Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isyysvapaa ja äiti kotona vaikka vanhempainvapaa päättynyt

Vierailija
27.09.2022 |

Vanhempainvapaan päätyttyä äiti ei voi olla samaan aikaan kotona kun isä pitää isyysvapaitaan. Äidin olisi kuitenkin tarkoitus jatkaa vielä kotihoidontuella isyysloman jälkeen. Äiti voi siis olla lomalla tai töissä tai ilmoittautua työttömäksi. Aloin miettiä että mistä ihmeestä se työnantaja tietää onko perheen isä kotona? Siis eikö äiti vaan voisi olla kotona sitä aikaa ja työnantaja luulla että hän saa kelalta kotihoidontukea? Vai mistä se kela tietää onko äiti juuri silloin töissä?

Aloin siis pohtia tätä kun itsellä juuri tuo tilanne että pitäisi palata töihin muutamaksi viikoksi jotta isä saisi pidettyä vapaansa. Onneksi sain jo sovittua työnantajan kanssa niin että olen osan aikaa lomalla ja osan töissä mutta silti jäin pohtimaan tätä. Kertokaa viisaammat!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että työnantajan näkökulmasta pitää olla vanhempainvapaalla, hoitovapaalla, palkattomalla vapaalla, lomalla tai töissä. Eli jotainhan sinne pitää ilmoittaa, jos ei enää ole ns. äitiyslomalla.

Riippuu toki vähän työstä ja työnantajan tilanteesta, mutta harva haluaa, että perhevapailta joku palaa töihin pariksi viikoksi (lapsen isän perhevapaan ajaksi) ja sitten taas jatkaa hoitovapaalle. Esim. yli vuoden kestäneen perhevapaan jälkeen tarvitsee usein perehdytystä jne., joten mikä järki perehdyttää ketään, joka on vain kaksi viikkoa sorvin ääressä.

Itse työntantajana ehdottaisin palkatonta vapaata tuossa tilanteessa (ensisijaisesti toki vuosilomaa, mutta jos sitä ei ole kertynyt riittävästi).

Tämä. Meillä tuo pariksi viikoksi töihin palaaminen vuoden poissaolon jälkeen ja ennen hoitovapaan alkua tarkoittaisi, että henkilölle pitäisi järjestää avaimet ja kulkuluvat, aktivoida hänelle tunnukset kaikkiin järjestelmiin ja myös sitten inaktivoida ne hoitovapaan alettua, perehdyttää kaikkiin vuoden aikana tulleisiin muutoksiin (ja varmistaa, että muistaa vuodentakaiset asiat), perehdyttää sen hetken työn alla oleviin tehtäviin ja asiakkuuksiin (eli joku toinenkin varsinaista työtä tekevä henkilö joutuisi käyttämään työaikansa tähän) jne. Siihen mennessä, kun tuo on tehty, ei henkilö ehtisi oikeasti tehdä töitä juuri ollenkaan.

Eli ainakin meillä esimies mieluummin kirjaisi vaan sen palkattoman vapaan kuin lähtisi ylläolevaan rumbaan.

Vierailija
22/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ja mies olisi edes samaan aikaan kotona? Eikö se mies osaa hoitaa lasta itse? Miksi miehen isyysvapaat pitäisi pitää juuri ennen äidin hoitovapaan alkua, kun sen voi pitää myöhemminkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hoitovapaalla saat olla heti vanhempainvapaasi päätyttyä.

Vierailija
24/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kun minä olin hoitovapaalla ja mies piti isyysloman niin ei siinä ollut muuta kummallista kuin että kela otti minun hoitorahasta sen ajanjakson pois. Kotona kumpikin yhtäaikaa mutta rahaa vähän vähemmän.

Vierailija
25/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ja mies olisi edes samaan aikaan kotona? Eikö se mies osaa hoitaa lasta itse? Miksi miehen isyysvapaat pitäisi pitää juuri ennen äidin hoitovapaan alkua, kun sen voi pitää myöhemminkin?

Isyysvapaat pitää pitää ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta (en tiedä tuliko tähän muutosta uuden mallin myötä?). Jos äiti haluaa olla kotona vielä sen jälkeen (hoitovapaata saa siihen asti, kun lapsi on 3 vuotta), niin helposti tulee vastaan tuo aloittajan tilanne.

Vierailija
26/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyysvapaat pitää pitää ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta (en tiedä tuliko tähän muutosta uuden mallin myötä?). Jos äiti haluaa olla kotona vielä sen jälkeen (hoitovapaata saa siihen asti, kun lapsi on 3 vuotta), niin helposti tulee vastaan tuo aloittajan tilanne.

Ap ei kertonut, kuinka kauan aikoo olla hoitovapaalla, mutta isyysvapaata ei tosiaan ole pakko pitää äidin vanhempainvapaan päätteeksi vaan koska tahansa ennen kuin lapsi täyttää kaksi vuotta. Järkevintä on usein käyttää se siinä vaiheessa, kun äiti palaa töihin.

Vierailija
27/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kertonut, kuinka kauan aikoo olla hoitovapaalla, mutta isyysvapaata ei tosiaan ole pakko pitää äidin vanhempainvapaan päätteeksi vaan koska tahansa ennen kuin lapsi täyttää kaksi vuotta. Järkevintä on usein käyttää se siinä vaiheessa, kun äiti palaa töihin.

Toki, jos aikoo palata töihin ennen kuin lapsi täyttää kaksi. Moni meistä on kotona siihen asti että (nuorin) lapsi on kolme. Silloin se isän osuus kannattaa pitää silloin kun se on taloudellisesti järkevintä.

Onko ap nyt ymmärtänyt asian väärin? Jos, kertoisitko tarkemmin tilanteestasi, olisi helpompi kertoa miten voi toimia.

Vierailija
28/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti silloin on järkevintä, jos äiti palaa töihin ennen kuin lapsi on 2v. Tässä tapauksessa äiti ilmeisesti ei halua vielä palata töihin, vaan pohtii, että miten isä saisi pidettyä isyyslomansa ilman, että hänen täytyy välissä mennä tyyliin pariksi viikoksi töihin. Muuten isältä jää isyyslomia pitämättä.

Sitähän oli ainakin ennen rajoitettu, paljonko isyyslomasta saa pitää äidin äitiys- ja vanhempainvapaan aikana, eli väkisin jää joko kokonaan pitämättä loput isyyslomat, tai sitten äidin olisi oltava palkattomalla/vuosilomalla/työttömänä/töissä jokusen viikon ennen kuin lapsi on 2v, vaikka äiti haluaa olla 3v asti kotona.

Vierailija
29/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin vastaavassa tilanteessa työnantajalta, mikä olisi helpoin ratkaisu hänen kannalta. Mulle itselle sopi sekä palkaton vapaa tai töihin meneminen. Työnantaja ottaa mielellään minut töihin miehen vanhempainvapaan ajaksi, vaikka työpätkä onkin lyhyt tässä minun vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä. Toki ymmärrän, ettei joka työpaikassa ole helppo ottaa vain vähäksi aikaa töihin.

Vierailija
30/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tilanne siis juuri tuo että minun on tarkoitus olla kotona lasten kanssa siihen saakka kun nuorin on noin 3v, mutta isä haluaisi kuitenkin pitää isyyslomat. Hän on käyttänyt kaikki ne vapaat mitkä saa olla äidin kanssa samaan aikaan, mutta sitä yksin pidettävää jää silti kuusi viikkoa. Raha puolesta ei ole väliä, pärjätään kyllä se kuusi viikkoa ilman huimaa kotihoidontukea. Lähinnä siis mietin että teenkö joltain kannalta väärin jos vaan olen kotona ilman että olen virallisesti hoitovapaalla. Mutta ilmeisesti voisin sopia työnantajan kanssa myös palkattomasta vapaasta ja aionkin nyt kysyä kumpi hänelle on järkevämpää, se että tulen pariksi viikoksi töihin vai olen palkattomalla... Kiitos neuvoista!

Vierailija
31/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa vielä. Siis tilanne ei ole se, että olisin nyt juuri vasta jäämässä vanhempainvapaalta kotihoidontuelle vaan olen ollut jo pidemmän aikaa hoitovapaalla. Lapsi vaan täyttää alkuvuonna sen 2 vuotta, joten isyyslomat olisi pidettävä ennen sitä.

Vierailija
32/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit olla kotona. Itsekkin olin. En vain saanut sillon mitään rahaa. Kotihoidontuki jatkui normaalisti, kun isyysvapaa oli ohi.

Vierailija
33/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Tilanne siis juuri tuo että minun on tarkoitus olla kotona lasten kanssa siihen saakka kun nuorin on noin 3v, mutta isä haluaisi kuitenkin pitää isyyslomat. Hän on käyttänyt kaikki ne vapaat mitkä saa olla äidin kanssa samaan aikaan, mutta sitä yksin pidettävää jää silti kuusi viikkoa. Raha puolesta ei ole väliä, pärjätään kyllä se kuusi viikkoa ilman huimaa kotihoidontukea. Lähinnä siis mietin että teenkö joltain kannalta väärin jos vaan olen kotona ilman että olen virallisesti hoitovapaalla. Mutta ilmeisesti voisin sopia työnantajan kanssa myös palkattomasta vapaasta ja aionkin nyt kysyä kumpi hänelle on järkevämpää, se että tulen pariksi viikoksi töihin vai olen palkattomalla... Kiitos neuvoista!

Tottakai saat olla kotona. Tiedän useamman tapauksen, jossa isä ja äiti ollut yhtä aikaa kotona, kun isä pitänyt isyysvapaan. Me myös tehtiin näin. Mukavaa yhdessäoloa! Ei sitä mikään laki kiellä, saatikka et ole tälläisestä tilivelvollinen työnantajallesi.

Vierailija
34/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammat suunnittelevat Kelan eli veronmaksajien kusettamista voidakseen maata kotona ja räkiä kattoon.

Sulla ei taida olla lapsia?

On mulla kaksi. Meinasitko tähän yrittää syöttää sen normaalin kotiäitimantran lasten kanssa kotona oleminen on kokopäivätyötä 😂

Hoidatko heitä? Millä rahalla?

Vierailija
35/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri näin. Eli työnantajasi on se taho, jonka kanssa sinun pitää tästä asiasta sopia.

Vierailija
36/36 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saat olla kotona. Tiedän useamman tapauksen, jossa isä ja äiti ollut yhtä aikaa kotona, kun isä pitänyt isyysvapaan. Me myös tehtiin näin. Mukavaa yhdessäoloa! Ei sitä mikään laki kiellä, saatikka et ole tälläisestä tilivelvollinen työnantajallesi.

Tuo viimeinen lause ei taida olla totta. Ap on edelleen työsuhteessa ja työnantajan on merkattava jokainen poissaolopäivä jollakin tavalla (oli se sitten perhevapaa, vuosiloma tai palkaton vapaa). Eli palkattomastakin vapaasta tulee sopia.