Äärimmäisen, siis oikeasti aivan hirveän paha IBS, kohtalotovereita?
Meidän suomalaisten "kansantauti", joka ei ole edes mikään kunnon sairaus. Mitään ei ole kuitenkaan laajoissa tutkimuksissa löytynyt. Minulle on vuosien varrella tehty tähystykset molemmista päistä, otettu verikokeita, testattu keliakia ja laktoosi-intoleranssi (ei ole), poissuljettu Chrohnin tauti ja krooninen/haavainen paksusuolentulehdus. Kapselikameratutkimusta ei ole vielä tehty, ehdotettu on. Kai se pitää vielä katsoa, mutta olen jo lähes menettänyt toivoni.
Oireeni ovat kestäneet +-20 vuotta, olen nyt 43-vuotias. Pääoireena on jatkuva, todella paha ripuli. Käyn pahenpina aikoina vessassa valehtelematta 20-30 kertaa vuorokaudessa. Hyvänä aikana käyn "vain" 5-10" kertaa/vrk. Nyt seuraksi on tullut myös närästys ja satunnainen ylävatsan kipu ja kuvottava olo.
Olen huomannut, että stressi luonnollisesti pahentaa oireita. Kaikenmaailman ravintolisiä ja luontaistuotteita olen vuosien varrella kokeillut, niistä en ole apua saanut kuin ehkä hetkellisesti. FODMAP-ruokavalio helpottaa oireita jonkin verran, tosin niistä suositelluistakaan en pysty kaikkia syömään. Olen havainnut, että seuraavat ruoka-aineet eivät juurikaan aiheuta oireita: kaura, peruna, banaani, valkoinen riisi, porkkana, yrtit, satsumat, riista, naudanliha, broileri, kala, vege-tuotteista Vöner, kurkku, kesäkurpitsa, venäläinen hapatettu suolakurkku, suola, pippuri, sokeri, useimmat mausteet, kypsytetty juustot.
Syönkö minä nyt sitten noita lopun elämääni? Olen niin väsynyt ja loppu, tuntuu kuin elämä vaan hiipuisi minusta hiljaa pois. Onneksi teen 100% kotietätyötä, niin pystyn sentäö olemaan vielä työelämässä. Ymmärtääkö kukaan, miltä minusta tuntuu. Kaipaam siis kovasti vertaistukea.
PS. Kai se kapselikamerakin vielä pitää nielaista, niin onpahan sekin kortti katsottu. Olen vaan niin väsynyt myös näihin loputtomiin tutkimuksiin, kun mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän. Ehkä minussa sitten vaan on valuvika.
Kommentit (28)
Kuulostaa suolistosairaudelta. Ystäväni kävi 20 kertaa vessassa vuorokaudessa ja "mitään ei löydy." Meni yksityiselle ja siellä lääkäri sanoi aivan heti, että aivan selkeä colitis. Kärsi vuosia, loppuajoista olo oli aivan karmiva. Lääkitystä haetaan edelleen.
Onko vielä nämä kortit katsottu?
-Vaikka laktoosi-intoleranssia ei ole todettu, itse olen lukenut paljon siitä miten maito voi nostaa elimistön tulehdustilaa -> huono juttu, jos ibs:n takia ruoansulatuselimistössä on jo valmiiksi jonkinasteinen ärsytys/tulehdus
-Kahvi voi joillakin pahentaa oireita eli jos juo useamman kupillisen per päivä, vähentämisestä voi olla hyötyä
-Kaura on MIELESTÄNI kyseenalainen. Älä/älkää ottako tätä minään täytenä faktana. Pakko muistaa, että ollaan yksilöitä ja meidän ibs:t voivat myös oireilla eri tavoin eri ravinnoista. Itsekin siis ajattelin alun perin, että kaikki kauratuotteet olisivat automaattisesti ok. Itse juon maltilliset 1-2 kahvikuppia päivässä, joten vaihdoin maidon kauramaitoon. Koin jatkuvasti outoa kuumeista oloa. Jätin kauramaidon pois ja olo parani miltei välittömästi. Tämä on siis täysin omaa mututuntumaa, mutta suosittelisin jokaista tarkkailemaan tätä asiaa. Vaihdoin tämän jälkeen kahvimaidoksi tavallisen laktoosittoman maidon, mutta en juo tai syö maitotuotteita oikeastaan muuten päivän aikana. Maito meni todella minimiin.
-Toinen kyseenalainen: karrageeni. Olen huomannut, että tuotteet joissa on karrageenia lisättynä, aiheuttaa valtavat kivut. Tästä on tehty joitakin tutkimuksia ja on vielä vähän epäselvää, että onko siinä perää, että karrageeni voi olla jopa yksi IBS:n aiheuttajista.
Aikalailla samat käy minullekin. Tein alkuun 4kk vuotavan suolen ruokavaliota. Moni tekee sitä vuoden kaksikin. Sain suoliston siihen kuntoon että kestän nyt hieman allergeenejakin. Muuten kannattaa lukea tuoteselosteet hyvin. Vegaaninen juusto sisältääkin maitoa kuten myös sipsit ja moni muu ruoka mitä väitetään vegaaniseksi. Maito on minulle se pahin mikä laittaa suolen haavoille ja sekaisin. Maitoa on kaikkialla hedelmämakeisista lähtien. Sokeria muuten kannattaa välttää, se ruokkii tulehdusta. Mutta siis tiukka vuotavan suolen ruokavalio ja sen jälkeen alat tuoda elimistöösi uusia bakteereja jotka tukee suoliston toimintaa. Puhdas merkillä on maitohappobakteereja joissa ei ole mitään allergisoivia mukana. Niillä aloitin.
😂💩😂💩😂💩😂💩😂💩😂💩😂😭😭😭💨💩💨💩💨💩💨💩💨😂💩💩😂💨💩😂💨💩😂💨💩
Joko tästä on apua tai sitten ei... kirjoitti:
Onko vielä nämä kortit katsottu?
-Vaikka laktoosi-intoleranssia ei ole todettu, itse olen lukenut paljon siitä miten maito voi nostaa elimistön tulehdustilaa -> huono juttu, jos ibs:n takia ruoansulatuselimistössä on jo valmiiksi jonkinasteinen ärsytys/tulehdus-Kahvi voi joillakin pahentaa oireita eli jos juo useamman kupillisen per päivä, vähentämisestä voi olla hyötyä
-Kaura on MIELESTÄNI kyseenalainen. Älä/älkää ottako tätä minään täytenä faktana. Pakko muistaa, että ollaan yksilöitä ja meidän ibs:t voivat myös oireilla eri tavoin eri ravinnoista. Itsekin siis ajattelin alun perin, että kaikki kauratuotteet olisivat automaattisesti ok. Itse juon maltilliset 1-2 kahvikuppia päivässä, joten vaihdoin maidon kauramaitoon. Koin jatkuvasti outoa kuumeista oloa. Jätin kauramaidon pois ja olo parani miltei välittömästi. Tämä on siis täysin omaa mututuntumaa, mutta suosittelisin jokaista tarkkailemaan tätä asiaa. Vaihdoin tämän jälkeen kahvimaidoksi tavallisen laktoosittoman maidon, mutta en juo tai syö maitotuotteita oikeastaan muuten päivän aikana. Maito meni todella minimiin.
-Toinen kyseenalainen: karrageeni. Olen huomannut, että tuotteet joissa on karrageenia lisättynä, aiheuttaa valtavat kivut. Tästä on tehty joitakin tutkimuksia ja on vielä vähän epäselvää, että onko siinä perää, että karrageeni voi olla jopa yksi IBS:n aiheuttajista.
Kaurasta kannattaa ottaa gluteeniton. Normaalissa kaurassa on mukana jäämiä ohrasta sekä ruista. Ne voi pieninäkin määrinä aiheuttaa oireita.
Voi, osaisinpa auttaa. Kapselikamera tuskin tuo muutosta asiaintilan, sillä toki näkee divertikkelit ym. Mutta tiedän tunteen, ja olet hurjan vahva kun olet työkunnossa. Jatkuva ripulointi tekee kenet tahansa voimattomaksi. Toivottavasti syy vielä löytyy.
Itselläni on crohn, samaa ikäluokkaa ollaan ja yhtä kauan sairastettu. Mulla ehkä parhaat ruokavaliomuutokset ovat olleet kahvin, sokerin ja kaikkien viljojen poisjättö. Virallisesti tähänkään ei ole ruokavaliota, kaikki on yksilöllistä ja loputtomiin tehtävä kokeiluja.
Olen IBS-mahavaivaisena kohtalotoverisi, tosin vähän käänteisessä mielessä, koska oma vaivani on vahvasti ummetuspainotteinen.
Jatkuva, todella paha turvotus ja suolistossa oleva ilma aiheuttaa ajoittain myös kovat kivut, kun ilmakupla osuu sopivasti suolenmutkaan. Kuitulisät ja laksatiivit toki auttavat jonkin verran ummetukseen, mutta lisäävät ilmavaivoja merkittävästi. Jatkuva närästys vaivaa.
Tutkittu on minuakin paljon ja löydöksinä vain palleatyrä ja poikkeuksellisen pitkä paksusuoli.
Olen todennut, että olen ns. maanantaikappale ja näillä mennään. Pitää olla kiitollinen, että on itse välttynyt tuolta ripuloinnilta. Se varmasti rajoittaa elämää vielä näitä omia vaivojani enemmän.
Jaksamista ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ole ainoa, jolla on elämää rajoittava sairaus. Ei ole helppoa elää keliakiankaan kanssa, jos syö paljon kodin ulkopuolella tai muuta kuin itse tekemäänsä ruokaa. Myös vaikeat allergiat ovat hankalia.
Älä keliakian kanssa missään ravintoloissa syö, hyvänen aika! Nykyään on vielä paljon niitä "gluteenittomia", niin jää oikeat keliaakikot jalkoihin.
Ollaanko sulle tehty lääkekokeilu kolestyramiinilla (Questran, Colestyramin Ratiopharm)? Jos kyse on sappihappojen imeytymishäiriöstä, lääkkeen pitäisi auttaa. Imeytymisongelma voi tulla sappirakon poiston jälkeen, mutta ilmentyä myös ilman sitä. Itselläni oli vuosikausia IBS ja sappirakon poiston jälkeen vaiva räjähti käsiin. Kävin kolonoskopiassa, joka puhdas, ja olin menossa kapselikameratutkimukseen. Työterveydessä sanottiin että olet jo selkeästi kokeillut kaiken muun paitsi tämän kolestyramiinin, testataan vielä tämä. Yksi annos kolestyramiinia ja vatsani rauhoittui.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Imeytymishäiriön voi myös testata erillisellä testillä isommissa sairaaloissa, mutta lääkekokeilu on helppo ja nopea.
Kannattaa tutustua kanavaan kaunistava lifestyle Youtubessa. Itse saanut apua ibs oireisiin. Suoli rauhallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko sulle tehty lääkekokeilu kolestyramiinilla (Questran, Colestyramin Ratiopharm)? Jos kyse on sappihappojen imeytymishäiriöstä, lääkkeen pitäisi auttaa. Imeytymisongelma voi tulla sappirakon poiston jälkeen, mutta ilmentyä myös ilman sitä. Itselläni oli vuosikausia IBS ja sappirakon poiston jälkeen vaiva räjähti käsiin. Kävin kolonoskopiassa, joka puhdas, ja olin menossa kapselikameratutkimukseen. Työterveydessä sanottiin että olet jo selkeästi kokeillut kaiken muun paitsi tämän kolestyramiinin, testataan vielä tämä. Yksi annos kolestyramiinia ja vatsani rauhoittui.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Imeytymishäiriön voi myös testata erillisellä testillä isommissa sairaaloissa, mutta lääkekokeilu on helppo ja nopea.
Ei ole tehty, kiitos vinkistä! Otan tuon puheeksi lääkärin kanssa, luulisi olevan hälle helppoa määrätä tuo lääkeaine kokeiluun. Onpas uuten ärsyttävää, kun edes gastroenterologi ei ole maininnut ko. häiriön mahdollisuutta. Olen tietoinen, että lääke ei välttämättä auta, mutta tässä vaiheessa olen valmis syömään vaikka pieniä kiviä, jos on olemassa edes jonkinlainen oireiden helpottumisen mahdollisuus.
Kiitos myös muille tähän mennessä vastanneille tsempeistä ja vinkeistä.
Ap
Kysyin apteekin chat'issä mitä kannattaisi kokeilla mahdollisen antibioottiripulin torjumiseen.
Suosittelivat Precosaa (Saccharomyces boulardii -hiiva; toivottavasti tuli oikeen kirjotettua..heh).
Aika tyyristä mutta tuntuu olevan hintansa väärtti. Kaiken kukkuraksi ranskalainen, persoonallinen tuote.
Löytyy sekä helposti avattavissa kapseleissa että pikku pussukoissa; voi sekoittaa ruokaan tai juomaan, ei toki liian kuumaan eikä alkohoolipitoiseen!
Jos IBS on ripulivoittoinen, kannattaa nimi ehkä pistää korvan taakse!
Sama ongelma, ikää 48. Mulla ei vaan auta FODMAPkaan yhtään. Runsasta kuitua jouudn välttämään, se pahentaa oireita. Muuten ihan sama mitä syö tai jättää syömättä, sama ripuli aina. Välillä limalla ja verellä (kun limakalvot on ärtyneet liikaa) ja välilä perusripaskaa.
Mä olen käytännössä erakoitunut tän vaivan takia. Saan onneksi tehdä etätöitä joten pystyn elättämään itseni. Mutta en oikeastaan poistu kotoa mihinkään kuin joskus 100 m päässä olevaan lähikauppaan. Isommat ostokset tilaan kotiovelle toimitettuna. En harrasta mitään, en käy missään. Koska tosiaan täytyisi olla vessa 10 sekunnin päässä koko ajan ja paskat voi tulla housuun silti joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin apteekin chat'issä mitä kannattaisi kokeilla mahdollisen antibioottiripulin torjumiseen.
Suosittelivat Precosaa (Saccharomyces boulardii -hiiva; toivottavasti tuli oikeen kirjotettua..heh).
Aika tyyristä mutta tuntuu olevan hintansa väärtti. Kaiken kukkuraksi ranskalainen, persoonallinen tuote.
Löytyy sekä helposti avattavissa kapseleissa että pikku pussukoissa; voi sekoittaa ruokaan tai juomaan, ei toki liian kuumaan eikä alkohoolipitoiseen!
Jos IBS on ripulivoittoinen, kannattaa nimi ehkä pistää korvan taakse!
VivoMixx on tehokkain ja tutkituin IBS:ään. Mutta eipä nämäkään valitettavasti mikään ihmeapu ole. Nykyäänhän osa gastroenterologeista uskoo, että tähän liittyy autoimmuunisairauksien tyyppisiä prosesseja, jolloin toki aika rajoitetusti auttaa mitä suusta sisään laittaa ja on laittamatta.
Koitappa tällaistä. Ole syömättä vihanneksia, maitotuotteita ja viljoja pari päivää.
IBS on laiskojen ihmisten sairaus. Vedotaan siihen että vatsaa vähän nipistää ja kakattaa. Älkää nyt viitsikö ihmiset vali-. vali.- valittaa. Syökää normaalia ruokaa ja käykää töissä. IBS KEKSITTY SAIRAUS!!!💩💩💩
Mulla auttoi ainoastaan stressin vähentäminen eli aikalailla p:t välitän mistään enää. Elän päivä kerrallaan. Hyvin näitä töitä pystyy johtaja tasolla silti tekemään, otan vain asian kerrallaan.
Seuraava oli kahvin poisto ruokavaliosta. Kaura pois ruokavaliosta täysin, ei mitään kauraan viittaavaa saa olla ruoassa. Maitoproteiini pois ruoasta (eli koskee myös naudan lihaa). Hedelmistä suurin osa pois, tämä ei tosin haitannut kun epäilen muutenkin niiden "vitamiinipitoisuuksia", koska eivät täällä pohjolassa kasva auringon alla. Vehnää vähensin reilusti. Rukii pois täysin, sama kuin kauralla. Kaikki palkokasvit pois. Varsinkin soija saa aikaan aivan mielettömät kivut ja soijaa löytyy ihan kaikkialta. Sienet ja sienituotteet pois, löytyy myös yllättävän monesta tuotteesta sienijohdannaisia. Sokeri ja makeutusaineet myös pois. Kaikki vähänkään teollisesti prosessoitu aines pois. Eli suoraan sanoen: ostan vain raakatuotteita, joita joudun itse käsittelemään. Mahdollisimman puhtaita tuotteita. Venhäjauho, hiiva ja öljyt ovat ainoat, joka tulee käsiteltynä.
Tomaattikastikkeen keitän itse tomaateista. Yrtit olen itse kasvattanut ja kuivannut. Juurekset ovat käsittelemättömiä. Kalat pääasiassa käsittelemättömiä eli sisäelimet ja suolet on otettu pois. Punaisessa lihassa possun ostan lähituottajalta ja tiedän, että nuo possut eivät soijaa syö. Kanaa en syö ollenkaan. Vihanneksista syön osan pakasteena ja osan tuoreena. Jos leipää haluan niin teen itse.
Ruokavalio on yllättävän monipuolista. Aikaa aluksi vaati opetella, mutta nyt en kyllä pois vaihtaisi. Ihanaa syödä puhdasta ruokaa ja vatsa saattaa olla toisinaan jopa päivän ihan ok.
Et todellakaan ole ainoa, jolla on elämää rajoittava sairaus. Ei ole helppoa elää keliakiankaan kanssa, jos syö paljon kodin ulkopuolella tai muuta kuin itse tekemäänsä ruokaa. Myös vaikeat allergiat ovat hankalia.