Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin, että lapsuuteni köyhäily olikin nuukailua - vanhemmilla hurjat säästöt!

Vierailija
25.09.2022 |

Synnyin 90-luvulla. Muistan aina lapsuudestani sen, kuinka paljon stressasin rahaa. En koskaan kehdannut pyytää itselleni vanhemmiltani mitään. Sain ensimmäiset uudet vaatteet (mukaanlukien alusvaatteet) vasta kesätyörahoista 16-vuotiaana ostettua itse. Muistan, kuinka hävetti yläasteella käydä liikuntatunneilla uimassa, kun alusvaatteeni olivat reikäisiä ja nuhjuisia ja aivan liian pieniä. Kuukautissiteitä äitini ei ostanut, vaan kehotti hakemaan terveydenhoitajalta koulusta. Joskus hain, joskus en kehdannut, joten tungin vessapaperia housuihin. Minulle ei ostettu edes rintaliivejä. Muut vaatteeni olivat hieman vanhemman serkun (poika) vanhoja. En koskaan saanut viikkorahaa tai käyttörahaa muutenkaan. Kaverisuhteita ei oikein syntynyt, kun en voinut koskaan osallistua elokuvissa käynteihin ja muihin. Ruoan sentään sain kotona, mutta sekin oli aina halvinta höttöä ja säännösteltyä. Asuimme isossa, vanhempieni itse rakentamassa omakotitalossa, ja jotenkin aina ajattelin, että vanhempieni kaikki rahat upposivat siihen.

Nyt olen jo aikuinen ja vanhempani reilu 50v. Sen jälkeen, kun minä ja sisarukseni muutimme pois, loppui nuukailu. On velatonta omakotitaloa, kaksi hienoa ja kallista velatonta autoa, velaton iso huvila ulkomailla Toinen vanhemmistani jäi jo työelämästäkin pois ja elelee säästöillä. Ulkomailla reissataan jatkuvasti. Olen iloinen heidän puolestaan, mutta samalla hämilläni siitä, miksi piti tehdä useampi lapsi ja elättää heitä melkeinpä pyhällä hengellä ja säästää meidän menoista hulppea omaisuus. :D En siis ole katkera, vaan todella ihmeissäni.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tää oli juuri näin. Meilläkin todella nuuka lapsuus. Tai siis lapsiin ei mennyt rahaa. Harrastuksia tai uusia vaatteita ei ollut. Eikä kehdannut pyytää, sellainen ilmapiiri oli.

Vanhemmilla nyt tietenkin okt:t, mökit, uudet sähköautot, veneet yms. Itsekkäiden sukupolvi. Onhan tästä paljon kirjoituksia palstalla.

Sullehan ne jää😅

Silloin kun ne saa on jo ostanut samanmoiset omilla rahoillaan

Vierailija
22/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilani oli tapana nuukailla ihan tavan vuoksi. Esim.salaattiin laitettiin myös vihanneksista ne kannat yms huonot osat. Kiisseliä tehtiin mutta siihen ei saanut laittaa sokeria. Liihan oli kun oli maatila, mutta lihapullia syötettiin vain vieraille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti taustalla voi olla palkankorotusta ja muuta luonnollista, mutta ei minun matikka kyllä taivu siihen, että niin pian kotoa muuttamisen jälkeen on velaton miljoonaluokan omaisuus kasassa kahdella duunarilla. Kyllä he ovat nimenomaan meidän lasten kustannuksella aikanaan säästäneet. 🤣

Ap

Vierailija
24/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä usko tota ap:n juttua. Vuosiluvut on väärin.

Ei mun sukupolveni, nyt 50+ vuotiaat nuukailleet niin paljon, että lapset olisi reikäisissä vaatteissa joutuneet kulkemaan ja satavarmasti kaikki osti rintsikat ja siteet tytöillensä.

Johan siinä olisi neuvola ja opettajatkin älähtäneet jos ne olis tuommosta nähneet. Terveydenhoitajatkin kouluissa oli jo varsin valveutuneita

Vierailija
25/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti taustalla voi olla palkankorotusta ja muuta luonnollista, mutta ei minun matikka kyllä taivu siihen, että niin pian kotoa muuttamisen jälkeen on velaton miljoonaluokan omaisuus kasassa kahdella duunarilla. Kyllä he ovat nimenomaan meidän lasten kustannuksella aikanaan säästäneet. 🤣

Ap

Ihan samanlaiset olot oli meillä. Tervetuloa hyväksikäytettyjen kerhoon.

Vierailija
26/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen isä koneisti maatilaa ( 2 uutta traktoria) ja uusi autoa muutaman vuoden välein. Köyhän lapsuuden eläneet lapset olivat ihmeissään. Yksikään lapsista ei jäänyt maatilaa jatkamaan.

Enpä usko tähän, koska traktorilla saisi kaksion, miksi ihmeessä ja millä rahalla nuo koneet hankittiin ellei sitten myyty puuta.

Siten aika moni kaupunkilainen muuten hankkii omaisuutta, suurin osa maamme metsistä on heidän omistuksessaan.

Vierailija
27/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Palstalla monet kertovat, että elävät nyt säästäväisesti, jotta voivat jäädä ajoissa eläkkeelle eikä ole tiukkaa rahasta. Laman aikana 1990-luvulla ei oikein voisi kuvitella, että duunari rikastui, työttömyys oli melkoista ja palkat junnasi paikallaan. Eiköhän tässä ole silkkaa kuvitelmaasi ja hassunhauskaa provoilua, joka ei lopulta johda mihinkään. Sinä voit ihan hyvin tienata omat rahasi ja miettiä, onko omilla lapsillasi yhtään paremmin.

Vierailija
28/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ovat voittaneet lotossa eivätkä ole sinulle kertoneet. Tai saaneet perinnön.

90-luvulla asuntolainan korot olivat suuria ja osa joutui kahden asunnon loukkuun. Asuntojen arvo tippui silloin yhdessä yössä puoleen entisestä. Niskassa saattoi olla velat kahdesta asunnosta, eikä kummastakaan saanut tarpeeksi rahaa lainojen maksuun. Silloisen asuntokuplan aikaan oli ihan tyypillistä ostaa asunto ennenkuin entinen oli mennyt kaupaksi.

Vierailija
29/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantaisin kyllä kaunaa vanhemmille, jotka eivät teininä ostaneet siteitä tai alusvaatteita lapselleen. Etenkin kun kaikki viittaa siihen, että todellisuudessa niihin on ollut varaa.

Ihan järkyttävää.

Vierailija
30/30 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lapsuutesi kuulostaa ihan hirveälle. Tuollainen äiti ei ole ihan terve päästään.