PARVOROKKO-EPÄILYÄ, RASKAANA JA SAIRASLOMALLA!
Onko muita? En siis itse toivottavasti ole saanut tartuntaa, mutta sen ehkäisemiseksi olen sairaslomalla. Töissä siis lasten parissa ja parvorokkoa päiväkotiryhmässä liikkeellä.
Kommentit (5)
En tiedä, mikä on pahin vaihe saada parvorokkotartunta...alkuraskaus vai joku muu.
Jossain palstalla muuten oli ihan hiljattain juttua tästä. En vain muista missä. Mut helpottavaa oli se, että vaikka odottava äiti saisikin parvorokon, niin seuraukset eivät välttämättä olleet fataalit sikiölle.... Harmi, kun en muista tarkemmin.
Meillä oli parvorokkoa päiväkodissa n. kk sitten, eikä mua mihinkään eristetty, vaikka olen raskaana. Jotain huhuja kuulin, ja pyysin miestä tarkistamaan, onko vaarallista. Kattoi netistä, ja ilmoitti, että ei. Siis, miten on?? Voiko mussa olla nyt jotain sikiölle vaarallista???
T. Lastenhoitaja
Pariseerumein osoitettu parvorokko ohjataan äitiyspoliklinikalle. Äidin sairastama parvorokko infektoi n. 30 %:ssa sikiön. Alle 20 rv äidin sairastama parvorokko aiheuttaa 10% sikiökuoleman tai keskenmenon. 20 rv jälkeen vain 1% saa vaikean anemian. Lasten kanssa työskentelevillä seronegatiivisilla on n. 20 % riski saada tartunta. Siksi lasten kanssa työskentelevien vasta-aine taso on hyvä tarkastaa alkuraskaudessa. Epidemian aikana seronegatiivisten vasta-aineita on syytä seurata 2-3 viikon välein ja oireitten ilmestyessä tarvittaessa. Sikiökomplikaatiot ilmenevät vasta 4-8 (ad 12 viikon) sisällä äidin infektiosta. Mikäli äidillä on todettu serologisesti varmennettu parvovirusinfektio, sikiötä seruataan äitiyspoliklinikalla 1-2 viikon välein 12 seuraavaa viikkoa. Sairauslomaa epidemian aikana seronegatiiviselle ei enää suositella.
Eli jos näppylät olisivat osoittautuneet parvorokoksi, mut olisi varmaan " eristetty" tyttärestä joksikin aikaa.