Onko meissä kaikissa pahuutta?
Tohtori Lauri Nummenpää on kirjoittanut mielenkiintoisen kirjan ihmisen pahuudesta, joka alkaa valheesta. Valheet on jo lapsilla näkyvissä. Ihmiset ovat yleensä niin hyväuskoisia, että uskovat mielellään, mitä toinen ihminen sanoo, jolloin valehtelukin menee täydestä. Hänen mukaansa 80% miehistä ja 60% naisista on joskus ajatellut toisen ihmisen tappamista. Pahat teot alkavat valheesta, joita me kaikki joskus viljelemme.
Kommentit (27)
Osa herännyt. Ja tunteen vallatessa vetäytyy ja rauhoittuu. Ei jatka toisen kanssa rähinää.
Synnitöntä ihmistä ei olekaan, paitsi Jeesus Kristus.
Vierailija kirjoitti:
Kun sun oma vanhempi käyttäytyy sua kohtaan niin kaltoinkohtelevasti kuin vain mahollista koko lapsuuden, ja sun mielessä pyörii vain ajatus hänen lopettamisesta, onko sussa se "pahuus" vai siinä ihmisessä kuka sut laittaa ajattelemaan näin?
Koska tätä oli minun lapsuus, ja en koe olevani paha ihminen. Olen vain nurkkaan ahdistettu monesti ja silloin mikä tahansa eläin haluaa toimia.
Tuo nurkkaan ahdistaminen on yksi melko varmoista ”pahuuden” laukaisijoista. Jos samaa ihmistä kiusataan, vainotaan ja/tai kidutetaan yhä uudestaan, on aivan varmaa, että se herättää katkeruutta ja ”pahoja” ajatuksia vähintäänkin. Kukaan ei ole sellainen pyhimys että kerta toisensa jälkeen ajattelisi ruusunpunaisia kivoja ajatuksia ahdistajastaan.
Ihmiset ovat luonnostaan pahoja mutta toisaalta "pahuus" on täysin ihmisen keksimä konsepti ja aina ns. katsojan silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sun oma vanhempi käyttäytyy sua kohtaan niin kaltoinkohtelevasti kuin vain mahollista koko lapsuuden, ja sun mielessä pyörii vain ajatus hänen lopettamisesta, onko sussa se "pahuus" vai siinä ihmisessä kuka sut laittaa ajattelemaan näin?
Koska tätä oli minun lapsuus, ja en koe olevani paha ihminen. Olen vain nurkkaan ahdistettu monesti ja silloin mikä tahansa eläin haluaa toimia.
Kyllä sun ajatukset on pahoja. Ja puhut ihmisen lopettamisesta...
Syntinen reaktio toisen syntiin. Me ihmiset teemme tuota luonnostamme. Itsellä samantapainen tausta
Tämän takia Jumala lähetti Jeesuksen sovittamaan ne synnit.
Joo