa asiat ovat todellisia. Mielestäni on tärkeää lähestyä tätä tilannetta huolellisesti ja empaattisesti sen sijaan, että yrittäisi kieltää nämä kokemukset.
Kun kohtaat henkilön harhat aitoina ja olet hänelle tukena, voit auttaa häntä paremmin. Tällainen lähestymistapa mahdollistaa avun tarjoamisen ja ohjauksen kohti hoitoa ja tukea.
Lisäys vielä tuohon aikaisempaan kommenttini.
Samalla on kuitenkin tärkeää muistaa oman hyvinvointimme ja rajamme, ei kannata kuormittaa itseään loppuun mikäli henkilö ei sitä suostu ottamaan vastaan.
Onko miehelläsi työsuhde? Luottamusmiehestä voi olla apua.
Toivoa on, jos mies hyväksyy hoitoa ja mieltä tasaavia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos ensipsykoosissa saadaan hoitoon ja lääkitystä, niin mahdollisuudet on todella, todella paljon paremmat kuin jos jää hoitamatta ja kroonistuu, silloin ei hirveästi toivoa enää ole.
Ja hoitoonhan on todella vaikea saada. Psykoosiin yleensä kuuluu sairaudentunnottomuus, joten ei se ihminen itse koe tarvitsevansa hoitoa. Ja pakkohoitoon ei meinaa ottaa, eikä läheisiä kuunnella.
Eroa siitä miehestä. Ei se kuntoon enää tule niin että olisi sama henkilö johon olet rakastunut kuin korkeintaan hetkellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sulla niitä harhoja näyttää olevan.
Tai sulla. Mikä vimmattu hinku sulla on joka paikkaan änkeillä tuon naisvihasi ja persoonallisuushäiriösi kanssa. Sinä et selvästikään pidä itseäsi miehenä vaan jonain hiton koko miessukupuolena.
Mene lääkäriin, sulla on päässä vikaa.
Jos ei halua hoitoon, en voi muuta suositella kuin että pelastat itsesi. Eipä sitä Lönnrotinkadun yliajajaakaan saatu hoitoon ennenkuin hän ajoi suojatiellä kävelleiden päälle ja tappoi ihmisiä. Sen jälkeen paineli kaljalle uhrin tehdessä kuolemaa auton alla nylkeytyneenä, luut ja pehmytkudokset murskana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kannabispsykoosissa.
Yksinään käytettynä kannabis ei aiheuta psykooseja.
Turun yliopiston päihdelääketieteen apulaisprofessori Solja Niemelä toteaa Twitterissä, että pelkästään kannabiksesta aiheutuvia psykooseja ei ole Suomessa vuosittain ainuttakaan, jos oikein tarkkoja ollaan:
https://twitter.com/LahtinenMikko/status/1584239593691709441/photo/1
Siellä toinen harhainen. Olette niin sekasin.