Minua harmittaa kun nykyään niin moni halveksii nen-päätteisi nimiä, vähenevät koko ajan
Jos vanhemmista toisella on nen-nimi ja toisella joku muu niin yleensä lapsi saa sen nimen, jossa ei ole nen-päätettä. Nen-nimiä pidetään tylsinä ja junttimaisena.
Harmi että tämä suomalaiseen nimikulttuuriin kuuluva piirre halutaan hävittää.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Onhan joku Laine kivempi kuin Virtanen tai Kanerva kivempi kuin Korhonen.
Ei sitä oikein noin voi vertailla. Jos haluaa verrata nimenomaan nen-päätteen vaikutusta, niin Virta vs. Virtanen ja Kanerva vs. Kanervainen ja Korho vs. Korhonen.
Samoin tuo edellinen Rötvänäinen-Metsäketo: yhtä hyvin voi kysyä, että eikö muka Metsäketoinen ole kauniimpi sukunimi kuin Rötvänä, siinäs nyt näette, että nen-päätteiset ovat kauniimpia!
Nen-päätehän on itä-suomalainen juttu. Minusta se on vain positiivinen mielikuva. Itselläni ei ole tyttönimessä eikä rouvanimessä kummassakaan idän päätteitä, mutta ihan mielelläni voisin sellaisen ottaa.
Vierailija kirjoitti:
No mieti nyt itsekin: Röhvänäinen vai Metsäketo
No mieti nyt itsekin: Ruusunen vai Kilkki
No kun kukaan ei halua enää olla itäsuomalainen. Siinä on negatiivinen kaiku.
En minäkään haluaisi. Onneksi on länsisuomalainen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä selität?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Länsisuomalaisuus rules!
Ärsyttää kyllä nimierikoisuuksien tavoittelijat. Perinteiset suomalaiset nimet eivät kelpaa. Kertoo vain näiden ihmisten juntteudesta.
Täh? Mulla on ihan vaan mun suvun sukunimi. -son päätteinen satoja vuosia vanha suomalainen yleinen sukunimi.
-nen päätteisiä sukunimiä toisen vanhempani suvussa melko vähän ja kaikilla kuitenkin suomalaiset vanhat perinteiset sukunimet.
Onko joku Hörkkö oikeasti hienompi nimi, kun vaikka Ruusunen?
Vaimoni on Saara Tiukka-Piparinen os. Römpsä ja olen oikein tyytyväinen häneen.
Kaikessa pitää tavoitella jotain hienoutta tai erikoisuutta mutta muuttuuko se ihminen siitä sen kummemmaksi; tuskinpa.
Tykkään omasta nen-nimestäni. Kauniisti sointuva ja aika erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kyllä nimierikoisuuksien tavoittelijat. Perinteiset suomalaiset nimet eivät kelpaa. Kertoo vain näiden ihmisten juntteudesta.
No mitä siitäkin tulisi jos kaikki olisivat Virtasia, Suomalaisia ja Korhosia. Ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään omasta nen-nimestäni. Kauniisti sointuva ja aika erikoinen.
Harppunen?
Esivanhempamme suomensivat joskus sukunimemme, jotta olisimme suomalaisia. Ylpeydellä niitä pitäisi kantaa.
Kuulkaas nyt, ei nimi miesoletettua pahenna ellei
miesoletettu nimeä.
Yks tavallinen ....nen
ex-vaimo oli nimeltään Pihtari. Terveisiä vaan jos sattuu lukemaan.
Lintunen, Hiironen ja Pielinen ovat kyllä ihan kivoja sukunimiä.
Ei nimi miestä pahenna.