Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssasta, muistanko ihan väärin??

30.10.2006 |

Nenä tukossa ihan koko ajan ja olen nyt 3 päivää suihkinut Nasolinia nenään. Nyt tuli mieleen että olikos se sittenkin niin että sitä ei saa raskaana olevat käyttää?? Kun se vissiin supistaa verisuonia tjsp..

Inhaa tällanen nuha ja kurkkukipu, henkee ei saa, ku niistämäl ei saa kaikkee ulos ja tuo nenäsumute avais röörit niin hyvin!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käyttää tarvittaessa. Mulla oli hirmuinen flunssa ja neuvolasta käskettiin nasolinia hakemaan. Mutta käyttää vain sen mitä on pakko. :)

Vierailija
2/10 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän mistään sumutteista ole varmaa tietoa että mitä ne voi tehdä sikiölle. mutta minusta nasolin on ainoa jota periaatteessa saa käyttää. lääkäri sanoi että voin käyttää yli 10 päivääkin nyt kun tukossa ollut jo monta viikkoa koska tärkeää olisi että saisin nukuttua ennen synnytystä. nyt alkaa vähän helpottaa ja käytin eka 10 päivää ja sit oli taukoa ja taas alkoi uudelleen tukkoisuus ja käytin n. 14 päivää. eli melkein 3 viikkoa tuli käytettyä. nyt jätin sen pois kun siinä luki että voi aiheuttaa keltaisuutta vastasyntyneelle ja yritän nyt toiveissani höyryllä selvitä.olo alkaa kyllä olla paranemaan päin.

mutta jos sitä ohjeen mukaan käyttää niin luulisin että voi olla ihan hyvillä mielin. ainakin lääkäreiden mukaan. mutta sen 10 päivän yli vain lääkärin luvalla. ja tottakai parempi jos ulkoilma ja höyry auttaa niin että sumutetta tartteisi mahd. vähän kuitenkin. ja raskauden alkupuolihan se on herkempi epämuodostumille kuin loppuaika.

että sellaista täällä. ..

ellu ja masukki rv 38+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keittosuolaliuos. Joko tippoina tai suihkeena nenään tai nenäkannulla huuhtoen.

Vierailija
4/10 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis vielä reilusti tujumpaa kuin Nasolin, sisältää kortisonia. Minulla siis ongelmana ilmeisesti kitarisat, joiden takia limaa tulee niin pirusti. Ei voida leikata nyt raskausaikana ja toivotaan ettei tule taas poskinontelontulehduskierrettä. Tuolla Nasonexilla yritetään siis estää " pahemmat" sairaudet raskausaikana.

Tämän sekavan selityksen pointti oli siis, että tuosta Nasonexista sanottiin minulle apteekissa, että " KUN HYÖTY VOITTAA MAHDOLLISEN RISKIN KÄYTÖSTÄ" , niin voi käyttää. Ei todisteita, että olisi haitaksi, mutta ei toiseenkaan suuntaan.

Eli: Terve odottava äiti on parempi vaihtoehto kuin sairas.

Vierailija
5/10 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vinkki tähän keskusteluun liittyen: apteekista voi ostaa myös sellaisen sarvikuono-kannun, jolla nenää voi huuhdella suolavedellä. Saa ainakin mulla tukkoisuutta vähenemään, kun liottelee limaa juoksevammaksi. Ja on siis luonnonmukaista ja turvallista, kun on pelkkä vesi ja normaali suola eikä mitään lääkeaineita. Ei tosin tehoa ihan täysin tukossa olevaan nenään, mutta jos ilma vähäkin kulkee, niin voi käyttää.

A.A. rv 16+5, jonka nasolin saa oksentamaan.. ;o)

Vierailija
6/10 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka lääkäri on jollekin toiselle sanonut, että voi käyttää niin se ei välttämättä päde omalla kohdalla. Sehän riippuu ihan siitä missä vaiheessa raskaus on. Esimerkiksi ensimmäisellä kolmannella monet lääkkeet on haitallisia keskushermoston kehityksen kannalta, mutta lopussa voi ehkä jo käyttää.

Ja vaikka apteeksista sanottaisiin jostain lääkkeestä, että suhteutetaan äidin hyöty sikiön riskeihin, niin kannattaa ehkä jättää se arviointi lääkäreille. Näistäkin lääkkeistä, joita saa ottaa lääkärin luvalla, osa on aiheuttanut eläinkokeissa sikiömuutoksia.

Itsellä on tällä hetkellä se tilanne, että nukkuminen on vaikeaa yskän takia, mutta silti mielummin kärsin, kun otan riskin käyttämällä keskushermoston kautta vaikuttavia yskänlääkkeitä. Mutta kaikki osaavat varmasti itse miettiä mikä on itselle paras ratkaisu. Ainahan voi vaikka soittaa terveyskeskukseen tai neuvolaan, jos mietityttää.

Laru

Vierailija
7/10 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin yrittää päälle. Mutta en ole vielä nasolinia käyttänyt. sen sijaan olen ottanut kupillisen tai kaksi panadol hottia päivässä. Paketissa sanotaan, että voi käyttää raskauden aikana ja olen siihen luottanut. Eilen kutenkin ystäväni, joka on myös raskaana, sanoi, että " ai, sä uskallat käyttää panadolia" . Siis mitä? Eikö pakkaukseen voisikaan luottaa?

ruu. 4+3

Vierailija
8/10 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lisäys vielä, että tuo Nasonex siis oli lääkärin määräämä reseptilääke (elikkä ei saa ilman reseptiä) ja sen jälkeen, kun olin pohtinut lääkärin kanssa tuota uskaltaako käyttää (=uskaltaa), pohdin vielä apteekkarin kanssa lääkettä hakiessani.

Ja tarkoitukseni ei ollut yllyttää ketään käyttämään kauheasti lääkkeitä, kerroin siis vain omasta tapauksestani. Minun tapauksessani siis hyöty voittaa mahdolliset haitat, koska:

- viime raskaudessa tukkoisuus ja limaisuus johti poskiontelokierteeseen => raskaudenaikaiseen rasitusastmaan (ei ole ikinä ollut muuten eikä ole ollut sen jälkeen) => en voinut kauheasti lenkkeillä => liikunta, joka olisi ollut hyväksi kasvavalle sikiölle (=hapenottokyky yms.), jäi todella vähälle.

Vierailija
9/10 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma flunssa alkaa pikku hiljaa hellittämään, mutta hyvä on nämä asiat käydä läpi kun alkaa olla vissiin aika ajankohtainen aihe.

Ihanaa kun etelässäkin tulee lunta!! =)

Vierailija
10/10 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut tänään kurkkukipua (pois menossa) ja alkavaa nuhaa. Olen töissä ollut ja kun mulla on toimistotyö eikä edes asiakaspalvelua olen täällä pärjännyt ihan ok.

Työkaveri (joka myös raskaana) mainitsi että hänellä oli neuvolassa sanottu että jos on vähääkään sairaana pitää jäädä kotiin. Arvatkaapa tuliko huono omatunto, kun täällä töissä olen. Kuuteen asti olisi tarkoitus olla.

Mites muut? Onko mitään omaatuntoa helpottavaa kokemusta : )

T:Magdalena 15+6