Hermo menee - ikäihmisen hygieniakäsitys ja korona
Joutuuko kukaan muu vääntämään vanhusten kanssa saippuan käytöstä käsienpesusta, käytettyjen hammastikkujen ja nenäliinojen viruttamisesta pöydillä, juoma-astioiden huuhtomisesta jne., jne.? Korona päällä, yskii ja räkii, mutta vieläkään ei kiinnosta hygienian tehostaminen. Montakohan viikkoa korona viihtyy kodin pinnoilla vielä sen jälkeen, kun on parannuttu?
Kommentit (13)
Minun iäkäs omaiseni on samanlainen. Hirveän vaikeata on pestä kädet esim. kauppareissun jälkeen. Muutenkin elää likaisesti.
Korona ei elä pinnoilla paria tuntia kauempaa. Mutta hyvää hygieniaa olisi silti syytä noudattaa
Korona ei taida olla kovin herkkä leviämään pinnoilta. Toki silti käsihygienia yms. kannattaisi.
Koronan kannalta tehokkainta olisi kuitenkin, että sinä käytät hänen luonaan ffp-suojainta. Ja vanhus myös kodin ulkopuolella.
Muistin juuri että omalla isälläni oli kankainen nenäliina. Niisti siihen ja taittoi takaisin taskuun. Hurrrr
Olemme siis molemmat koronassa (tarttui omaishoidettavastani minuun, joka orjallisesti kuljen maski päässä kodin ulkopuolella) ja asumme yhdessä. Mietin vain, kuinka suuren desinfiointiurakan edessä olen, kun tästä parannumme, ennen kuin voi esim. fyssari tulla kotikäynnille. Mutta hyvä siis, jos max. parin viikon tartuttavuus ei tarkoita pintoja.
Tuskinpa epähygienisyys johtuu iästä. Jotkut ihmiset vaan ovat välinpitämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa epähygienisyys johtuu iästä. Jotkut ihmiset vaan ovat välinpitämättömiä.
Eli tämä ei olisi mikään suurten ikäluokkien "ei niitä käsiä ennenkään jatkuvasti oltu pesemässä" -pinttymä? Ärsyttävintä tässä on se, kun koko korona-ajan olen katsellut sitä kintaalla viittaamista hygieniahuomautuksiin, itse yrittänyt noudattaa hygieenisiä tapoja, ja sitten kävi juuri niin kuin olin väläytellut. En ymmärrä, miten aikuisella ihmisellä edes tulee mieleen näinä aikoina tonkia hampaanvälejään kynnellä tai nuolla sormiaan. Ehkä jatkossa oppii. Tai sitten ei.
Voihan olla pahat oireet päällä tai hermokivut, lääke. Silloin on hankala varmaan siivota tai olla hygieniahullu. Sen jälkeen jos vointi paranee, eri asia. Kauhean kipeälle ei kannata alkaa pitämään valistusta, yritä vaan kannustaa ja auttaa. Tosin käsiä voisi pestä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis molemmat koronassa (tarttui omaishoidettavastani minuun, joka orjallisesti kuljen maski päässä kodin ulkopuolella) ja asumme yhdessä. Mietin vain, kuinka suuren desinfiointiurakan edessä olen, kun tästä parannumme, ennen kuin voi esim. fyssari tulla kotikäynnille. Mutta hyvä siis, jos max. parin viikon tartuttavuus ei tarkoita pintoja.
Yritä sinä parantua hysteriastasi. Desinfiointi kotona on sairasta, se kuuluu leikkaussaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä sinä parantua hysteriastasi. Desinfiointi kotona on sairasta, se kuuluu leikkaussaliin.
Helpottiko? Kerropa viisaampana, voinko sitten parannuttuamme kutsua fysioterapeutin tänne kotikäynnille niin, etten pyyhkäise muuta kuin ovenkahvat ja muuten vain imurointi? Ettei tule syytettä, että tartutimme?
Asiakaspalvelijana inhottaa kun vanhukset niistävät nenäänsä ja tunkevat liinan takaisin laukkuun. Sitten sieltä käytettyjen nenäliinojen seasta kaivetaan lompakko. Seteleitä otettaessa tietenkin ensin nuolaistaan sormea.
Voisiko joku alapeuluttajista vaikka ystävällisesti poistattaa tämän aloittamani ketjun? Itse yritin, mutta joko mode on vapaalla tai itselläni liian huonot perustelut, kun täällähän tämä vielä pyörii. Väärä foorumi loppuunpalaneiden omaishoitajien vertaistuelle, sori.
Ei taida olla muita stressaantuneita omaishoitajia paikalla?