Vuoto yhdynnän jälkeen (ja olen menossa lääkäriin)
Ennen lääkäriä kyselen kokemuksianne.
Olen kohta vaihdevuosi-iässä. S*ksissä oli muutaman kk tauko ja sitten pari kertaa puolen vrk sisällä, minkä jälkeen sitten tuli vähän kirkasta vuotoa ja nyt useampana pvnä ruskeaa tuhrua paperiin.
Edellisestä papasta on liikaa aikaa. Nyt olen menossa. Huoli on kuitenkin kova enkä osaa nyt olla ajattelematta asiaa ja ikäviä selityksiä vuodolle.
Olisiko täällä huojentavia kokemuksia kenelläkään vai liittyvätkö yhdynnän jälkeiset vuodot poikkeuksetta kasvainmaisiin muutoksiin?
Kommentit (13)
Miksi teillä oli tauko? Miehellä sp-tauti, jonka nyt tartutti? Limakalvot hankautui mekaanisesti?
Onko sulla limakalvot vaan niin huonossa kunnossa, että repeilevät?
Kuukautiset heittelee ja muuttuu epäsäännölliseksi, niukkaa vuotoa saattaa tulla menopaussi-iässä. Siis mikä tässä nyt on hätänä?
Niin totta tuokin, että ei välttämättä liity mitenkään yhdyntään.
Minä luulin että vuoto oli samaa kuin joitain vuosia ennenkin, että kohtu ei kuukautisissa ollut tyhjentynyt kokonaan vaan jäi "jäännösvuotoa", jota sitten kuukautisten välissä tuli ulos. Ei ollut, oli kohdunkaulan syövän esiaste, mikä sitten papassa selvisi. Kannattaa tosiaan mennä sinne lääkäriin, ettei tarvitse miettiä.
Todennäköisesti vain limakalvot ovat hankautuneet puhki. Vaihtari-iässä pitää ottaa vähän rauhallisemmin ja käyttää liukkaria + vaikka vagisania. Limakalvot ovat ohuemmat kuin ennen. Säännöllinen seksi myös hoitaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä oli tauko? Miehellä sp-tauti, jonka nyt tartutti? Limakalvot hankautui mekaanisesti?
Parisuhteessa ollut isoja ongelmia.
Sukupuolitauteja ei pitäisi olla.
Tuntui kyllä, että hankautui, mutta ei kuitenkaan tuntunut siltä, että niin pahasti, että limakalvot rikki asti. Ennemminkin pelkään, että olisi solumuutoksia emättimessä/ kohdunkaulassa. Nehän vuotaa herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin että vuoto oli samaa kuin joitain vuosia ennenkin, että kohtu ei kuukautisissa ollut tyhjentynyt kokonaan vaan jäi "jäännösvuotoa", jota sitten kuukautisten välissä tuli ulos. Ei ollut, oli kohdunkaulan syövän esiaste, mikä sitten papassa selvisi. Kannattaa tosiaan mennä sinne lääkäriin, ettei tarvitse miettiä.
Olitko käynyt vuosittain papassa? Minulla todettiin joskus seulonnoissa persistoiva HPV, minkä vuoksi minun täytyisi olla erityisen huolellinen papoista. Nyt on kuitenkin muutaman vuoden tauko ollut.
Samaa ongelmaa ollut kuin sulla, AP. Tutkittiin ja todettiin esivaihdevuosioireiksi. Voimia!
Mulla oli nuorempana. Syyksi paljastui uudessa suhteessa (pitkä tauko yksinäni) liian tiheä ja perusteellinen paneminen. Olisi pitänyt olla pehmeämpi lasku. Kohdunsuu otti osumaa.
Ja siis tuon suhteen jälkeen sp- ja papatesteissä puhdas, eli syy oli liian innokas aloitus.
Voi olla kuiva limakalvo, sukupuolitauti tai hpv