Korkea verenpaine
Lääkityksen aloittaminen ja sairausloma. Kauanko kestänyt että lääkkeet alkaa vaikuttaa? Onko sopinut heti vai muuteltu? Kuinka pitkään olette joutuneet olemaan sairauslomalla verenpaineesta johtuen? Tällä hetkellä vaakatasossa, verenpainetta 190/110. 2 lääkettä aloitettu, ei vielä vaikutusta. Ei oikein uskalla eikä voi tehdä mitään.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Miten korkean verenpaineen tunnistaa?
Ei välttämäti mistään muusta kuin niistä inhottavista dikitaalisilla kirjasimilla luoduista numeroista merkeistä vp-mittarin näytöllä. joskus voi toki korvissa suhista ja ikään kuhin tuntea painetta nenässä
Vierailija kirjoitti:
Ei valitettavasti mitenkään muuten kuin mittaamalla.
Korkea verenpaine ei useimmilla "tunnu" mitenkään. Joskus saattaa esiintyä päänsärkyjä tai ahdistavaa oloa, mutta näitä on vaikeaa eritellä juuri verenpaineesta johtuvaksi. Siksi olisi tärkeää alkaa käydä mittauttamassa omaansa viimeistään siinä 30 ikävuoden huitteilla. Jos on sukurasitetta, niin kotimittarin ostaminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina tunne mitään erikoista, vaikka on korkea verenpaine. Jotkut tuntevat huimausta, tai nenän seudulla paineen tunnetta, päänsärky voi olla oire myös.
Mutta monelle tulee yllätyksenä ja sattumalöydöksenä, kuten eräälle hoikalle tutulle miehelle. Terveet elintavat kaikin puolin ja verenpaine " pilvissä ". Lääkärit siitä että sukurasitus.
On itellenihi ylipainoa kertynnä, viisarivaakan mukaan 82 kiloa nyt painan vaikka pärjjäisin varmaan 73:ki. Vaan kun se on nii kiva jotain sipsee elikä suklaata napata kaupasta messiin ja istahtaa netin ääreen jopa kuudeksi tunniksi. Kyllä siinä lihas kuihtuu ja kiristyy ja läskiä pääsee virtaamaan tilalle
yuklyuil kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämäti mistään muusta kuin niistä inhottavista dikitaalisilla kirjasimilla luoduista numeroista merkeistä vp-mittarin näytöllä. joskus voi toki korvissa suhista ja ikään kuhin tuntea painetta nenässä
Päätä särkee tavallista enemmän.
Itse sain lopulta keski-iässä verenpainelääkityksen vaikka mittaustulokset olivat olleet vuosia korkeita. Sukurasitetta on. En muista missä ajassa paineet laski tai seurattiinko sitä edes. Ensimmäinen lääke ei sopinut minulle ja onneksi aiheutti lisäksi jalkojen turpoamista, niin sain reseptin toiselle lääkkeelle, joka ei aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Eli ei hätää vaikka ensimmäiset lääkkeet eivät tuntuisi toimivan tai muuten sopivilta, sopiva lääkitys löytyy varmasti, kun erilaisia vaihtoehtoja on paljon.
Itselläni auttaa korkeaan verenpaineeseen selvästi lääkkeen lisäksi rento kevyt liikkuminen omaa jaksamista kuunnellen.
Kyttää ruuasta SUOLAT! Alle 0, jotakin lukema per 100gr on hyvä, kaikki siitä yli, älä osta!
Muista katsoa maustepurkit myös ettei ole suolaa!
Suolan sijaan kotona, käytä yrttejä ja kuivattuja mausteita.
https://sydan.fi/fakta/suolaa-vain-kohtuudella/
https://www.duodecimlehti.fi/duo92263
https://www.puhti.fi/blogi/suolan-kayton-vahentaminen-alentaa-verenpain…
Nuori ihminen täällä! Mulla on ollut Micardis + amlodipiini + betasalpaaja jo joitain vuosia käytössä. Paineet oli alussa korkeat, korkeammat kuin sulla. Sain Micardis näyttää todellisen tehonsa noin viiden viikon käytön jälkeen. Mulle tuotiin näitä muita nopeasti rinnalle, koska olin ahdistunut ja stressaantunut asiasta. Ja koko kombo toimii hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia tyyliin ensimmäisen viikon jälkeen.
En meinannut uskoa, että paineet laskee, mutta kyllä ne vaan ajan oloon laski. Kovat on tropit, mutta joskus tarttee olla. Meillä on suvussa useita kolmekymppisenä lääkkeet saaneita monessa sukupolvessa.
Miljoonat kiitokset kommenteista kaikille! Saa lisääkin laittaa. Säikäytti kyllä tosissaan tämmösenkin lääkärin välttelijän. Mittaaminen tosiaan pelottaa ja nyt on olo sellainen että ei uskalla eikä jaksa mitään. Lepo ei ole helppoa myöskään. Uskon että sukurasite kun on niin ei auta vaikka olisi minkälaiset elintavat kun ikää tulee lisää. Olen ihan avoimin mielin näitä tabuja heitellyt nyt naamaan yrittämättä miettiä sivuvaikutuksia. Huimaa, päätä särkee, näkö ei ole tarkka, rintaa puristaa.
Mittaa usein, muuten alkaa se mittaaminenkin painetta nostamaan kun jännittää. Ja aina kerralla ainakin kahdesti mieluiten kolmesti.
Ilon ja onnen päivää, äsken mittasin ja näytti 155/96. Otin lääkkeet 16.30 ja nyt otan aamuisin tästä lähtien. Oli puhetta että voisi toimia illalla otettuna, mutta tänään hoitaja tyrmäsi ja käski heti ottaa ja sitten aamulla.
Ap
En käytä paljon suolaa ja kotona käytän vuorisuolaa. Onko se parempi vaihtoehto? Työpaikalla ruuassa käytössä tavallinen suola.
"Monesti oon huomannu että keho aki pitää sykettä korkeana jotta paine olsii pienempi ksoka joskus olen useita kertoja perätysten mitannu ja sitä mukaa kun syke on hitastunut, paine on hieman kohonnut. "
Näin juuri keho toimii. Kompensointia.
Vähitellen saadaan paineita +sykettä alas, tarvitaan lääke + hyvät elintavat.
Kasviksissa ja kaakaossa on paljon kaliumia.
Itse usein ilta kaakaota juon.
Perinnöllinen vp minulla. Kannattaa taistella sitkeästi vaan ja kokeilla juttuja.
Kiitos vinkistä. Laitanpa iltakaakaon itselleni. Kasvisruokaa syön ja vain vähän lihaa. Syke ei ole kovin korkea ollut enkä ole juuri sitä seurannut. Saattanut olla 58 ja ylä-ja alapaine pilvissä.
Suola kohottaa hurjasti verenpainetta, sitä ei edes uskoisi.
Joten on käytettävä vähemmän suolaa.
pitää varmaan ennenkaikkea olla oikeenlaista suolaa, ettei siitä keho ressau, eli ei sitä puhtaaksi jyrsittyä "naclia" vaan jotain ravinteikkaampaa. Näin olen ollut lukevinani
On ollut stressin takia joskus aika korkealla. Kahvi kofeiinittomana jos on vaikea olla ilman kahvia, rauhallinen kävely ulkona ja sauna, että rentoutuu. Lääke ja tarvittaessa myös unilääke, että saa nukuttua, jos oikein kovasti stressaa sitä painetta, valvominen kun nostaa painetta. Olisi varmaan pitänyt mennä myös päivystykseen sairaalaankin joskus, että olisi tehokkaammin alennettu paineita. En tiedä, onko munuaiset jo vähän kärsineetkin korkeista paineista, on siis muutakin vaaraa kuin mahdollinen aivohalvaus.
mulla taisi olla toukkokuussa 2017, 2-3 viikkoa pillerinpyörityksen alkannan jälkeen joku aamu 133 alapaine ja yläpaine herra ties missä, olikoon yli 200:n. Ei ollu tietnekään ehtiny ottaa pillerit niskalenkkiä kehostani vielä. Herään vaan miettimään mitäähän se liennee ollut enenku lääkkeiden syönti alkoi, kun vuosiin en ollut mitannut sitä kertaakaan