Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvitetään tämä viimein: mikä on kapellimestarin rooli sinfoniaorkesterissa?

Vierailija
24.09.2022 |

Olen ana ollut sitä mieltä, että ei mikään. Ja olen edelleen. Olen tehnyt aika paljon omaa tutkimusta aiheesta katsomalla klassisen musiikin konsertteja. Ja ehkä noin yli 95% ajasta soittajat katsovat nuottejaan, eivät siis suinkaan kapellimestaria. Jossain välissä joku vähän vilkaisee, mutta sitten katse palaa nuotteihin. Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Vierailija
2/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Luitko aloitusta?

Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjapiiskuri ja orjat.

Vierailija
4/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako aloitusta ajattelit tästä samasta asiasta tehdä? Ihan turha sulle on mitään selittää koska et hyväksy mitään faktoja mitä asiasta kerrotaan.

Vierailija
5/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pysyy rytmissä ainakin. Katsoo kapmestaria tärkeillä hetkillä, tietävät koska vinkuttaa omaa soitinta

Vierailija
6/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös naurattaa katso kapellimestarin huitomisesta. Ymmärrän, että hän antaa aloitusmerlin alussa, sen jälkeen hän on tarpeeton, orkesteri osaa kyllä soittaa ilmankin. Työ on lähinnä käsien heiluttelua musiikin tahtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Luitko aloitusta?

Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.

Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.

Vierailija
8/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Luitko aloitusta?

Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.

Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.

Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luin aloituksen ja yritin vastaakin, mutta eipä tuntunut vastaus menevän perille. Kapellimestari päättä miten joku kappale tulkitaan. Mitä kohtia painotetaan, tempo, dynamiikka jne kapellimestarin rooli on tärkeä. Orkesteri on harjoitellut kapellimestarin johdolla pitkiä aikoja, eihän ne nyt vaan sinne estradille kävele ja ala jokainen soittamaan tyhjästä eteen lyötyjä nuotteja ja kapellimestari yritä sielä sitten jotain vauhtia jota kukaan ei huomaa.

Vierailija
10/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt, vaikka olen ihan oikeasti yrittänyt asiaa ymmärtää. Jos ajatellaan tulkintaa niin miksi sitä varten pitäisi olla siellä edessä huitomassa. Eihän näytelmän ohjaajakaan huido ja osoittele siellä lavan reunalla esityksen aikana vaan ne tulkinnat harjoitellaan ennen esitystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orkesterilla tulee olla johtaja, joka heiluttelee käsiään, ja jos soitto menee hyvin, tämä vie kaiken kunnian. Johtajan peruselementti bisnesmaailmassakin on heilutella paljon käsiään, jotta on edes jotain tekemistä palkkansa eteen. Jotkut ovatkin kyseenalaistaneet sen, että tarvitaanko näitä käsien heiluttelijoita lainkaan. 

Vierailija
12/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luin aloituksen ja yritin vastaakin, mutta eipä tuntunut vastaus menevän perille. Kapellimestari päättä miten joku kappale tulkitaan. Mitä kohtia painotetaan, tempo, dynamiikka jne kapellimestarin rooli on tärkeä. Orkesteri on harjoitellut kapellimestarin johdolla pitkiä aikoja, eihän ne nyt vaan sinne estradille kävele ja ala jokainen soittamaan tyhjästä eteen lyötyjä nuotteja ja kapellimestari yritä sielä sitten jotain vauhtia jota kukaan ei huomaa.

Tämä vastaus siis 2 kommentoijalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Luitko aloitusta?

Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.

Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.

Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...

Ymmärrätkö itse, että se rytmi ei pysy mekaanisesti samana läpi teoksen? Jos nuotissa on merkintä että tässä vähän hitaammin ja tässä pieni tauko, niin jonkun täytyy päättää kuinka paljon hitaammin, tarkalleen minkä pituinen pieni tauko jne.

Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin kannattaisiko harkita jotain toista pakkomiellettä?

Vierailija
14/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko aloitus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso areenasta orkesterin edessä.

Vierailija
16/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Luitko aloitusta?

Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.

Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.

Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...

Ymmärrätkö itse, että se rytmi ei pysy mekaanisesti samana läpi teoksen? Jos nuotissa on merkintä että tässä vähän hitaammin ja tässä pieni tauko, niin jonkun täytyy päättää kuinka paljon hitaammin, tarkalleen minkä pituinen pieni tauko jne.

Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin kannattaisiko harkita jotain toista pakkomiellettä?

No miksi niiden nuottien sitten pitää olla tuollaisia? Eikö olisi kätevämpää, että jonkun teoksen voisi soittaa ilman että tarvii tuollaisia arvuutella?

Vierailija
17/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herbert von Karajan sanoi aikoinaan haastattelussa, että kapellimestarin on tärkeää orkesterin johtamisen lisäksi tietää, että milloin orkesteria ei pidä ns. johtaa ja se on silloin kun orkesteri soittaa hyvin. Edellä onkin jo lueteltu ne asiat, joista kapellimestari vastaa silloin kun johtaa orkesteria. 

Iso joukko soittajia lyödään yhteen tilaan ilman johtajaa. Miten siitä eteenpäin? Niinpä niin.

Vierailija
18/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herbert von Karajan sanoi aikoinaan haastattelussa, että kapellimestarin on tärkeää orkesterin johtamisen lisäksi tietää, että milloin orkesteria ei pidä ns. johtaa ja se on silloin kun orkesteri soittaa hyvin. Edellä onkin jo lueteltu ne asiat, joista kapellimestari vastaa silloin kun johtaa orkesteria. 

Iso joukko soittajia lyödään yhteen tilaan ilman johtajaa. Miten siitä eteenpäin? Niinpä niin.

No tuntuu ainakin hevikitaresteilta onnistuvan tuo soittaminen, vaikka lavalla olisi useampikin ihminen soittamassa

Vierailija
19/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herbert von Karajan sanoi aikoinaan haastattelussa, että kapellimestarin on tärkeää orkesterin johtamisen lisäksi tietää, että milloin orkesteria ei pidä ns. johtaa ja se on silloin kun orkesteri soittaa hyvin. Edellä onkin jo lueteltu ne asiat, joista kapellimestari vastaa silloin kun johtaa orkesteria. 

Iso joukko soittajia lyödään yhteen tilaan ilman johtajaa. Miten siitä eteenpäin? Niinpä niin.

No tuntuu ainakin hevikitaresteilta onnistuvan tuo soittaminen, vaikka lavalla olisi useampikin ihminen soittamassa

Ja Aleksi Laiho johtamassa harjoituksia ja varsinaista esiintymistä.

Vierailija
20/30 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.

Luitko aloitusta?

Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?

Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.

Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.

Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...

Ymmärrätkö itse, että se rytmi ei pysy mekaanisesti samana läpi teoksen? Jos nuotissa on merkintä että tässä vähän hitaammin ja tässä pieni tauko, niin jonkun täytyy päättää kuinka paljon hitaammin, tarkalleen minkä pituinen pieni tauko jne.

Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin kannattaisiko harkita jotain toista pakkomiellettä?

No miksi niiden nuottien sitten pitää olla tuollaisia? Eikö olisi kätevämpää, että jonkun teoksen voisi soittaa ilman että tarvii tuollaisia arvuutella?

No kerropa, miten tällainen käytännössä toteutettaisiin? Merkitsemällä nuottiin ajankäyttöä liittyvät asian 0,0001 sekunnin tarkkuudella, dynamiikka 0,0001db tarkkuudella ja sävyihin liittyvät asiat jollain taikakielellä, jonka kaikki 50 soittajaa sitten ymmärtävät samalla tavalla ilman että kukaan kontrolloi miltä lopputulos kuulostaa? Ihminen ei toimi noin, eikä livemusiikissakaan olisi juuri mieltä jos tilaa ei jäisi ns. hetkessä syntyvälle tulkinnalle, vaan kaikki olisi etukäteen ohjelmoitua. Tätä henkilökohtaista tulkintaa ei voi sellainen joukko toteuttaa jokainen omaansa yhtä aikaa, tai lopputulos on sekasotku.

Kapellimestari on myös ainoa, joka näkee koko partituurin eli mitä orkesterissa kokonaisuutena tapahtuu. Soittaja näkee vain oman stemmansa, eikä voi tietää mitä esiinnostettavia asioita muut soittimet milloinkin tekevät. Heidän tehtävänsä on osata oma osuutensa, kapellimestarin tuntea koko teos ja jokaisen soittimen rooli siinä.

Bändisoittoa kitaristiläjällä on turha verrata tuohon, heidän tilanteessaan homma etenee samana pysyvän, rummuista ja bassosta kuultavan sykkeen mukaan. Siksi tuollaisella isolla joukolla soittajia on monitorikaiuttimet tai korvamonitorit, joista he kuulevat tämän sykkeen vahvistettuna. Akustinen orkesteri ei voi edetä kuulokuvaan mukaan, koska ison salin laidalta toiselle viive on jo sellainen, että soitto muuttuisi eriaikaiseksi. Pienempi kamariyhtye tai -orkesteri voikin hyvin soittaa ilman johtajaa, ja harjoitella yhtenäisen soiton keskenään koska ovat lähemmässä kontaktissa toisiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme