Hullua, olen allergisoitunut porkkanalle
Myös keitetylle ja oireena on hillitön korvien kutina jo pikku palasestakin.
Kommentit (12)
Jos sinulla ei vielä ole koivuallergiaa, niin ensi keväänä on.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut pakastamista? Se poistaa allergeeneja joistakin asioista.
Oireilen myös pakkasessa olleille porkkanoille.
Mulle tulee juureksista vatsanväänteitä, ellei ole joku pakastepussi jossa tutkittu laatu ja kuorettomia.
Se on kerrassaan uskomatonta
Enkä minä usko sitä
Voi olla myös hyönteis tai rikkaruoho myrkky jonka jäänteitä jää siihen porkkanaan
Mitä hullua tuossa on? Totta kai porkkanalle voi olla allerginen.
Minulla on koivuallergia ja nuorempana en voinut syödä raakaa porkkanaa, omenaa, herneitä tai pähkinää. Niistä tuli ihan sairas kutina kurkkuun ja korviin. Ei auttanut vaikka sain Siedätyshoitoa koivuallergiaan. Mutta nyt keski-ikäisenä vain punainen omena aiheuttaa enää tätä kutinaa...vihreitä omenoita voin syödä.
Munkin mielestä on vähän outoa että vasta yli 30 vuotiaana mulle tuli mun ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa allergia: mustat viinimarjat. Tuottavat kurkkuun tukalan olon, melkein kuin happoa söisi.
Enpä minä allergioista mitään tiedä. Mutta arvelen että kaipa ne sitten on sellasia että niitä saattaa joskus millä iällä hyvänsä kehittyä. Ehkä ne saattavat joskus myös kehittyä pois. Ehkä 60 vuotiaana en enää ole mustille viinimarjoille allerginen. Mutta ehkä silloin olen allerginen jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Munkin mielestä on vähän outoa että vasta yli 30 vuotiaana mulle tuli mun ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa allergia: mustat viinimarjat. Tuottavat kurkkuun tukalan olon, melkein kuin happoa söisi.
Enpä minä allergioista mitään tiedä. Mutta arvelen että kaipa ne sitten on sellasia että niitä saattaa joskus millä iällä hyvänsä kehittyä. Ehkä ne saattavat joskus myös kehittyä pois. Ehkä 60 vuotiaana en enää ole mustille viinimarjoille allerginen. Mutta ehkä silloin olen allerginen jollekin muulle.
Minullekin näitä rajoitteita on alkanut tulla vasta keski-ikäisenä.
Mä olen koivuallergian ristiallergiana allerginen todella monelle täällä tavalliselle ruoalle, joista pahin PERUNA. Sitähän on Suomessa vähän joka ruoassa. Porkkana toinen, omenat myös. Mulla ei tosin kypsennettynä onneksi haittaa, mutta esim. perunan tai porkkanan kuoriminen ei onnisttu ellen ota allergialääkettä ennen, aivastuttaa, silmät vuotaa, alkaa kurkku turpoamaan niin että hengitys vaikeutuu. Mulla on käytännössä kaikki nämä koivun tyypilliset ristiallergiat, mikä tekee syömisestä vaikeaa:
Vihannekset:
peruna raakana
porkkana raakana
paprika
palsternakka
tomaatti
selleri
Hedelmät (kypsentämättömänä):
omena
päärynä
luumu
kiivi
persikka
Pähkinä ja manteli
Yleisimmin paikallisia ristireaktio-oireita aiheuttavat mausteet ovat:
pippurit
kaneli
inkivääri
kumina
kurkuma
sinappi
Oletko kokeillut pakastamista? Se poistaa allergeeneja joistakin asioista.