Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä tunsit itsesi aikuiseksi?

Vierailija
22.09.2022 |

Lain mukaan meistä tulee aikuisia 18 vuotiaana, mutta oletko tuntenut itsesi aikuiseksi tuosta hetkestä alkaen vai onko ymmärrys aikuisuudesta ja sen mukanaan tuomista velvollisuuksista hiipinyt tajuntaasi vasta myöhemmin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään. 55

Vierailija
2/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehä miäkää muuta ku iso haiseva páská housuun vaan, samalla huutoja ja lippujen heilutusta. Piéru haisee aina páskálta. Miettikööt sitä sitten Markus N:n kanssa. Sen tietää kaikki että muIkun päässä ei karva kasva. Piirtäköön picasso vaikka siitä jonkin hiton kuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

45

Vierailija
4/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vieläkään, olen 38v.

Vierailija
5/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotiaana koska vanhempani käyttäytyivät kuin lapset

Vierailija
6/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä aikuisuudella sitten tarkoitetaan. Minä tunsin aikuistuvani jonkin verran kun pääsin lapsuudenkodista irtautumaan ensi asuntooni ja huolehtimaan omasta asumisestani, laskuistani ottamaan vastuuta. Kotona asuessani jo tienasin ja sinne piti osallistua antamalla rahaa mutta laskuista en tiennyt yhtään mitään eikä niitä minulle näytetty. 

Ikinä minulla ei ollut maksamattomia laskuja ja kaikki ajallaan hoisin. Juhlinta saattoi mennä joskus vähän överiksi ja heti minut haukuttiin vastuuntunnottomaksi ihmiseksi. Periaatteeni on että aina ensin laskut ja on pysynyt koko ikäni tähän +55v asti. En pystyisi nukkumaan jos jättäisin laskut maksamatta. 

Naapurini yksinhuoltajalla oli lapsi, maksamattomia laskuja ja juhlintaa joka viikonloppu eikä hän ollut vastuuntunnoton ihminen vaan se johtui vähävaraisuudesta. 

Vierailija
7/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, täh? Olisko mun lapsena pitänyt tuntea itseni lapseksi? Teininä olisi pitänyt tuntea itseni teiniksi? Ja nyt aikuisena pitäisi tuntea itseni aikuiseksi? Mitään tuollaista "ikätunnetta" minulla ei ole ollut koskaan. Tiedän kyllä mitä tunteet ovat, kykenen kyllä tuntemaan esim surua ja sääliä ja pelkoa... mutta ikääni en pysty tuntemaan. En ole ollenkaan tietoinen mistään tollasesta tunteesta.

Ilmeisesti minulta ns. "puuttuu kyky olla tietoinen ikätunteesta" eli ilmeisesti olen "ikäaleksityminen". Tai joku muu kenties sanoisi että minulla on "ikätunnelukko".

Mutta niin: minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista tuollaista tunteeseen perustuvaa tietoisuutta omasta iästäni. Tiedän oman ikäni ainoastaan siten että muistan oman syntymävuoteni ja siitä sitten aina erikseen joudun laskemaan että kuinka vanha minä juuri nyt oikein olen.

Vierailija
8/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ollut silloin kun esikoinen syntyi. Vastuu toisesta kasvattaa.

Vierailija
9/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti aikuinen kun opiskelut opiskeltu, oma koti ostettu ja häät ja vauva suunnitelmissa. Olin 24v. Sitä ennen olin nuori aikuinen eli ei ollut mikään teinifiilis kuitenkaan.

Vierailija
10/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin isoksi, en aikuiseksi. Ikää kohta 50.

Vierailija
11/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun hautasin viimeisenkin vanhempani/ isovanhempani. Eli 37 vuotiaana. 

Vierailija
12/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v olin varma että olen aikuinen, mitään aikuisvelvollisuusajattelua ei erityisesti ollut, paitsi kouluasioissa ja muissa asioissa.

Vierailija
13/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä nyt 35-v tunnen itseni aikuiseksi. Eli lähes tuplat tuosta 18v.

Vierailija
14/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en koskaan.

Vierailija
15/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tapahtunut

M49

Vierailija
16/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle 70, kun Helsingin ruuhkaratikassa noin 40-vuotias mies tarjosi minulle, maalaisäijälle, istumapaikansa!

Vierailija
17/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ollut silloin kun esikoinen syntyi. Vastuu toisesta kasvattaa.

Joo kuten vastuunkanto omasta alkoholistivanhemmasta.

Vierailija
18/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 25-vuotiaana. Olin vähän myöhäisherännäinen ja lähdin vasta silloin opiskelemaan yliopistoon. Yksi tutkinto minulla oli jo ennen sitä, mutta osoittautui huviksi. Jotenkin 25-vuotiaana löysin itseni ja tuntui, etten ole siitä muuttunut, vaikka olen jo 55v.

Vierailija
19/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 25-vuotiaana. Olin vähän myöhäisherännäinen ja lähdin vasta silloin opiskelemaan yliopistoon. Yksi tutkinto minulla oli jo ennen sitä, mutta osoittautui huviksi. Jotenkin 25-vuotiaana löysin itseni ja tuntui, etten ole siitä muuttunut, vaikka olen jo 55v.

Osoittautui siis hudiksi, ei huviksi.

Vierailija
20/27 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16. Silloin koin että täytyisi jo saada oma kämppä ja alkaa saada elää itsenäistä elämää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän