Äärimmäisen, siis oikeasti aivan hirveän paha IBS, kohtalotovereita?
Meidän suomalaisten "kansantauti", joka ei ole edes mikään kunnon sairaus. Mitään ei ole kuitenkaan laajoissa tutkimuksissa löytynyt. Minulle on vuosien varrella tehty tähystykset molemmista päistä, otettu verikokeita, testattu keliakia ja laktoosi-intoleranssi (ei ole), poissuljettu Chrohnin tauti ja krooninen/haavainen paksusuolentulehdus. Kapselikameratutkimusta ei ole vielä tehty, ehdotettu on. Kai se pitää vielä katsoa, mutta olen jo lähes menettänyt toivoni.
Oireeni ovat kestäneet +-20 vuotta, olen nyt 43-vuotias. Pääoireena on jatkuva, todella paha ripuli. Käyn pahenpina aikoina vessassa valehtelematta 20-30 kertaa vuorokaudessa. Hyvänä aikana käyn "vain" 5-10" kertaa/vrk. Nyt seuraksi on tullut myös närästys ja satunnainen ylävatsan kipu ja kuvottava olo.
Olen huomannut, että stressi luonnollisesti pahentaa oireita. Kaikenmaailman ravintolisiä ja luontaistuotteita olen vuosien varrella kokeillut, niistä en ole apua saanut kuin ehkä hetkellisesti. FODMAP-ruokavalio helpottaa oireita jonkin verran, tosin niistä suositelluistakaan en pysty kaikkia syömään. Olen havainnut, että seuraavat ruoka-aineet eivät juurikaan aiheuta oireita: kaura, peruna, banaani, valkoinen riisi, porkkana, yrtit, satsumat, riista, naudanliha, broileri, kala, vege-tuotteista Vöner, kurkku, kesäkurpitsa, venäläinen hapatettu suolakurkku, suola, pippuri, sokeri, useimmat mausteet, kypsytetty juustot.
Syönkö minä nyt sitten noita lopun elämääni? Olen niin väsynyt ja loppu, tuntuu kuin elämä vaan hiipuisi minusta hiljaa pois. Onneksi teen 100% kotietätyötä, niin pystyn sentäö olemaan vielä työelämässä. Ymmärtääkö kukaan, miltä minusta tuntuu. Kaipaam siis kovasti vertaistukea.
PS. Kai se kapselikamerakin vielä pitää nielaista, niin onpahan sekin kortti katsottu. Olen vaan niin väsynyt myös näihin loputtomiin tutkimuksiin, kun mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän. Ehkä minussa sitten vaan on valuvika.
Kommentit (28)
Luulosairaat syökää:
- raakaa sipulia
- kaalia
- papuja
- luumuja
- ruisleipää
- palkokasveja
- hiilihappoisia juomia
- alkoholia
- tupakkaa
Sairaus löytyi: kollageenikoliitti.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
No huhhuh! Tosi ikävää mutta onneksi sait lopulta oikean diagnoosin, herranjumala. Mitä nyt sitten, kokeillaanko jotain lääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No huhhuh! Tosi ikävää mutta onneksi sait lopulta oikean diagnoosin, herranjumala. Mitä nyt sitten, kokeillaanko jotain lääkitystä?
Joo, eilen aloitin 8 viikon kortisonikuurin, sen pitäis viedä tulehdus pois. Lääke on nimeltään Entocort ja sen pitäisi vaikuttaa paikallisesti paksusuolessa. Tällä lääkkeellä on vähemmän sivuvaikutuksia, kuin esim. enemmän koko kehoon vaikuttavalla Prednisolonilla. Toki sivuvaikutukset on silti mahdollisia.
Mulle tehtiin lopulta sappihappojen imeytymistutkimus, kapseliendoskopia ja kolonoskopia uusittiin. Paksusuolesta otetuista näytepaloista paljastui tää diagnoosi.
Oon kyllä helpottunut, josko nyt hoito alkais tepsimään.
IBS vie voimat. Pahimipina päivinä itsellä tulee osa ruuasta ihan sulamattomana samantien ulos. Ei paljoa huvita syödä terveellisesti kun ei edes imeydy. Sitten onkin jo niin nälkä, että tulee syötyä ihan mitä vaan, että saa energiaa ja sokerit ylös ja hieno kierre on valmis. Vihaan tätä vaivaa.
Eilen tuli taas pitkästä aikaa ( = muutama kuukausi) itsediagnosoidun IBS:n tyypillinen oire, eli makuulla tai istuessa ei tunnu mitään, mutta kun nousee seisaalleen, suolen voimakkaat liikkeet (?) aiheuttavat kipua joka heijastuu jopa korkealle selkään, kuten toisessa ketjussa tuli kirjoitettua.
Tuli vähän epätoivoinen olo kun yleensä tuo oire johtaa lopulta noin vuorokauden kestävään vesiripuliin ja etenkin yrjöilyyn, jonka olen viime aikoina jopa provosoinut laittamalla sormet kurkkuun koska se tuntuu helpottavan oireita selvästi.
Otin Precosaa, joka lienee tarkoitettu lähinnä antibioottiripulin torjuntaan. Voi olla kyse sattumasta, mutta noin puolen tunnin kuluttua olin jo pyöräilemässä eikä oireista ollut jälkeäkään. Tosin nuo kivut olivat suht. lieviä verrattuna siihen mitä ne pahimillaan ovat.
Kenties ainakin joissakin tapauksissa IBS on itse asiassa varsinkin jenkkityylisten pasharuokien ja juomien (esim. McDonalds'in tuotteet) aikaansaamaa suoliston bakteerikannan köyhtymistä ja muuttumista huonompilaatuiseksi, vähemmän esimerkiksi serotoniinin tuotantoa tukevaksi/aikaansaavaksi? Se, että Precosa oluthiiva* ehkä auttaa joissakin tapauksissa, voisi viitata tuohon.
* Saccharomyces cerevisiae [sakharomyykees kereviisiee?]: oluen [cerevisia] "sokeri" [saccharo] "sieni" [myces], var. Boulardii: ranskalaisen tuonnimisen tutkijan Aasianreissuillaan hiffaama oluthiivan variantti.
Itselläni ollut näitä IBS-tyyppisiä vaivoja enemmän ja vähemmän 15-vuotiaasta asti. Nyt olen 30+. Suvussani on keliakiaa, joten sitä tietysti ensimmäisenä epäiltiin, mutta ei ole näkynyt testeistä eivätkä pitkätkään kokeilut gluteenittomalla ruokavaliolla tuoneet apua nekään.
Muutama vuosi sitten vaivat pahenivat sellaisiksi, etten pystynyt enää öisin nukkumaan kivuilta. Töissäkäyntikin oli hankalaa, kun jouduin ramppaamaan vessassa jatkuvasti, ja teen kumminkin asiakastyötä josta ei kesken tapaamisen minnekään lähdetä. Tiedän että stressi pahentaa minulla oireita, samoin jatkuva istuminen ja huono ergonomia, mutta minkäs teet kun on stressaava ja jatkuvaa istumista vaativa työ, ja aika vähän tänä päivänä muutakaan tarjolla....
Satuin noihin aikoihin saamaan mielialaoirelun vuoksi masennuslääkityksen, jota käytin yli vuoden. Masennus ei lääkkeillä helpottanut, mutta kiinnostavaa kyllä, vatsan kanssa taistelu loppui kokonaan. Perehdyin mielenkiinnosta asiaan lisää ja opin, että tämä on varsin yleistä. Valitettavasti vain lääkkeen muut sivuvaikutukset olivat itselläni niin pahat että lääkitys lopulta ajettiin alas. Oireet palasivat rytinällä.
Siinä oli taas pitkä kausi, jonka aikana vaiva paheni niin että elämänlaatuni oli välillä ihan nollissa. Onneksi pystyin tekemään etätöitä. Söin pitkiä aikoja suunnilleen pelkkää riisiä pienissä erissä, kun vatsa ärtyi milloin mistäkin.
Sitten sain äkillisesti alkaneiden outojen iho-oireiden takia lähetteen allergiasairaalaan. En mennyt sinne siis ollenkaan näiden vatsavaivojen vuoksi enkä olisi itse edes ottanut puheeksi, mutta niistä alettiinkin heti kysellä omaksi pieneksi kummastuksekseni. Kuulin silloin ensimmäistä kertaa, että sekä iho- että vatsaongelmat saattaisivat liittyä minulla pahaan koivun siitepölyallergiaan, joka siis todettu ensimmäisen kerran jo teini-iässä. Aloin lääkärin neuvosta jättää ruokavaliossa vähemmälle vain niitä kasviksia ja hedelmiä, joiden kanssa koivu ristiinpölyttää, ja sain lisäksi jatkuvan allergialääkityksen isolla annoksella. Oireet vähenivät ja ovat nyt pysyneet noin vuoden aisoissa, pystyn jopa ajoittain syömään pieniä määriä minulta vuosia pannassa olleita ruoka-aineita kuten esimerkiksi tomaattia, ilman että vatsa alkaa heti temppuilemaan.
En sano että tämä olisi merkittävä syy kaikkiin suolistovaivoihin tai syy edes 1 prosentilla, mutta olen vain ollut niin ihmeissäni siitä, että vuosia tutkitut ja vaivanneet oireet helpottivat, että halusin nyt tämänkin kokemuksen jakaa... Itse olin jo täysin luovuttanut ja uskonut että loppuelämä nyt varmaan sitten on tätä.
Voimia ja toivoa teille!