Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esivaihdevuodet ja kuukautiset

Vierailija
24.09.2022 |

Tämähän on ihan järkyttävää! Kivut ja krampit niin kovia että menee leukalihaksetkin jumiin, kierto 14-17 päivää, vuoto viikon. Tiputtelua kolmisen päivää kunnes alkaa krampit ja vuoto. Suojana tamponi, suurin yöside, isoimmat kuukautisyöhousut, herätys 2 tunnin välein jolloin vaihdan koko helkutin systeemin ja silti herään pyyhe veressä!! Jolla siis olen suojannut sängyn.
Töissä nuo samat suojat ja silti veri valuu norona nilkkoihin asti. Milloin tää paska loppuu!! Tämä kestänyt vuoden, kierron lyhennys jo kolmatta vuotta. Lääkärin kommentit vuosien aikaan aha, Jaa, no ja katellaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu, onko myoomia? Mun lääkäri tutki heti, kun kerroin runsastuneista menkoista.

Vierailija
2/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo runsaus normaalia ole. Uudelleen lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tutkittu, onko myoomia? Mun lääkäri tutki heti, kun kerroin runsastuneista menkoista.

On tutkittu jo heti silloin kolmisen vuotta sitten. Ei ole. Missään ei ollut mitään "outoa".

Vierailija
4/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta vaihdevuosilta, ellei sulla ole aina ollut tuollaiset kuukautiset. Valitse toinen lääkäri. Alaultraus ainakin tarpeen, ehkä näytekin.

Vierailija
5/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vuoto kuun vaihteessa. Nyt kolmantena päivänä krampit niin kovia että samaan aikaan alavatsa kramppasi ihan kovaksi niinkuin synnytyssupistuksessa ja samaan aikaan poskilihakset jotenkin vääntyi enkä saanut puhuttua. Nämä kivut pahempia kuin teininä.

Vierailija
6/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt vähän liioiteltu? Johan sä valuisit kuiviin tuollaisessa tulvassa.

Vierailija
7/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosissa nimenomaan käy näin eli vuoto muuttuu runsaammaksi ja se tulee useammin. Oli vähän ihmettelemistä, kun itsellä oli aina max 3 päivää niukkaa vuotoa 28 päivän välein ja yhtäkkiä hirveätä vuotoa viikon ajan kolmen viikon välein. No kyllä se meni ohi ja nyt ei tarvitse enää kärsiä ollenkaan.

Vierailija
8/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt vähän liioiteltu? Johan sä valuisit kuiviin tuollaisessa tulvassa.

Kiitos. Tätä kommenttia kaipasinikin. Toiset kun tekevät erittäin fyysistä työtä myös kuukautisten aikaan.

Vierailija
9/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi? Jos kolme vuotta on aikaa niin lääkäriin ehdottomasti. Ultra, näyte kohdusta ja ehkä verikoe. Ota särkylääke pari tuntia ennen, jos otetaan näyte. Vaihdevuosissa vuoto vähenee ja harvenee.

Vierailija
10/13 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuosissa nimenomaan käy näin eli vuoto muuttuu runsaammaksi ja se tulee useammin. Oli vähän ihmettelemistä, kun itsellä oli aina max 3 päivää niukkaa vuotoa 28 päivän välein ja yhtäkkiä hirveätä vuotoa viikon ajan kolmen viikon välein. No kyllä se meni ohi ja nyt ei tarvitse enää kärsiä ollenkaan.

Kauan sinulla tämä vaihe kesti?

Vierailija
11/13 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä teillä on asivaihdevuosioireet alkaneet? Mulla on aina ollut kierto täysin säännöllinen, 28 päivää, ja menkat alkoikin tiettyyn aikaan aamusta, mutta 40-vuotiaana kierto meni sekaisin, saattaa olla 15-34 päivää, ja vuoto mitä sattuu. Tätä on jatkunut nyt muutaman vuoden.

Vierailija
12/13 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minä joltain sitten säästyin kun juuri poistettiin kohtu ja munasarjat syövän vuoksi. Vaihdevuodet alkoivat heti ja kuukautiset loppuivat. Olen päälle 30.

Ap, mene eri lääkärille. Kaikki muutokset kuukautisissa on otettava tosissaan. Minun kivuliaaksi muuttuneet kuukautiset paljastui syöväksi ultran ja verikokeiden avulla.

Vierailija
13/13 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et ehkäisyä tarvitsisi, käy ottamassa hormonikierukka. Monelle loppuu menkat kokonaan sen takia.