Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei savon murre ole sellaista kuin luullaan!

Alkuperäiskansaa
24.09.2022 |

Eri puolilla ja eri yhteisöissä puhutaan aivan eri tavoin. Eroja on jo muutaman kymmenen kilometrin sisällä.

Naistenlehden savon murre- testi oli itselleni ihan hepreaa, vaikka olen kuvituskuvassa näkyvästä Savonlinnasta kotoisin. Mielikuvitusta käyttämällä arvasin pari vastausta ja tiesin kaksi, paitsi ettei niitä "meillä" käytetty. Loput olivat ihan vieraita ilmaisuja.
Minua harmittaa kun yleistetään, vaikka murteet(kin) ovat monimuotoisia.
Savonlinnassa käytettävässä murteessa kuuluu myös karjalaisuus hyvin vahvasti, onhan se juuri alueellisesti kahden murrealueen välissä.

Mutta yksi mikä huvittaa, kun on noita tosi-tv ohjelmissa esiintyviä nuoria; se "mä" taitaa olla edelleen siellä hyvin harvinainen. Kyllä se taitaa olla yleisimmin "mie", elleivät nämä nuoret itse ole muualta.
kotoisin. Sama ilmiöhän oli nähtävissä jo silloin nuorena, kun kaveripiiriä muutti Helsinkiin. Tulivat parin viikon päästä käymään ja murre olikin muuttunut täysin. Ei ole kylläkään kovin helppoa vaihtaa murretta. Itse puhun vieläkin mietä ja sietä vaikka olen asunut jo kymmeniä vuosia muualla. Ja vielä enemmän "viännän" jos puhun puhelimessa sukulaisten ja vanhojen ystävien kanssa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän